Forklaring vedr. gateway kontra proxi ????
Fra : Jp J

Dato : 03-03-03 20:24

Sidder lige og tumler lidt med det herhjemme....

Hvordan er det nu det er :

Hvis nu jeg kunne tænke mig, at alt mit web trafik går gennem en server (
hvor jeg lægger antivirus etc. for at frigøre ressourcer på klienterne )
skal den server så stå som proxi , eller skal den bare stå som std. gateway
? - Eller skal jeg "bare" snuppe et stykke server-software på TuCows ?

Som tingene er nu, kører jeg via en DL-604 op mod TDC bb.

Jeg er på det rene med at serveren bør have to netkort, og at jeg skal have
en switch efter den. Det er kun opsætningen jeg tænker på her.

En der kan forklare det her i en-stavelsesord ?

pfh. tak
JpJ

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 03-03-03 20:20

> skal den server så stå som proxi , eller skal den bare stå som std.
gateway

Den skal stå som det gw.

> En der kan forklare det her i en-stavelsesord ?

Ha, det var jeg i stand til. =)

OG NU: I flerstavelsesord
----------------------------

En gateway er groft sagt en maskine der formidler adgang til internettet,
men en proxy jævnligt tager kopier af de sider der bliver hentet gennem dem
og så returnerer dem til klienterne i stedet for at hente dem igen. Det
giver så øget hastighed.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk/newsgroup

Fra : Jp J

Dato : 03-03-03 20:38

Thx

JpJ

Fra : Arne Keller

Dato : 03-03-03 20:53

On Mon, 3 Mar 2003 20:19:51 +0100, "Trygleren [9000]"
<Trygleren@SLETDETHERhesteskelet.dk> wrote:

snip

> [...]
>og så returnerer dem til klienterne i stedet for at hente dem igen. Det

Hvis man efterspørger den samme side igen, ellers giver det vel ingen
forskel ?
Hvis jeg ser på www.dr.dk/nyheder og 1 time senere går ind på siden
igen er jeg ikke interesseret i at få 1 time gamle nyheder.

Derfor må en proxy give mest jo flere brugere med samme besøgs mønster
der er tilsluttet.

Giver en proxy overhovedet en fordel ved 1 bruger ??

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-03-03 21:14

Arne Keller <arne@kellernet.org> wrote:

> [...]

Din beskrivelse af proxy er ikke bred nok. Proxy betyder
"stedfortræder" og er services der opererer "på vegne af" noget andet
- typisk brugere. Det bruges til web - men også til andet - og den kan
cache siderne men ikke nødvendigvis.

>Giver en proxy overhovedet en fordel ved 1 bruger ??

Du tænker på i forhold til webcaching i forhold til den lokale cache
på maskinen? Næ, det tror jeg ikke.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 03-03-03 21:21

On Mon, 03 Mar 2003 21:14:00 +0100, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

>Arne Keller <arne@kellernet.org> wrote:

snip

>Du tænker på i forhold til webcaching i forhold til den lokale cache
>på maskinen? Næ, det tror jeg ikke.
Præcis.

Dette er ikke en kritik af det foregående svar men en generel
betragtning !!

Det virker som mange har svært ved at forstå hvor komplekst et netværk
er når man ser på nettet og applikationer og deres funktion og
sameksistens.
Hvis man har haft helt til at få 3 win dåser til at snakke sammen tror
man at man kender hele sandheden.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 04-03-03 00:39

> [...]
> "stedfortræder" og er services der opererer "på vegne af" noget andet
> - typisk brugere. Det bruges til web - men også til andet - og den kan

Øøh ja - netop. Citat: "En der kan forklare det her i en-stavelsesord ? "
Jeg skal gerne give en komplet udredning for proxymønstre, hvis det er det
du ønsker. Jeg tvivler dog stærkt på det var JPs ønske.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 04-03-03 00:44

> [...]
> Hvis jeg ser på www.dr.dk/nyheder og 1 time senere går ind på siden
> igen er jeg ikke interesseret i at få 1 time gamle nyheder.

Jeg fattede mig i korthed. Tillad mig at uddybe...*suk*...kort igen, da det
er sent og jeg skal op til et lortespassermøde:
Ved kald af en side fra proxyen, tjekker den først om den har den pågældende
side cachet. Derefter tjekker den op mod originalen efter ændringer - er den
ændret, henter den den nye version, cacher den og returnerer til klienten.
Ellers returneres den version der haves. Bemærk dog at proxyer kan
konfigureres på mange måder, og der er ikke een bestemet måde en proxyserver
fungerer på.

Fra : Arne Keller

Dato : 04-03-03 20:54

On Tue, 4 Mar 2003 00:44:01 +0100, "Trygleren [9000]"

>Jeg fattede mig i korthed. Tillad mig at uddybe...*suk*...kort igen, da det
>er sent og jeg skal op til et lortespassermøde:

Rolig nu !!

Gik lortespassermødet godt ?

> [...]
>Ellers returneres den version der haves. Bemærk dog at proxyer kan
>konfigureres på mange måder, og der er ikke een bestemet måde en proxyserver

Prøv at læse mit første svar, det var nærmest et par tillægsspørgsmål
hvor min opfattelse fremgik, jeg forsøgte bare at få et lidt mere
nuanceret billede frem.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 04-03-03 22:52

> Rolig nu !!

Jeg formulerede det vist lidt harskere end det var ment =)

> Gik lortespassermødet godt ?

Elendigt! Forkølelse og løbende næse skabte rammer for et hurtigt exit - så
var de pengeører spildt =(

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-03-03 22:00

In news:3e63abcd$0$137$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Trygleren [9000] <Trygleren@SLETDETHERhesteskelet.dk> typed:

> Den skal stå som det gw.

> Ha, det var jeg i stand til. =)

Hvor?

--
-Jens B.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 04-03-03 22:53

"Den skal stå som det gw." <---- Der! =)

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-03-03 11:28

In news:3e65213b$0$155$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Trygleren [9000] <Trygleren@SLETDETHERhesteskelet.dk> typed:

> "Den skal stå som det gw." <---- Der! =)

Hvordan udtaler du "gw" uden at bruge flere stavelser? Du kunne måske
have skrevet "Den skal stå som det g v", eller måske "Den skal stå som
def gate", så havde den holdt

--
-Jens B.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 05-03-03 17:05

> Hvordan udtaler du "gw" uden at bruge flere stavelser? Du kunne måske
> have skrevet "Den skal stå som det g v", eller måske "Den skal stå som
> def gate", så havde den holdt

Den holder, så bare luk røven, nå !!!! =) Det udtales .... øøøh....gu!
Jeps. Så den er helt fin.

Fra : Jp J

Dato : 07-03-03 13:53

Hu-ha jeg vidste ikke at jeg kunne starte en krig her ......... *troede kun
den slags foregik i Irak*

Såvidt som jeg forstod "Trygleren" så skal min konfig. se nogenlunde sådan
ud :

ADSL modem -> server, netkort 1 ( gateway ) / server netkort 2 -> uplink i
router ( DL-604 ) -> resten af "maskinparken" ( 3 WinMe maskiner )

Routeren kan byttes med switch, såfremt serveren sættes til at give IP's

Serveren kan så huse min sw firewall og netscan antivirus.

Serveren behøver ikke være verdens hurtigste maskine, da nethastigheden
internt afhænger af bundkortet, og externt af ADSL forb ( 512/256 ) Dog bør
den have tilstrækkelig ram til at afvikle og drive de nævnte progs.

Da mine "klienter" ligger bag serveren og router/switch vil LAN delen køre
100mbit, og WAN delen kan så køre det den vil vil og kan....

Det er hvertfald sådan jeg har tænkt mig at gøre det
Mit spørgsmål gik egentlig bare på, om selve serveren skulle "fyldes" med
server- eller proxi software.

JpJ