LAN over internettet?
Fra : Michael Nielsen

Dato : 25-02-03 20:29

Hej i gruppen.

Kan det ikke lade sig gøre at skabe et nærmest lokalt netværk over
internettet, så man har mulighed for at bruge LAN tjenester og f.eks. spil
over lan?

De 2 netværk har begge fast ip ud af til og router.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Best regards
Michael Nielsen
leahcim@chicks.dk
ICQ# 32160542

Fra : Peter

Dato : 25-02-03 20:54

Jep det kaldes VPN eller virtuel privat network. Du må enten have en ruter
og/eller noget software som støtte VPN i begge ender, som kan snakke sammen.
-Peter ;)

Fra : Michael Nielsen

Dato : 25-02-03 21:00

> Jep det kaldes VPN eller virtuel privat network. Du må enten have en ruter
> og/eller noget software som støtte VPN i begge ender, som kan snakke
sammen.

Routeren er udelukket, men softwaren kunne jo vare en mulighed så, hvor kan
man finde sådan noget henne?

Best regards
Michael Nielsen
leahcim@chicks.dk
ICQ# 32160542

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-02-03 22:11

"Peter" <nospam@no.no> wrote in message
> Jep det kaldes VPN eller virtuel privat network. Du må enten have en ruter
> og/eller noget software som støtte VPN i begge ender, som kan snakke
sammen.
> -Peter ;)

Ved du fx hvordan man gør det med windows XP maskiner... Der er en helt
masse VPN funktioner i XP.. Men tilsyneladende er det vist kun til at
connecte til en VPN server.. Men det burde vel kunne lade sig gøre... Er der
en trin til trin forklaring på internettet omkring dette?

Fra : Peter

Dato : 25-02-03 22:32

Personlig ville jeg sette op en adsl router i den ene ende med samme
funktion som netgear FSV318 (Denne model har jeg ikke kunne få til og køre
stabilt) men noget tilsvarende og så en software klient i den anden ende.
Jeg kender bare en klient Safenet, som jeg desvære ikke får test før min
router bliver mer stabil. Prøv og søg på google eller send Safenet en mail,
så vil du helt sikkert finde noget. Jeg kender desvære ingen gratis software
for windows. Prisen for Safenet VPN client er ca. 1000 Kr.

NB: XP og W2K kommer med en VPN client til server installer. Jeg mener at XP
Pro kan køre VPN client til client check Microsoft Knowlegdbase.

Held og lykke.
-Peter ;)

Fra : Michael Nielsen

Dato : 25-02-03 22:42

> [...]
der
> en trin til trin forklaring på internettet omkring dette?

Jeg fik det til at virke

Jeg gjorde følgende:
Start > Indstillinger > Netværks- og opkaldsforbindelser > Opret ny
forbindelse så kunne jeg vælge at Acceptere indgående opklad, når det var
gjort kunne min kammerat bruge oprette VPN forbindelse og få adgang til min
PC. Der skal oprettes en bruger til den der skal have forbindelse.
Nu mangler jeg bare at finde ud af hvilken porte det kører på, så jeg ikke
skal sende alle porte videre i min router for at det virker.

Best regards
Michael Nielsen
leahcim@chicks.dk
ICQ# 32160542

Fra : Jens

Dato : 25-02-03 23:42

"Michael Nielsen" <leahcim@chicks.dk> skrev i en meddelelse

> Nu mangler jeg bare at finde ud af hvilken porte det kører på, så jeg
ikke
> skal sende alle porte videre i min router for at det virker.

Det indbyggede VPN i Windows XP kører PPTP.
PPTP bruger protokol TCP port 1723 og protokol 47 port *alle*

Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-02-03 01:19

On 25 Feb 2003 23:42:27 +0100, "Jens"
<jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:

> PPTP bruger protokol TCP port 1723 og protokol 47 port *alle*

En teknisk detalje er, at GRE (IP-protokol 47) slet ikke bruger
porte.

-A

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-02-03 00:34

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> writes:

> PPTP bruger protokol TCP port 1723 og protokol 47 port *alle*

Det giver ikke så meget mening at snakke om porte i forbindelse med IP
protokol 47 (GRE), ganske som man heller ikke snakker om porte i
forbindelse med fx ICMP (IP protokol 1).

--
Jacob - www.bunk.cc
Give me a sleeping pill and tell me your troubles.