MS Windows
briani 27239
Pludselig diskaktivitet winXP Home FAT 32
Fra : ha

Dato : 10-02-03 21:30

Flere gange dagligt er der pludselig diskaktivitet. Det
ophører bare jeg flytter musen lidt. Hvad mon det skyldes?
Jeg har forsøgt mig med opdateret musedriver uden det
hjalp.

mvh
ha

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 10-02-03 21:46

"ha" <not-me@dot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ophører bare jeg flytter musen lidt. Hvad mon det skyldes?
> Jeg har forsøgt mig med opdateret musedriver uden det

XP har jo en del automatisk overvågning (opdateringer - systemgendannelse
m.fl.)
Har du samtidig aktivitet fra nettet?
Hilsen
Jørgen

Fra : ha

Dato : 11-02-03 10:52

> XP har jo en del automatisk overvågning (opdateringer -
> systemgendannelse m.fl.)

Jeg kører kun med systemgendannelse. Ingen automatiske
opdateringer.

> Har du samtidig aktivitet fra nettet?

Nej, ikke udover at min mail er sat til at søge efter nye
meddelelser hver 5. minut.

Det der undrer mig er, at bare fordi jeg flytter musen lidt,
så standser diskaktiviteten.

mvh
ha

Fra : Madsen

Dato : 10-02-03 22:17

ha skrev:

> Flere gange dagligt er der pludselig diskaktivitet. Det
> ophører bare jeg flytter musen lidt. Hvad mon det skyldes?

Temmelig sikkert tjenesten 'indekseringstjeneste'.
Prøv at gå ned i Start > Kør: service.msc og se om den er stillet
til automagisk. Hvis den er så stil den til manuelt.

Det kan også være prefetch-funktionen. Den kører normalt hver
tredje dag efter 13 minutters inaktivitet.

Madsen.

Fra : ha

Dato : 11-02-03 11:05

> Temmelig sikkert tjenesten 'indekseringstjeneste'.
> Prøv at gå ned i Start > Kør: service.msc og se om den er stillet
> til automagisk. Hvis den er så stil den til manuelt.

Indeksering har jeg slået fra. Hvis jeg prøver med service.msc
i kør, får jeg at vide, at windows ikke kan finde servicen. Det må
jo skyldes at jeg har slået den fra, for går jeg ind i administrer,
så vises den godt nok, men som ikke i anvendelse.

> Det kan også være prefetch-funktionen. Den kører normalt hver
> tredje dag efter 13 minutters inaktivitet.

Det ved jeg ikke hvad er, men det er dagligt flere gange
i timen den gør det hvis jeg ikke rører tastatur eller mus.

mvh
ha

Fra : Madsen

Dato : 11-02-03 13:26

ha skrev:

> Det ved jeg ikke hvad er, men det er dagligt flere gange
> i timen den gør det hvis jeg ikke rører tastatur eller mus.

Prefetch er en funktion i WinXP som tjekker efter hvilke programmer
du bruger mest. Nogle af filerne til disse programmer bliver
derefter flyttet i en mappe, så programmerne kommer til at starte
hurtigere, men det er nok ikke det hvis det sker flere gange i
timen.

Har du prøvet at bringe joblisten op på skærmen og holde øje med
den når harddiskaktiviteten går i gang? Måske kan den afsløre hvad
det er der starter.

Madsen.

Fra : ha

Dato : 11-02-03 16:27

> [...]
> derefter flyttet i en mappe, så programmerne kommer til at starte
> hurtigere, men det er nok ikke det hvis det sker flere gange i

Så lærte man noget igen.

> den når harddiskaktiviteten går i gang? Måske kan den afsløre hvad
> det er der starter.

Go' idé, jeg kan se at det er 2 programmer der starter op.
helpsvc.exe og wmiprvse.exe
Den første skulle være noget med MS onlinehjælp eller sån´t.
Efter hvad jeg kan finde ud af, kan helpsvc.exe godt undværes,
men jeg kan ikke se hvor jeg kan slå den fra.
wmiprvse.exe derimod kan jeg ikke umiddelbart se hvad er.

mvh
ha

Fra : Madsen

Dato : 11-02-03 16:57

ha skrev:

[Prefetch]

> Så lærte man noget igen.

Du kan starte Prefetch manuelt hvis du lyster. Johnny Nielsen
har beskrevet funktionen på denne side:

<http://www.wintip.dk/xp/tips/minidefrag.htm>

> Efter hvad jeg kan finde ud af, kan helpsvc.exe godt undværes,
> men jeg kan ikke se hvor jeg kan slå den fra.

Hmm, man skulle tro at det var tjenesten Help and Support.
Jeg har dog ikke helpsvc.exe kørende selvom Help and Support-
tjenesten er startet, så jeg er ikke sikker.

> wmiprvse.exe derimod kan jeg ikke umiddelbart se hvad er.

Så vidt jeg kan se så hører filen til Windows Management
Instrumentation. Hvad den service gør kan du se her:
<http://www.blkviper.com/WinXP/service411.htm#Windows Management Instrumentation>

Servicen kører her, men wmiprvse.exe findes ikke på joblisten,
så hvad der sker hos dig, kan jeg pt. ikke gennemskue.

Madsen.

Fra : ha

Dato : 11-02-03 17:39

> http://www.wintip.dk/xp/tips/minidefrag.htm

Ok, så kan den udelukkes.

> Jeg har dog ikke helpsvc.exe kørende selvom Help and Support-
> tjenesten er startet, så jeg er ikke sikker.

Her er den heller ikke med i joblisten, jeg så bare, at den poppede
op på joblisten da diskaktiviteten begyndte. Da disken(e) havde
snurret færdig, forsvandt den fra joblisten igen.

> <http://www.blkviper.com/WinXP/service411.htm#Windows Management
> Instrumentation>

Ham (siden) kendte jeg godt. Det gyser lidt i mig hvergang. Han
skuler lidt på en gennemborende facon synes jeg

> Servicen kører her, men wmiprvse.exe findes ikke på joblisten,
> så hvad der sker hos dig, kan jeg pt. ikke gennemskue.

Osse den poppede bare op* i forbindelse med diskaktiviteten.
* = i joblisten altså

mvh
ha

Fra : Madsen

Dato : 11-02-03 18:21

ha skrev:

[helpsvc.exe]
> Her er den heller ikke med i joblisten, jeg så bare, at den
> poppede op på joblisten da diskaktiviteten begyndte. Da disken(e)
> havde snurret færdig, forsvandt den fra joblisten igen.

Ok. Det lyder underligt.

[Blkviper]
> Ham (siden) kendte jeg godt. Det gyser lidt i mig hvergang. Han
> skuler lidt på en gennemborende facon synes jeg

Har du det også sådan? Jeg griner altid når jeg ser hans billede.
Han minder mig lidt om 'The big Lebowski'. Ved ikke hvorfor, men
han er en typisk 'Hey, what's up dude!?' :)

[Windows Management Instrumentation]

> Osse den poppede bare op* i forbindelse med diskaktiviteten.
> * = i joblisten altså

Jeg er blank så. Det undrer mig hvorfor det lige er disse to services
der kommer frem på joblisten.

Madsen.

Fra : ha

Dato : 11-02-03 20:00

> Jeg er blank så. Det undrer mig hvorfor det lige er disse to services
> der kommer frem på joblisten.

Så må jeg blive ved at skubbe til musen når fænomenet opstår.
Jeg har sikkert installeret et eller andet som har sat det igang,
jeg kan bare ikke lige komme i tanke om hvad det er.

Tak for tips. Over and out for denne gang.

mvh
ha

Fra : Madsen

Dato : 11-02-03 21:16

ha skrev:

> Så må jeg blive ved at skubbe til musen når fænomenet opstår. Jeg
> har sikkert installeret et eller andet som har sat det igang, jeg
> kan bare ikke lige komme i tanke om hvad det er.

Det er det muligvis. Jeg har f.eks. installeret PerfectDisk som
går i gang med at defragmentere disken en gang om ugen. Det kan
også været antivirusprogrammet som scanner filer, men det lyder
nu underligt hvis det skulle stoppe lige så snart man rører musen.
Det gør hverken mit defragmenteringsprogram eller antivirussoftware,
men man skal nok aldrig sige aldrig.

Måske at man kunne finde ud af noget vha. Sysinternals programmer:
<http://www.sysinternals.com/ntw2k/utilities.shtml>

Jeg tænker på f.eks. Diskmon eller Filemon.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 11-02-03 13:32

Madsen skrev:

> Prøv at gå ned i Start > Kør: service.msc

Det hedder services.msc.

Madsen.

Fra : ha

Dato : 11-02-03 16:23

> Det hedder services.msc.

Utroligt hvad sån en lille prik kan gøre af forskel

mvh
ha