MS Windows
briani 27239
Logon på W98 - spærre adgang?
Fra : BJ.DK

Dato : 11-02-03 15:36

En W2k maskine i netværk kan konfigureres, så en bruger uden brugernavn og
adgangskode hverken kan få adgang til netværk eller lokalmaskine. Svjv. kan
dette til en vis grad bypasses ved at starte i fejlsikret tilstand (?).

På en w98 maskine, kan en normal adgangskontrol forhindre adgang til
netværk, men klikker man på Annuller har du stadig fuld adgang til
lokalmaskinen.

Kan man konfigurere sig ud af det, således at en bruger uden rettigheder
hverken har adgang til netværk eller lokalmaskine?

Børgesen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-02-03 14:58

Nej WIN9x tilbyder ikke nogen sikkerhed.
Løsningen er at opgradere til WIN2000 eller WIN XP.
Såfremt du bruger en NT Server vil denne beskytte netværket.

Fra : Snuden

Dato : 12-02-03 17:54

> [...]

>dette til en vis grad bypasses ved at starte i fejlsikret tilstand (?).

Nej. Hvis en 2000 boks er sat op så der _skal_ logges på kræves der
brugernavn og password uanset om du starter i failsafe mode eller
normal mode.

> [...]
>
>Kan man konfigurere sig ud af det, således at en bruger uden rettigheder
>hverken har adgang til netværk eller lokalmaskine?

Til dels:

1: I MSDOS.SYS's [options]-sektion indsættes værdien BootKeys=0 - så
ignoreres alle forsøg på at bruge funktionstaster under opstart, dvs.
failsafe mode kan ikke fremtvinges (dog vil jeg tro Windows stadig
forsøger at starte i failsafe hvis sidste opstart fejlede)

2: I HKLM\Sofware\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Network
oprettes en DWORD-værdi kaldet "DisablePwdCaching" og den gives
værdien 1. Så caches ingen passwords, dvs. skal man på et netværk
_skal_ der afgives korrekt brugernavn/password.

3: I HKLM\Network\Logon oprettes DWORD-værdien "MustBeValidated" og
den gives værdien 1. Så _skal_ brugernavn/password valideres af en
server, dvs. man får intet ud af at klikke på Annuller eller trykke
ESC. når logon-boksen dukker op.

Disse tre punkter gør det noget mere besværligt at skaffe sig adgang
til en Win9x boks. Hvis man så oven i købet blokerer for kørsel af
regedit eller andre værktøjer til editering af registry er det
sjældent besværet værd. Helt umuligt kan det dog ikke gøres - det
forhindrer Windows 9x's alle-må-alt arkitektur.

--
Snuden

Fra : Salva

Dato : 12-02-03 21:22

Jov, jeg har .reg fil på min arbejdscomputer, hvor det er umuligt at logge
på en Win98 ved at trykke på annullere.
Jeg bruger den selv.
Jeg sender den til dig i morgen... (og hvis jeg glemmer det så læg lige en
besked til mig :)

-salva

Fra : BJ.DK

Dato : 13-02-03 15:14

"Salva" <salvanone@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg bruger den selv.
> Jeg sender den til dig i morgen... (og hvis jeg glemmer det så læg lige en

Det vil være fint!

Børgesen