MS Windows
briani 27239
WinXP: unmountable_boot_volumn
Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 01-02-03 21:14

Min nabos computer, der kører windows XP Professional på dansk, ville
pludselig fra den ene dag til den anden ikke starte.

Når man tænder computeren vises der først, og meget hurtigt, nogle stier
nederst på skærmen (den ene erstatter den anden så hurtigt at man ikke kan
nå at se noget), og kort efter kommer der en blå skærm hvor der bl.a. står
at der er fundet en fejl, og computeren er blevet lukket ned for at
forhindre yderligere fejl.
Derefter står teksten unmountable_boot_volumn på en enkelt linie. Til sidst
kommer der et langt afsnit der bl.a. forklarer at det måske er noget
software den er gal med, og at man skal prøve at starte i fejlsikret
tilstand og afsinstallere det. Fejlsikret tilstand giver dog præcis samme
resultat som en normal start.

Jeg har forsøgt at starte computeren, via disketter, i en recovery console,
og når jeg fx prøver dir-kommandoen på c-drevet, får jeg (uden at kunne
huske den eksakte fejlmeddelelse) at vide at den ikke kan enummerere
filerne.

Jeg har prøvet at geninstallere, uden at slette den gamle installation, og
det gik fint og kører fint. Der er nu to installationer, som man kan vælge
mellem ved start: En der virker, og en der ikke gør.

Jeg vil dog gerne redde det data der ligger i forbindelse med den
installation der ikke virker, så mit spørgsmål er: Er der en måde at gøre
dette på?

Jeg har ikke kunnet finde noget brugbart vedr. "unmountable_boot_volumn",
hverken via Google, i nyhedsgrupper (Google groups) eller hos Microsoft.

Operativsystemer er ikke lige mit speciale, men min nabo har vist den
opfattelse at ved man noget om computere, er man ekspert i alt - der er
måske nogle der kender samme situation

--
Mvh. Simon Mikkelsen

Arbejder hos Odense Production Information
(OPI.dk) men udtaler mig privat.

Fra : Allig8or

Dato : 01-02-03 23:08

"Simon Mikkelsen" <div-master@zip.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Mvh. Simon Mikkelsen
>
> Arbejder hos Odense Production Information

Hej Simon,havde nøjagtig samme problem for 1/2
år siden,på min bærbare,mistede 70 digitalfoto.:(
problemet er, der bliver skrevet noget til disken,som ikke skulle være
der.(kan ikke loige finde info om det,men dengang,havde microsoft et fix,til
det.....
du kan prøve at redde Data,med dette program:
PC Inspector,kan hentes her:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/DK/welcome.htm
good luck...

--
Allig8or
Allig8or125@hotmail.com

Fra : Edmund

Dato : 01-02-03 23:28

http://groups.google.com/groups?q=unmountable+boot+group:dk.edb.system.ms-windows.*&hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=01c1a977%246d7d11c0%24f0cd010a%400009-2006&rnum=2

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q297185

--
Mvh Edmund

Fra : Allig8or

Dato : 02-02-03 01:47

"Edmund" <edm@os.dk> skrev

> [...]
>

> Hej Edmund
> Jeg prøved at hente det fix,dengang,men det kunne ikke installeres,forkert
sprogversion,men mon ikke,det er rettet,med SP 1.......

Fra : Edmund

Dato : 02-02-03 07:42

Allig8or wrote:

> sprogversion,men mon ikke,det er rettet,med SP 1.......

Jeg er ikke lige helt med, hvad er det for et fix du mener

Jeg mener jeg engang så en update på Windows update der indeholdt noget
med unmountable_boot_volume

Jeg har iøvrigt ingen forstand på dette problem, og har aldrig selv haft
fejlmeddelelsen

--
Mvh Edmund

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 06-02-03 20:38

D. Sat, 1 Feb 2003 23:27:37 +0100 syntes "Edmund" <edm@os.dk> at
dk.edb.system.ms-windows skulle vide at
<b1hhkr$1379rh$1@ID-157131.news.dfncis.de>.

>http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q297185

Tak for svaret. Jeg tror at problemet har været en skrivefejl på disken,
der ifølge ovenstående måske skulle kunne rettes med chkdisk -r

I midlertid fik jeg, efter at have ladet computeren tygge gennem 6
start-disketter[1], blot en prompt der bad mig vælge hvilken en
windows-instllation jeg ville logge på - der var kun én at vælge imellem,
og når jeg valgte den blev jeg bedt om admin. kodeordet. Den ville dog ikke
aceptere nogle af de kodeord der kan have været givet ved installation, ej
heller et blankt kodeord. Vi prøvede dog kun 9 kodeord, eftersom vi efter 3
gæt skulle gennem alle 6 startdisketter igen...

Så lyder mit spørgsmål: Efter at have konstateret det oprindelige problem
installerede vi en ny kopi af WinXP. Det havde vi gjort før, hvorved der
blot var to installationer. Denne gang kan man i midlertid ikke vælge
mellem to, og i ovenstående er der også kun en. Kan det derfor passe at vi
har overskrevet den defekte installation, og alle data der var gemt med den
er tabt?

[1] Der er kun en recovery CD med computer, der ikke kan boote i en
recovery console, så vi er nød til at køre med de disketter man kan
downloade fra MS.