MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Aktivering af XP OEM efter skift af bundko~
Fra : Tom

Dato : 02-02-03 12:55

Hvad vil min Win XP home OEM "sige" til at jeg skifter bundkort? Kan jeg
stadig aktiverer den eller vil der blive problemer med at MS vil tro at den
ligger på to maskiner (HW profiler)?

-Tom-

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 02-02-03 14:06

Det kan du finde svar på på MS hjemme side.
Men jeg kan oplyse dig at du kan skifte CD-rom, grafikkort,bundkort,CPU,
lydkort, tilføje ny harddisk på samme tid UDEN at winXP skal aktiveres igen.
-Niels-

Fra : Leony

Dato : 02-02-03 14:08

"Tom" <tom@fjern-dette-toom.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad vil min Win XP home OEM "sige" til at jeg skifter bundkort?

Efter hvad jeg har hørt, så nægter den at starte op. Du kan dog lave et
par krumspring for at undgå det:
http://www.windowsreinstall.com/install/other/motherboard/

> Kan jeg stadig aktiverer den eller vil der blive problemer med at MS
> vil tro at den ligger på to maskiner (HW profiler)?

Jeg havde ingen problemer med at installere og aktivere XP på min nye
maskine.
Jeg ringede til Microsoft for at høre hvordan og hvorledes. Ham jeg
snakkede med sagde at jeg bare skulle installere og aktivere, det gik
uden problemer, hvis den nægtede at aktivere, så skulle jeg bare ringe
til dem (aktiveringshotlinen) og fortælle at jeg havde fået ny computer,
hvorpå jeg ville installere XP, så ville jeg få en aktiveringskode.
Det bedste vil være at geninstallere, da du på den måde kommer af med de
gamle bundkortsdrivere på en effektiv måde.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Tom

Dato : 02-02-03 15:38

> Det bedste vil være at geninstallere, da du på den måde kommer af med de
> gamle bundkortsdrivere på en effektiv måde.

Ja, jeg har netop planlagt at formatere og geninstallere, og skal derfor
aktivere min XP, som er en OEM udgave. Men da OEM udgaven kun ser på hvordan
bios'en ser ud, og det netop er den, som skiftes ved bundkort skift, er jeg
lidt urolig for om der bliver bøvl med MS.

-Tom-

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-02-03 05:17

Det gør der sådan set ikke, men da den er låst til BIOS vil den ikke
installere når du skifter MB.

Fra : Leony

Dato : 03-02-03 09:35

> [...]
> ser på hvordan bios'en ser ud, og det netop er den, som skiftes ved
> bundkort skift, er jeg lidt urolig for om der bliver bøvl med MS.

Ring til dem og spørg. Så får du det bedste svar direkte fra kilden.

Jeg kan dog fortælle dig at jeg har læst at OEM'er fra nogle
computerproducenter ikke skal aktiveres (om det passer ved jeg ikke).
En af licensbetingelserne til OEM er at den skal følge den computer som
den bliver solgt til, dvs udskiftes computeren eller dele af den bryder
man licensen ved at opgradere dele af computeren. Hvor strengt denne
licensbetingelse skal tolkes ved jeg ikke, men det kan Microsoft måske
svare på.
Endelig er der muligheden for at OEM'en er låst til BIOS, som Jens Peter
skriver, og som følge deraf vil den ikke kunne installeres på andre
bundkort end det der fulgte med da computeren blev købt. Hvis dette er
tilfældet er det nye bundkort spild af penge, med mindre du investere i
nyt OS.