Vedr. trådløst netværk!
Fra : René Andreasen

Dato : 01-03-03 14:23

Hej,

hvor kan jeg købe trådløst netværk til 2-3 stationære pc'ere og hvad er
prisen for sådan en ting?

--
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x

Med venlig hilsen/Kind Regards

René Andreasen

Fra : Henrik Walther

Dato : 01-03-03 14:30

On Sat, 1 Mar 2003 14:22:31 +0100, "René Andreasen"
<r_andreasen@tdcspace.dk> wrote:

>hvor kan jeg købe trådløst netværk til 2-3 stationære pc'ere og hvad er
>prisen for sådan en ting?

Mange steder, men du kunne evt. tage et kig på eksempelvis
http://www.edbpriser.dk.

--
Henrik Walther
www.winjunkie.net

Fra : René Andreasen

Dato : 01-03-03 14:34

Jeg har været inde på edbpriser....men fatter ikke hvad det er jeg har brug
for....er her ikke nogen der kan skrive en "spiseseddel" på noget
billigt/godt til 2 og 3 pc'ere? Det skal udelukkende bruges til at overføre
ADSL-forbindelse så der blir nok ik noget med at skulle overføre store
mængder data gennem "luften"....!

MVH

René

Fra : Henrik Walther

Dato : 01-03-03 19:23

On Sat, 1 Mar 2003 14:34:22 +0100, "René Andreasen"
> [...]

>ADSL-forbindelse så der blir nok ik noget med at skulle overføre store

Jeg benytter selv Netgear hvilket i mine øjne er kvalitet samtidig med
det er relativt billigt. Ligeledes stabile drivere sam fornuftigt
konfigurationsutility.

Kan også findes på edbpriser...

--
Henrik Walther
www.winjunkie.net

Fra : René Andreasen

Dato : 01-03-03 20:50

Men hvad skal jeg bruge et kabel, en gryde og en ske....eller hvad skal jeg
ha.....jeg har læst om lan PC card, Access point, wireless hub, gateway og
en masse andet mundlort....men helt konkret hvad skal jeg bruge!

Til et alm netværk skal man bruge:

2 netkort
2 lige kabler
1 krydset kabel
1 switch/hub

DET ER DÉT JEG GERNE VIL HA OM FOLK KUNNE SKRIVE!!!!!

Er der nogen der kan det? Jeg ANER jo ik en brik om det!

MVH

René

Fra : Henrik Walther

Dato : 01-03-03 22:03

On Sat, 1 Mar 2003 20:49:32 +0100, "René Andreasen"
<xfjernxr_andreasen@tdcspace.dk> wrote:

> [...]
>ha.....jeg har læst om lan PC card, Access point, wireless hub, gateway og
>en masse andet mundlort....men helt konkret hvad skal jeg bruge!

Det er jo op til dig selv hvordan du vil sammensætte det !
Samtafhænger af hvilket udstyr du har i forvejen.

Har du eksempelvis en switch ? Hvis ja skal du blot bruge:

1 stk WAP (Wireless Access Point) som du smider i din switch (hvori
dit ADSL modem måske allerede sidder)

2 eller var det 3 stk Wireless PCI netkort

Når du er så blank vil jeg anbefale dig ligeledes at læse lidt omkring
sikkerhed i et trådløst netværk, da det som standard ofte er pivåbent.

Og lad nu være med at spørge hvor, det kan google også klare for
dig...

--
Henrik Walther
www.winjunkie.net

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-03-03 23:00

"René Andreasen" <xfjernxr_andreasen@tdcspace.dk> wrote in message
> [...]
>
> DET ER DÉT JEG GERNE VIL HA OM FOLK KUNNE SKRIVE!!!!!
>
> Er der nogen der kan det? Jeg ANER jo ik en brik om det!

Hvis ellers Internet forbindelsen fordeles af sig selv til computerne..
Altså med en Router, eller flere IP adresser.. Så skal du have et
accesspoint, evt med switch indbygget så du også kan tilslutte kablede
computere.... herudover skal du så have netforbindelse til de 2-3
computere... Her kan du vælge USB netkort, PCI indstikkort.. eller ethernet
bridget, til tilslutning til netkort i pc.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 02-03-03 04:47

René Andreasen wrote:
> [...]
>
> DET ER DÉT JEG GERNE VIL HA OM FOLK KUNNE SKRIVE!!!!!
>
> Er der nogen der kan det? Jeg ANER jo ik en brik om det!

Hej René
Jeg vil nu gøre et forsøg:

1 stk. trådløst netværkskort pr. computer som skal tilkobles trådløst.
Til stationære vil jeg anbefale USB, mens en bærbar selvfølgelig skal
have et PC-card eller endnu bedre et indbygget.

1 stk access point for hvert sted hvor du vil skabe adgang til et kablet
netværk. I de fleste mindre netværk skal du kun bruge et access point,
da dette ofte vil kunne dække et parcelhus ved fornuftig placering.
Hvis computerne som skal kobles sammen, ikke skal have adgang til et
kablet netværk (f.eks. internettet) kan access pointet ofte undværes, da
trådløse netværkskort kan forbindes direkte v.h.a. den såkaldte ad-hoc mode.
Med begrebet wireless hub må der være ment et access point da det er det
tætteste på en hub du får i trådløs sammenhæng.

En wireless gateway dækker over en enkelt enhed der i praksis
indeholder: En normal ethernetrouter med en wan og en lanport -
wanporten er ført ud og lanporten er internt forbundet til en switch.
Switchen har så typisk ført 4 porte ud og en enkelt videre til et access
point. Disse enheder koster typisk kun et par hundrede kroner mere end
et access point, så hvis du alligevel skal have en router, kan du lige
så godt købe sådan en wireless i stedet for separat access point og
router. Ulempen ved denne løsning er at det vil gå ud over ens mulighed
for at placere access pointet optimalt hvis der samtidig forbindes
computere til den wireless gateway via dennes switchporte.

Håber dette hjalp lidt.
MVH
Mads

Fra : Claus E Beyer

Dato : 02-03-03 17:52

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med begrebet wireless hub må der være ment et access point da det er det
> tætteste på en hub du får i trådløs sammenhæng.

Kan to pc'er dele en internetforbindelse ved hjælp af den såkaldte ad-hoc mode,
på samme måde som de kan ved hjælp af et krydset netværkskabel?

Eller er et access-punkt altid nødvendigt ved deling af en internetforbindelse?

Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-03-03 19:06

On Sun, 2 Mar 2003 17:51:40 +0100, "Claus E Beyer"
<cebeyer@hotmail.com> wrote:

> Kan to pc'er dele en internetforbindelse ved hjælp af den såkaldte ad-hoc mode,
> på samme måde som de kan ved hjælp af et krydset netværkskabel?

Ja.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : MSP

Dato : 07-03-03 03:30

"René Andreasen" <xfjernxr_andreasen@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> DET ER DÉT JEG GERNE VIL HA OM FOLK KUNNE SKRIVE!!!!!
>
> Er der nogen der kan det? Jeg ANER jo ik en brik om det!

Jeg håber du er klar over hvor flinke folk er her i gruppen, for jeg er
overrasket over at du har fået svar med den tone du bruger, samt det at du
ligefrem råber.
Det er ikke god tone. Der sidder mange mennesker og bruger deres fritid for
at hjælpe os der ikke er så gode til netværk og det er ikke deres skyld at
du ikke ved noget om dette, så lad os tale pænt til dem og påskønne deres
hjælp.

Mogens