Trådløs netkort /Access Point ?
Fra : Allan Pedersen

Dato : 03-03-03 19:37

Kører trådløs 11Mbit mellem 2 byg, og det går for så vidt også fint, men i
det ene bagerste lokale får vi ganske dårlige signaler fra Access Point..
Har prøvet med 3 forskellige sendere, og forskellige netkort.. Og det
sørgelige resultat af det.. Kun 1 Access Point ,Cicso, kan nå den PC, men de
2 andre SMC og DLink ikke får fat på den.. Og kun 1 af netkort får signal..
den gamle type SMC usb.. Har prøvet den nye SMZ model, og D-link. 3Com,
Cisco og SMC 22Mbit PCI kort får ikke det mindste signal :(

Så spørgsmålet er : Hvilket netkort og hvilket Access Point har den
kraftigste modtager / sender ?

Har hørt man kan gøre lidt "mik mak" i senderen, for at få den til at sende
lidt kraftigere.. Er det en mulig løsning ?

Det skulle ikke være nødvendig med udvendig antenne.. der er ikke mere end
30 meter fra sender til modtager, men et par trævægge mellem..

Allan

Fra : Arne Keller

Dato : 03-03-03 20:48

On Mon, 3 Mar 2003 19:37:22 +0100, "Allan Pedersen" <hmmm@ppp.com>
wrote:

> [...]
>den gamle type SMC usb.. Har prøvet den nye SMZ model, og D-link. 3Com,
>Cisco og SMC 22Mbit PCI kort får ikke det mindste signal :(

Det viser noget mange vidste, der er ofte forskel på et billigt og et
lidt dyrere produkt.
Dem som "kopierer" produkter forstår ofte ikke hele sanheden bag den
gode funktion.
Cisco og Orinoco produkterne har været med længst og har gennemlevet
flere generationer af sendere og modtagere, det må forventes at disse
har tæt ved optimalt design.

>Så spørgsmålet er : Hvilket netkort og hvilket Access Point har den
>kraftigste modtager / sender ?

Da der er grænser for max sende effekten er det faktisk ofte en god
modtager som gør forskellen. Her har Orinoco produkterne vundet en del
test da 11Mbps produkterne kom frem.

>Har hørt man kan gøre lidt "mik mak" i senderen, for at få den til at sende
>lidt kraftigere.. Er det en mulig løsning ?

Nej det må bestemt frarådes. det er ikke lovligt og du risikerer at
forstyrre mange omkring hvor du bor.
Det kan være at en af dine naboer har pillet og derfor har du
problemer.

>Det skulle ikke være nødvendig med udvendig antenne.. der er ikke mere end
>30 meter fra sender til modtager, men et par trævægge mellem..

Hvem siger det ?
Det er umuligt at forudsige den præcise dækning, jeg har lige siddet
sammen med andre som ved en del om trådløse teknikker og med input fra
IEEE her kom vi frem til at 12-30meter var en opnåelig radius i de
fleste tilfælde.
Det eneste som kan fortælle om hvor langt udstyr rækker er en
dækningsprøve, alt andet er gætteri.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Nick

Dato : 04-03-03 08:28

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> Cisco og Orinoco produkterne har været med længst og har gennemlevet
> flere generationer af sendere og modtagere, det må forventes at disse

Du skal da bare tjekke sendestyrken på de AP'ere du overvejer at bruge.

Der findes en del udstyr som sender med langt mindre styrke end den lovlige
grænse, af forskellige grunde. Men når du sammensætter udstyret, skal du
være opmærksom på, at det er den UDSENDTE styrke der regnes med, altså det
der "kommer ud af antennen"... Og som ikke må overstige 100 mW hvad angår
2.4 GHz båndet (IEEE 802.11b).

Hvis du tager denne her http://www.danbit.dk/produkter/2126.phtml sender den
med ca. 25 mW, og så skal du tage forstærkning fra en rundstråleantenne på
f.eks. 9 dB, et antennekabel på 1 meters længde og et par stik imellem. Det
giver en sendestyrke på faktisk noget der ligger over det tilladte. Så det
gælder om at sammenstykke sit udstyr så det både har den maksimale
sendestyrke i forhold til opgaven, men også så det overholder reglerne.

Arne, du elsker jo Cisco, selvom der ER andet her i verden... Og Cisco
laver udmærkede produkter, glem bare ikke, at det er der mange andre der
også gør. Selv mange af lavpris-kopi-produkterne er udmærkede til visse
formål. Og som du selv skriver; pris & kvalitet hænger sammen - ofte i hvert
fald

/Nick

Fra : Arne Keller

Dato : 04-03-03 20:50

On Tue, 4 Mar 2003 08:28:27 +0100, "Nick" <nick@SLETMIGskuden.dk>
wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

snip

>Du skal da bare tjekke sendestyrken på de AP'ere du overvejer at bruge.

Sendestyrken er som jeg skrev langtfra det vigtigste, modtager,
antenneudformning og ecco håndtering er mindst lige så vigtig.

> [...]
>gælder om at sammenstykke sit udstyr så det både har den maksimale
>sendestyrke i forhold til opgaven, men også så det overholder reglerne.

Helt enig.

> [...]
>formål. Og som du selv skriver; pris & kvalitet hænger sammen - ofte i hvert

Jeg har skrevet her i gruppen i en del år, det eneste man nok ikke kan
beskylde mig for er at elske Cisco, tværtimod.

Citat Arne Keller: "Det bedste produkt Cisco nogensinde har lavet er
deres marketingafdeling"

Cisco er dog en stor spiller på markedet med nogle rimelige produkter,
derfor finder jeg det rimeligt at deres produkter nævnes ofte, jeg
forsøger så ofte jeg orker at nævne andre løsninger med rimelig
kvalitet, da jeg ikke beskæftiger mig professionelt med at installere
netværk til 1 eller 2 PCer i et hjem, forsøger jeg at fokusere på lidt
mere professionelle løsninger.

Jeg syntes tydeligt at indlægene her i gruppen viser at jeg har ret,
Cisco og Orinoco produkterne har langt den største markedsandel men
der er ikke ret mange spørgsmål om hvordan de fungerer, billig
produkterne derimod har mange tråde herinde.

Fra : Nick

Dato : 05-03-03 09:29

> [...]
> der er ikke ret mange spørgsmål om hvordan de fungerer, billig
> produkterne derimod har mange tråde herinde.

Det kan også skyldes, at folk der køber billigprodukter, typisk er amatører,
altså "hjemmeflikkere" og de ved ikke nok om produkterne til at konfigurere
uden hjælp. Dem der ved nok om produkterne, giver gerne en slat penge ekstra
for en mærkevare, og skynder sig så videre i livet med andre gøremål.

/Nick

Fra : Christian Lyng

Dato : 04-03-03 18:03

"Allan Pedersen" <hmmm@ppp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det skulle ikke være nødvendig med udvendig antenne.. der er ikke mere end
> 30 meter fra sender til modtager, men et par trævægge mellem..

Mit Access point har en lille 'knap' jeg kan tage af så jeg kan sætte en
antenne på.

Chr.

Fra : Allan Pedersen

Dato : 09-03-03 14:07

Takker for hjælpen.. men lidt morsomt.. :)
jeg købte en del forskellige modtagere.. D-link, Zyxel, Cnet og en anden
type SMC.. bare for at prøve.
Prøvede de forskellige, og den billigste, en Cnet til 350,- fungerede
perfekt.. Modtog signaler uden problem..
Så ikke altid er det dyreste bedst..

Allan