Ejerskab af ip adresse...
Fra : Rune Nicolajsen

Dato : 08-03-03 14:17

Hejsa.

Følgende ip adresse er i min webserver log: 63.148.99.299.

Jeg har lavet et opslag på ripe.net for at finde ud af, hvem der ejer den.
Resultatet ses af nedenstående side:

http://www.ripe.net/perl/whois?form_type=simple&full_query_string=&searchtex
t=63.148.99.229&do_search=Search

Men er der nogen, der ved "hvem" det egentlig er der ejer den. Jeg har flere
gange før lavet opsalg på en specifik ip adresse, hvor jeg har fået samme
svar som ovenstående.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 08-03-03 16:14

On Sat, 8 Mar 2003 14:16:42 +0100, "Rune Nicolajsen"
<runenicolajsen@mail.dk> wrote:

>Jeg har lavet et opslag på ripe.net for at finde ud af, hvem der ejer den.
> [...]

Læg især mærke til linjerne:
| remarks: This address space is assigned at various other places in
| remarks: the world and might therefore not be in the RIPE database.

Det skyldes at RIPE kun står for at uddele IP-adresser i Europa og
omkringliggende lande.

"Den Rigtige Måde"[tm] at gøre det på er at besøge IANA, som er nævnt
længere nede på resultatsiden.

På siden http://www.iana.org/assignments/ipv4-address-space kan du
kigge efter det første tal i IP-adressen.
I dette tilfælde (63) står der ARIN. Du bruger så whois-søgningen på
ARINs hjemmeside:
http://ws.arin.net/cgi-bin/whois.pl?queryinput=!%20NET-63-148-99-224-1

/Jarlskov

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-03-03 23:43

On Sat, 8 Mar 2003 14:16:42 +0100, "Rune Nicolajsen"
<runenicolajsen@mail.dk> wrote:

> Følgende ip adresse er i min webserver log: 63.148.99.299.

Ovenstående er ikke en valid IP-adresse, så jeg går ud fra, du
mener 63.148.99.229 som skrevet i din RIPE-søgning?

> Men er der nogen, der ved "hvem" det egentlig er der ejer den.

Nu kan man ikke på den måde 'eje' en IP-adresse. Man kan kun få
den tildelt. Og det er selvfølgelig muligt at slå op, hvem der
har fået hvad tildet. Tildelinger sker hierarkisk.

Øverste niveau er IANA, der har tildelt 63.0.0.0/8 til ARIN:
http://www.iana.org/assignments/ipv4-address-space

Næste niveau er ARIN, der har tildelt 63.144.0.0/13 til Qwest:
http://ws.arin.net/cgi-bin/whois.pl?queryinput=!%20NET-63-144-0-0-1

Qwest er en udbyder, og har tildelt 63.148.99.224/27 til
Cyveillance:
http://ws.arin.net/cgi-bin/whois.pl?queryinput=!%20NET-63-148-99-224-1

> Jeg har flere gange før lavet opsalg på en specifik ip adresse,
> hvor jeg har fået samme svar som ovenstående.

RIPEs Whois kan kun bruges til at få fornuftige svar på opslag i
de adresser, som RIPE selv deler ud.

En nem måde at søge i det hierarkiske system er at bruge fx.
Geektools.coms Whois proxy:
http://www.geektools.com/cgi-bin/proxy.cgi

-A
Links : http://www.hojmark.net/