MS Windows
briani 27239
CRC Failure i CAB filer
Fra : Fishypage.dk

Dato : 01-02-03 20:40

JEg har på det seneste tiere og tiere haft fejl når jeg skulle instalere
programmer til min hd´ske...

Fejlen er nogenlunde den samme: CRC failurer in ****.cab

JEg har prøvet at hente filerne andre steder, men får stadigvæk fejlen.

Nogen der kender noget til den slags ???

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 01-02-03 21:28

D. Sat, 1 Feb 2003 20:39:54 +0100 syntes "Fishypage.dk"
<fishypage@fishypage.dk> at dk.edb.system.ms-windows skulle vide at
<3e3c2253$0$13233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>.

> [...]
>JEg har prøvet at hente filerne andre steder, men får stadigvæk fejlen.
>Nogen der kender noget til den slags ???

CRC er en algoritme til at beregne en "checksum" af en fil. Dette kan
benyttes til at se om en fil er intakt.

Det man gør er at beregne denne checksum af filen, man beregnet altså et
tal ud fra filens indhold.
Et hurtigt eksempel, der ikke er CRC, er fx tallet
234509823489234890
Hvis jeg nu lægger hvert ciffer sammen:
2+3+4+5+0+9+8+2+3+4+8+9+2+3+4+8+9+0
får jeg 83.
Når jeg gemmer mit tal, gemmer jeg også checksummen 83. Hvis nu et af
tallene ændre sig, får jeg ikke længere 83 når jeg lægger dem sammen, og så
kan jeg se at der er fejl.

CRC er konstrueret så der er en meget stor sandsynlighed for at fejl
opdages, men i princippet kan en fil godt få fejl, og alligevel få samme
CRC-værdi.

Med CRC kan man altså have lidt info om fx en pakket fil, uden at skulle
have det hele liggende to gange, men det er stadig godt nok til at lave
noget kontrol.

På dansk betyder det, at det nok er en af følgende ting der går galt hos
dig:
1. Installationsfilen er gået i stykker, fx enten via download eller pga.
en harddisk der begynder at få fejl.
2. Programmet du evt. læser filen med er ikke det rigtige, eller også er
der en fejl i det.

Ved 1 kunne det også være hvis du fx får downloadet en binær fil som tekst
- det skyldes typisk en fejl på serveren eller hos den der har lagt den op,
og du kan intet gøre.

Hvis programmet ligger på en CD, så prøv at skaffe en ny. Hvis det er
downloaded, så prøv at hent det igen, hør evt. om andre kan få det til at
køre, skriv evt. til hjemmesidens ejer.

Det er mine bedste bud.

--
Mvh. Simon Mikkelsen

Arbejder hos Odense Production Information
(OPI.dk) men udtaler mig privat.