Telefoni over nettet
Fra : Jonas Jalling

Dato : 24-02-03 00:18

Hej,

Er der ikke nogen der har kendskab til et godt program til telefoni over
nettet til windows (gerne kompatibelt med linux)? Jeg har aldrig leget
med det før, så jeg er ret grøn på området.
Kan telefoni over nettet overhovedet konkurrere med telefoni over
telefonnettet mht. delay ol.? Er der evt. nogen der har nogle relevante
links omkring emnet?

Jonas Jalling

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 24-02-03 13:03

Mener du PC <-> PC elller PC <-> telefon

Fra : Jonas Jalling

Dato : 24-02-03 17:44

Simon Tved Bakken wrote:
> Mener du PC <-> PC elller PC <-> telefon

Undskyld, det skulle jeg have skrevet. Jeg mener PC til PC.
<snip>

Jonas Jalling

Fra : Martin Djernaes

Dato : 24-02-03 18:03

Hej Jonas,

Jonas Jalling wrote:
> Kan telefoni over nettet overhovedet konkurrere med telefoni over
> telefonnettet mht. delay ol.? Er der evt. nogen der har nogle relevante
> links omkring emnet?

Der er en del programmer der kan bruges til at telefonere fra pc til pc
(eller enda pc til telefon), men der er nogle buller i vejen!

Der findes grundlaeggende to standarder til VoIP. Den ene er H.323 som
er bygget op over nogle "gamle" telefoni standarder. Disse produkter
(f.eks. NetMeeting, GnomeMeeting,..) lidt svaerre at bruge igennem en
NAT router. Den anden standard er SIP. SIP er bygget op efter et princip
der mindre om HTTP og er nemmere at faa igenem en NAT gateway en H.323.
Der er nok flere H.323 produkter idag end SIP men rygtet gaar at SIP
produkter er paa vej frem da SIP er noget nemmere at implementere end
H.323.

Der er ogsaa en del propritaere loesninger som ikke understoetter nogle
aabne standarder. Et eksempel paa det er BuddyPhone som jeg selv har
brugt nogle gange. Telefoni over atlanten med 200-210ms roud-trip delay
(ping) er brugbart, men ikke paa hoejde med kvaliteten af en telefonline
(fra Danmark - den anden vej kan det vaere lige saa ringe som Internet
forbindelsen). Specielt kan man opleve stoej, forvringning og foelsen af
at man lige skal vente lidt inden den anden ende svarre (lad vaer med at
snakke i munden paa hinanden), men som en kammart sage til mig "til den
pris kan man godt vaere lidt mindre kritisk". Paa den anden side tror
jeg ikke jeg ville benytte dette til noget andet end hyggesnak.

For nogle programmer/klienter kan du kigge paa dette link eller evt.
soege paa Google

http://www.iptelephony.org/GIP/vendors/client-phones/

Martin

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 24-02-03 18:27

Har du prøvet med noget så simpelt som MSN.Messenger? (hmm, dog kun til
windåsen). Den fungerer ganske fint synes jeg. Bruger den stort set hver dag
både med stemme og video. Der er ingen mærkbar forsinkelse (min oplevelse),
dog er det bedst at bruge hovedtelefoner, for hvis der skulle være lidt
forsinkelse bliver det hurtigt irriterende at høre sig selv hos den man
taler med. Den funker enda på min søster maskine der er koblet op med 56k.