MS Windows
briani 27239
Windows reserverer båndbredde.
Fra : Kasper

Dato : 03-02-03 15:27

Her ng,

Mig ig en kammereat har diskuteret hvordan det lige præcis foregår når
windows reserverer båndbredee til sig selv. Han siger at den tager
halvdelen af den båndbredde der er til f.eks. Internettet, altså 256kb
hvis man har en 512kb linie mens jeg mener at det er halvdelen af den
båndbredde der er til rådighed - altså 50 Mbit hvis man har et 100
Mbit netkort.
Hvordan virker det? Det ville også være rart med et link til en
officiel side med forklaringen.

/Kasper

Fra : Madsen

Dato : 03-02-03 15:52

Kasper skrev:

> [...]
> altså 256kb hvis man har en 512kb linie mens jeg mener at det er
> halvdelen af den båndbredde der er til rådighed - altså 50 Mbit

I er begge forkert på den, men du kommer nærmest :).
WinXP reserverer som standard 20 % af båndbredden til QoS (Quality
of Service). Ikke 20 % af Internet-forbindelsens båndbredde, men
derimod 20 % af netkortets båndbredde.

<http://support.microsoft.com/?kbid=316666>

> Det ville også være rart med et link til en officiel side med
> forklaringen.

<http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=282>

<http://www.theregister.co.uk/content/4/23090.html>

Madsen.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-02-03 16:00

Kasper 's insignificant opinion was stated in:

> [...]
> hvis man har en 512kb linie mens jeg mener at det er halvdelen af den
> båndbredde der er til rådighed - altså 50 Mbit hvis man har et 100

Ingen af de 2 forklaringer holder tilnærmelsesvist.

> Hvordan virker det? Det ville også være rart med et link til en
> officiel side med forklaringen.

Den korte version er at med den reserverede båndbredder får man mulighed for
at prioritere noget traffik frem for andet. Eks spil frem for ftp. Ikke ens
betydning med at man pludselig kan suge løs samtidig med man spiller uden at
det får betydning, men i princippet hjælper det på det. Reserveret
båndbredde er ikke nødvendigvis "tabt".

Lad det være aktiveret indtil du finder en specifik grund til at slå det
fra.
Siderne her er en anelse langhårede og præcise, men ikke just pædagogiske
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ito_doc/qos.htm
http://www.sitaranetworks.com/what_is_qos/

/Sune

Fra : Madsen

Dato : 03-02-03 17:39

preben nielsen skrev:

> Does it matter ? Hvis du har et 100Mb netkort, så har du 80Mb at
> lege med, og det er sikkert rigtig mange gange hurtigere end din
> internet-forbindelse.

Det er jeg klar over.
Det er tilladt at læse hvad jeg skriver og hvad jeg svarer på.

Sune skriver:
> Lad det være aktiveret indtil du finder en specifik grund til at
> slå det fra.

Jeg svarer så at der vel egentlig ikke er nogen grund til at have
QoS slået til, da de færreste har programmer installeret som kan
gøre brug af QoS.

> Så du mærker næppe nogen effekt af det.

Næ, men ikke desto mindre så kører der en service som man temmelig
sikkert ikke har brug for og derfor lige så godt kan slukke for.

Madsen.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-02-03 01:04

Madsen 's insignificant opinion was stated in:

> [...]

> Næ, men ikke desto mindre så kører der en service som man temmelig
> sikkert ikke har brug for og derfor lige så godt kan slukke for.

XP i sigselv har flere funktioner der understøtter det,bla. ICS, remote
acces. Bruger man ICS er det nærmest et must at man har det kørende for ikke
at choke forbindelsen. Er ikke helt sikker på om IE,OE & MSN bruger det, det
sidste har da ihvertfald betydning da voip er en rar ting at prioritere op.
Må dog indrømme at jeg ikke har noget præcist overblik over hvilke/hvormange
3parts app's der bruger det.

Jeg er ikke uenig i at det er resource spild og sikkerhedsmæssigt dumt at
have unødige services kørende, og qos er da heller ikke vital da man snildt
kan klare sig uden. Aligevel vægter jeg den sådan at med mindre man har
grund til at slå den fra skal man køre med den, ikke omvendt.

Så er det iøvrigt en misforståelse at de 20% der typisk reserveres mistes,
de er blot "reserveret", men hvis der ikke gøres krav på dem bruges de som
den resterende del.

XP's egen dokumentation forklarer iøvrigt konceptet udemærket (hvilket må
være en fejl, meningsfyldte hjælpefiler og windows hører ikke sammen :), så
må man vurdere ud fra sine behov om man vil benytte sig af det

/Sune

Fra : Madsen

Dato : 04-02-03 03:10

Sune Storgaard skrev:

> [...]
> vital da man snildt kan klare sig uden. Aligevel vægter jeg den
> sådan at med mindre man har grund til at slå den fra skal man køre

Fair nok.
Da jeg aldrig udnytter mit netkorts fulde kapacitet og desuden ikke
har andre programmer installeret som kan udnytte QoS (udover måske
IE og OE), så har jeg valgt at slå servicen fra, indtil videre.
Godt nok så bruger den ikke andet end 312K af hukommelsen, men mange
bække små... :)

> Så er det iøvrigt en misforståelse at de 20% der typisk reserveres
> mistes, de er blot "reserveret", men hvis der ikke gøres krav på
> dem bruges de som den resterende del.

Det er jo da trods alt en fordel. Jeg så godt at det stod i bunden
af: <http://support.microsoft.com/?kbid=316666>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 03-02-03 16:33

Sune Storgaard skrev:

> Lad det være aktiveret indtil du finder en specifik grund til at
> slå det fra.

Mig bekendt så har jeg ingen QoS-kompatible programmer installeret
og så vidt jeg kan forstå rundt omkring, så er QoS ikke særlig
anvendeligt hvis man ikke har det. Ifølge ham BlackViper-duden, så
skal netkortet også understøtte QoS. Det er jeg ikke sikker på at
mit netkort gør.

<http://www.blkviper.com/WinXP/service411.htm#QoS RSVP>

Madsen.

Fra : preben nielsen

Dato : 03-02-03 17:29

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Wass Up

Dato : 03-02-03 17:59

"Kasper" <knl@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> Mbit netkort.
> Hvordan virker det? Det ville også være rart med et link til en

Jeg har oplevet Qos 1 gang. Var igen med at overføre data mellem 2 pc'er på
et 100 mbit netværk med fuld skrue.
Da jeg åbnede iexplorer nappede den 20 % af de 100 mbit. Surfede færdig
lukkede vinduet og vupti så satte den hastigeheden op til 100 % igen.