Hvordan laver jeg et eksekvarbart program ~
Fra : Flare

Dato : 07-03-03 21:03

Jeg har lavet et java program der benytter swing og det virker helt som
forventet, og jeg kan kører det fra dosprompten med java filnavn

Men hvordan kan jeg lave dette om til en "eksekverbar" fil? Den må gerne
være afhængig af VM´en jeg kan bare ikke lige gennemskue hvordan jeg gør
dette.

Mvh
Anders

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 07-03-03 22:01

Flare wrote:
> Men hvordan kan jeg lave dette om til en "eksekverbar" fil? Den må gerne
> være afhængig af VM´en jeg kan bare ikke lige gennemskue hvordan jeg gør
> dette.

Du kan, hvis det virkelig er nødvendigt, hvilket det er nogle gange,
bruge JET <http://www.excelsior-usa.com/jet.html>.

Den fåes i 3 versioner
Personal Edition er gratis til privat brug og afhængig af VM'en.
Standard Edition er også afhængig af VM'en
JET Professional Edition kan lave .exe'er uafhængigt af VM'en.

JET er et udemærket program, men overvej om det er nødvendigt.
Og så snakker vi iøvrigt Windows her.

Mvh
Martin MB

Fra : Soren Davidsen

Dato : 07-03-03 22:10

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Men hvordan kan jeg lave dette om til en "eksekverbar" fil? Den må gerne
> være afhængig af VM´en jeg kan bare ikke lige gennemskue hvordan jeg gør

Lav hhv. en .bat og en .sh fil, som indeholder env/kommandoer til at
starte dit program op .

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Michael Berg

Dato : 07-03-03 22:13

Hej Anders,

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> wrote in message news:3e68fb08$0$245$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Men hvordan kan jeg lave dette om til en "eksekverbar" fil? Den må gerne
> være afhængig af VM´en jeg kan bare ikke lige gennemskue hvordan jeg gør
> dette.

Den simple løsning - lav dig en .bat fil med de nødvendige set kommandoer og kaldet til java runtime miljøet.

Den dyre løsning - find dig et værktøj der kan konvertere klassefilerne til objektkode så det kan bruges fra et af de mere traditionelle udviklingsværktøjer (delphi, visual studio - whatever). Læs for eksempel her:

http://www.jhindin.com/programs/javaStandalone/doc/index.html

Ellers søg på google efter "Java to executable" - jeg fik adskillige hits. Men du må berede dig på at det meste i den afdeling koster penge.

Mvh
Michael Berg
www.key2know.dk

Fra : Lars Dam

Dato : 07-03-03 22:43

On Fri, 7 Mar 2003 21:03:20 +0100
> [...]

> Men hvordan kan jeg lave dette om til en "eksekverbar" fil? Den må gerne
> være afhængig af VM´en jeg kan bare ikke lige gennemskue hvordan jeg gør

Underligt at der ikke er nogen der har foreslået det åbenlyse: lav en jar fil med dine klasser i; lav en manifest fil i jar filen medn en main-class entry. Så kan man starte dit program ved enten at dobbeltklikke på jar filen, eller skrive 'java -jar minjar.jar'

Hvis du bruger dette, så vil det nemmeste nok være at bruge ant til at lave din jar fil.

Sådan ser min ant build fil ud, mht. jar:
----
<project name="JVC" default="DeployLocal" basedir=".">
<target name="BuildJVC" depends="Init,Clean">
<javac srcdir="${SrcDir}" destdir="${BuildDir}"/>
<jar destfile="${DestDir}/jvc.jar" manifest="mainclass.mf" index="true" >
<fileset dir="${BuildDir}"/>
<fileset dir="${LibDir}"/>
</jar>
</target>
</project>
----

og min manifest fil:
----
Main-Class: jvc.JVC
----

> Mvh
> Anders

vh. ld

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 07-03-03 22:35

> [...]
dit program ved enten
>at dobbeltklikke på jar filen, eller skrive 'java -jar minjar.jar'

Personligt bruger jeg ALDRIG jarfiler. De virker næsten aldrig fejlfrit på
flere maskiner. Hvis bare der er en lille afvigelse i JDK'en, så crasher
skidtet. Men det er selvfølgelig også kun min erfaring...

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk/newsgroup

Fra : Lars Dam

Dato : 07-03-03 22:56

On Fri, 7 Mar 2003 22:34:40 +0100
"Trygleren [9000]" <Trygleren@SLETDETHERhesteskelet.dk> wrote:

> [...]
> flere maskiner. Hvis bare der er en lille afvigelse i JDK'en, så crasher
> skidtet. Men det er selvfølgelig også kun min erfaring...

Du må då så være ret uheldig. Jeg har brugt jar filer i flere år over flere forskellige versioner. Jeg har aldrig oplevet de problemer.

Sålænge jeg ikke mener der er nogen årsag til ikke at bruge jar filer så vil jeg gøre dette. Den eneste reelle grund til ikke at bruge jar filer er efter min mening hvis man vil beskytte sin kode; men det behov har jeg endnu ikke haft.