Trådløst netværk - rækkevidde?
Fra : Per

Dato : 26-02-03 14:45

Jeg har leget med idéen om at lave et trådløst netværk i nabolaget. Jeg har
kigget på D-Link udstyr med rækkevidde oplyst til 100 meter indendørs og 400
meter udendørs. Hvor langt kan man realistik forvente at det kan række
mellem husene?

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 26-02-03 14:53

"Per" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
400
> meter udendørs. Hvor langt kan man realistik forvente at det kan række

Min erfaring siger 20-25 meter mellem sender / modtager afhængigt af hvilket
materiale mure/døre/vinduer er lavet af.

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Nick

Dato : 26-02-03 15:22

> [...]
400 meter udendørs. Hvor langt kan man realistik forvente at det kan række

Se på www.rlan.dk og brug linket nederst.

/Nick

Fra : Alex

Dato : 26-02-03 17:58

On Wed, 26 Feb 2003 14:44:32 +0100, "Per" <pzk@crayon.dk> wrote:

> [...]
>meter udendørs. Hvor langt kan man realistik forvente at det kan række

Det kommer meget an på hvilke materialer radiobølgerne skal igennem på
vejen. Fx kan beton med jernarmering dæmpe så kraftigt at man ikke
engang kan få brugbart signal nogle få meter væk. Hvis der derimod er
tale om fri sigt mellem (udendørs) antenner kan man få meget lange
rækkevidder - især hvis man flikker nogle små retningsantenner sammen.
Hvis du prøver at søge på internettet vil du finde beskrivelser fra
amatører der på den måde laver netværks-forbindelser over 10-20 km ved
hjælp af antenner lavet af kagedåser m.m..

3 ting mere ang. retningsantenner:
1) De kan også købes færdige for en rimelig penge.
2) De kan godt være rundstrålende, dvs. hele horisonten rundt.
Retningsvirkningen består så i at de ikke sender radiobølger ned i
jorden eller op i himlen til Vorherre men koncentrerer dem i en flad
udstrålingskarakteristik som en vandret tallerken.
3) brug af retningsantenne forudsætter at der er et stik til udvendig
antenne på din wlan adapter (det er der desværre kun på de færreste)

Alex

Fra : Per

Dato : 28-02-03 08:32

> [...]
> amatører der på den måde laver netværks-forbindelser over 10-20 km ved
> hjælp af antenner lavet af kagedåser m.m..

Så snakker vi vel ikke bare alm. trådløs netværk længere? Kræver det ikke
line-of-sight?

Fra : Alex

Dato : 28-02-03 14:18

On Fri, 28 Feb 2003 08:32:00 +0100, "Per" <pzk@crayon.dk> wrote:

>Så snakker vi vel ikke bare alm. trådløs netværk længere? Kræver det ikke
>line-of-sight?

LOL. Du må undskylde jeg brugte fremmedordet "fri sigt". På alm.
nudansk hedder det naturligvis "line-of-sight".

Alex