Fordeling af recourcer...
Fra : Prismaster

Dato : 21-02-03 22:37

Hej

Jeg kunne have brug for lidt hjælp her....

Jeg har et netværk med fire Pc'ere, hvor alle kører med XP.
Jeg har også en ADSL forbindelse på 1024/256.
Det hele er samlet igennom en hub.
Modemet er af mærket Ericson.

Det jeg så prøver på at finde ud af, er om det er muligt
at fordele båndbredde på en eller anden måde, eventuelt med
en switch eller lingnende.
Hvad har jeg eventuelt brug for af hardware i tillæg til det jeg
har, eller skal noget af det skiftes ud?

Umiddelbart forestiller jeg mig at jeg er nødt til at sætte op en
server, men det er en lidt dyr løsning. Noget billigere er at
foretrække.

Mvh.
Prismaster

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-02-03 03:18

Prismaster wrote:
> [...]
>
> Umiddelbart forestiller jeg mig at jeg er nødt til at sætte op en
> server, men det er en lidt dyr løsning. Noget billigere er at

Der findes switche, der kan lave båndbreddefordeling.

Men hvis det skal være billigt vil jeg foreslå en gammel pentium med to
netkort og et floppydrev og/eller evt. en mindre harddisk.
På den installeres der en eller anden Linux/*BSD og så har du stort set
alle de muligheder for trafikkontrol du vil have.

Du f.eks. enten bridge eller route/NATe og lave
trafikkontrol/log/firewalling/whatever samtidigt.

Hvis du undgår en alt for heftig maskine bruger den ikke så meget strøm
og hvis den ikke er alt for ny koster den næsten ingenting.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>