MS Windows
briani 27239
Formatering
Fra : Thomas Petersen

Dato : 11-02-03 12:17

I forbindelse med, at jeg vil lægge XP ind på min computer har jeg valgt at
formatere
harddisken, således alt mit gamle "crap" forsvinder.........

Hvilket filsystem skal jeg vælge at bruge som platform eller hvad man nu
kalder det?
Er det FAT32 eller NFTS?

Thomas Petersen

Fra : Madsen

Dato : 11-02-03 13:54

Thomas Petersen skrev:

> Hvilket filsystem skal jeg vælge at bruge som platform eller hvad
> man nu kalder det?

Kommer helt an på behovet. Prøv at studere en eller flere af de
utallige tråde som tidligere har kørt her i gruppen om emnet.

<http://groups.google.com/groups?as_q=ntfs%20vs%20fat32&ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_ugroup=dk.edb.system.ms-windows&lr=&as_scoring=d&hl=da>

Madsen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-02-03 10:57

"Thomas Petersen" <tp@comex.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> harddisken, således alt mit gamle "crap" forsvinder.........
>
> Hvilket filsystem skal jeg vælge at bruge som platform eller hvad man nu

Det afhænger helt af behovet: er der tale om en opgradering fra et tidligere
Windowssystem? Vil du kunne vende tilbage til en tidligere Windows? Vil du
køre Windows XP home edition i stedet for Windows XP professional.

Men ellers: hvis du vil kunne kontrollere adgangen til filer, mapper og drev
på brugerniveau og bestemme, hvem der må oprette nye filer og mapper på din
computer, er det NTFS.
Hvis du arbejder med computeren i et netværk eller anvender en
bredbåndsforbindelse, er det ligeledes NTFS (af sikkerhedshensyn)

Men kan du leve med at enhver bruger, der kan logge sig på har adgang til
dine filer og mapper, bør du anvende FAT32.

F.eks. kunne det jo være at medlemmer af din husstand skal kunne benytte
maskinen uden videre.

Til gengæld bør du aldrig anvende FAT16, da det først og fremmest ikke er i
stand til at håndtere særlig store drev og desuden er for langsomt.

Med andre ord: hvis det er sikkerheden, der er vigtig, så NTFS - hvis ikke,
så er FAT32 ligetil.

--
ahw

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-02-03 15:57

In dk.edb.system.ms-windows, Arne H. Wilstrup <karl@megetsmart.dk>
says...
> [...]
> Hvis du arbejder med computeren i et netværk eller anvender en
> bredbåndsforbindelse, er det ligeledes NTFS (af sikkerhedshensyn)

Du glemmer at NTFS er et journaling filesystem.

I tilfælde af at PC'en går ned, så vil data der er skrevt på disken være
sikret (uanset om maskinen dør mens der skrives til disken).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-02-03 17:00

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> In dk.edb.system.ms-windows, Arne H. Wilstrup <karl@megetsmart.dk>
> says...
>
> Du glemmer at NTFS er et journaling filesystem.

næ, det glemmer jeg skam ikke - jeg finder det blot ikke relevant i denne
sammenhæng - jeg skrev f.eks. heller ikke hvad ntfs betyder.

> I tilfælde af at PC'en går ned, så vil data der er skrevt på disken være
> sikret (uanset om maskinen dør mens der skrives til disken).

Javist, men er det relevant i forhold til spørgsmålet? Jeg svarer eksplicit
på hvad NTFS er for en størrelse - og her er det centrale vel, hvornår og
hvorfor man benytter sig af NTFS - at man så har nogle yderligere fordele er
vel detaljer?
--
ahw

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-02-03 22:06

In dk.edb.system.ms-windows, Arne H. Wilstrup <karl@megetsmart.dk>
says...
> hvorfor man benytter sig af NTFS - at man så har nogle yderligere fordele er
> vel detaljer?

Jeg anvender det som følge af journaling-funktionen og intet andet.