Stofa + DI-604
Fra : Lasse Bigum

Dato : 03-03-03 01:29

Hej,

Vi er 2 fyre som er flyttet i lejlighed sammen i Aalborg og i den anledning
skulle vi selvfølgeligt have os noget internet. Valget faldt på Stofa
FlatRate fremfor ADSL pga. Stofa var billigere. Nu nytter det jo så ikke
noget at 2 personer med 4 computere i alt kun kan være på én af gangen, så
vi skulle hurtigst muligt investere i en router, og valget faldt på en DLink
DI-604 som ankom kort efter.
Jeg stod for at sætte den op, og det voldede lidt problemer lige i starten,
men jeg fik det op og køre vha. "Dynamic IP"-indstillingen. Vi var ret glade
for den til at starte med, den lod til at køre uden problemer, men det
varede kun kort.

Vi er begyndt at opleve problemer med at den mister forbindelsen til
internettet med jævne mellemrum, og det er selvom der er trafik på
forbindelsen. Dette er YDERST generende og belastende. Vi er nødt til at gå
ind på routeren webinterface og trykke på "Reboot" for at den genopdager
forbindelsen, hvorpå vi skal ind på signon.stofanet.dk for at logge os på
igen. Dette medfører at vi mister forbindelse til IRC, ICQ og alt andet.

Jeg ville høre om andre har haft lignende problemer, og forhåbentligt har
fundet en løsning på det eller har nogle forslag? Jeg har søgt på nettet
efter hjælp, men der lod ikke til at være mange der har haft de samme
problemer.

MVH
Lasse

P.S. Denne besked blev oprindeligt postet i dk.edb.udbydere men de følte den
hørte hjemme herovre, så prøver lige igen.

Fra : BFC Trekanten

Dato : 03-03-03 13:37

> [...]
> fundet en løsning på det eller har nogle forslag? Jeg har søgt på nettet
> efter hjælp, men der lod ikke til at være mange der har haft de samme

Niks - godtnok er jeg flexrate kunde men de problemer du beskriver har jeg ikke
oplevet.

Men prøv næste gang at kontakte Stofa support når det sker og få dem til at måle
kvaliteten af din forbindelse. Måske er det din forsyningslinie (kablet fra
vejen og op til din dåse) det er galt med. Da jeg startede med Stofa, havde jeg
periodisk problemer med at logge på signon-serveren. Det viste sig at der var
flere "u-autoriserede" splejsninger på kablet (bl.a.) i jorden og at der var
serieforbundne stikdåser inde i huset og de var årsagen til mine problemer. Et
nyt kabel blev trukket fra vejen ind til huset og der blev ryddet op i
installationen - nu virker det fint !!! (ps: det kan også være en anden på samme
forsyningskabel - der skaber dine problemer... Faktisk "truede" Stofa med at
hvis jeg ikke gjorde noget ved min installation, kunne jeg ikke længere få
leveret internet - da jeg kunne skabe problemer for andre kunder på "min" del af
forsyningskablet)

For ca. 125,- kr. kan du købe et filter der filtrere dit antennesignal til
TV/radio og data. Et sådan investerede jeg i således at første stop i huset er
dette filter. Et kabel kommer op i huset KUN med TV/radio og et andet med data.
Så behøver du ikke spekulerer i række følgen af dine serieforbundne TV/radio
stikdåser (læs: hjemmelavede installationer - med komponenter fra Bilka)

Torben

Fra : Lasse Bigum

Dato : 03-03-03 17:44

> Niks - godtnok er jeg flexrate kunde men de problemer du beskriver har jeg
ikke
> oplevet.
Hulk, øv

> [...]
> leveret internet - da jeg kunne skabe problemer for andre kunder på "min"
Det lyder dyrt? Jeg er studerende og er just flyttet ud, så penge er ikke
dem jeg har flest af. Men det er altså ikke et problem at få Stofa til at
teste kvaliteten af ens forbindelse? Skal man have fat i dem via telefonen
for at gøre det, eller tror du en mail er nok?

> [...]
TV/radio
> stikdåser (læs: hjemmelavede installationer - med komponenter fra Bilka)
Bor i et lejlighedskompleks og tror at antenneforeningen har stået for det
meste. Jeg er ikke umiddelbart sikker på om jeg kan ændre på den nuværende
installation uden meget fiks-faks.....

/Lasse

Fra : BFC Trekanten

Dato : 03-03-03 18:50

> Hulk, øv

Ja piv piv

> [...]
> teste kvaliteten af ens forbindelse? Skal man have fat i dem via telefonen
> for at gøre det, eller tror du en mail er nok?

Dyrt - ja ca. 1800, lavede selv al det manuelle (gravede...), men det ser jeg
som en værdiforøgelse af husets værdi. Når du oplever fejlen - ringer du fluks
til stofa support, så tester de linien - online/realtime - her og nu !

> Bor i et lejlighedskompleks og tror at antenneforeningen har stået for det
> meste. Jeg er ikke umiddelbart sikker på om jeg kan ændre på den nuværende
> installation uden meget fiks-faks.....

Næ - det bør du holde nallerne fra, hvordan er din installation inde i
lejligheden ? ville det hjælpe at koble tv fra dåsen, har du prøvet at koble
alle apparater fra og kun køre data ? og nu vi er igang hvilken firmware er der
i din router ?

Torben

Fra : Lasse Bigum

Dato : 03-03-03 21:01

> [...]

fluks
> til stofa support, så tester de linien - online/realtime - her og nu !
Det er langt over hvad jeg nogensinde har råd til, får råd til, eller har
lyst til at kaste efter det!
Men vil evt. prøve det med at ringe til dem, tak.

> [...]
koble
> alle apparater fra og kun køre data ? og nu vi er igang hvilken firmware
Firmware: Skrev til supporten og fik et link til 1.62 build 6 som jeg kører
med nu.
Har ikke prøvet at hive noget fra for at teste om det er det der forårsager
problemerne, men vil prøve det næste gang fejlen opstår.

/Lasse

Fra : Kaerager_lund

Dato : 03-03-03 18:42

Hej Lasse
"Lasse Bigum" <Lasse@hardwareonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> fundet en løsning på det eller har nogle forslag? Jeg har søgt på nettet
> efter hjælp, men der lod ikke til at være mange der har haft de samme

Jeg har ligeledes haft problemer med min stofa opkobling, sågar samme
problem!!!.Jeg bruger dog ikke router. Jeg brugte Zonealarm firewall, og
kunne i min system log på min XP, se at computeren ikke kunne forny DHCP
adressen. Jeg afinstallerede derfor Zonealarm, og installerede sygate. Nu
virker alt fint. Derfor... Tjek din log. Jeg er næsten sikker på, at det er
fordi du har problemer med DHCP.

MVH

Thomas

Fra : Lasse Bigum

Dato : 03-03-03 21:02

> [...]
> virker alt fint. Derfor... Tjek din log. Jeg er næsten sikker på, at det

Humm.....ved du hvad, jeg har installeret Agnitum Freeware Firewall/Reklame
blocker, den prøver jeg lige at slå fra og se hvad der sker.
Hvordan kan jeg se i loggen om det er fordi den ikke kan forny DHCP'en at
den mister forbindelsen?

MVH
Lasse

Fra : Lasse Bigum

Dato : 04-03-03 18:28

> [...]
> blocker, den prøver jeg lige at slå fra og se hvad der sker.
> Hvordan kan jeg se i loggen om det er fordi den ikke kan forny DHCP'en at

Imponerende alligevel

Det lader til at det var det, for nu kører det da MEGET bedre. Dog lader
routeren stadig til at dø, men det er først efter nettet ikke er blevet
brugt i lang tid (f.eks. natten over osv), så skal man stadig ind og
genstarte routeren. Men det lader umiddelbart til at de der "spontant-dø
mens nettet bruges" er gået over.

Takker mange gange

/Lasse