Router+switch
Fra : J W Nielsen

Dato : 18-02-03 20:46

Hej !
Har lige istalleret en router - og det fint nok !
Nu har vi haft alle PC'erne (5) koblet op via en switch (8 port) - derfor
har jeg måttet lave lidt om på det hele, da routeren kun har 4 porte.
Pt. har jeg sat 2 PC'ere i routerens porte og vil så føre en kabel op til
switchen og der tilkoble de 3 resterende PC'ere...
1000-kroners spørgsmålet er så: Skal porten i switchen (hvor kablet fra
routeren sættes i) stå til i "Normal" eller "Uplink" ???

Mvh
Jørgen

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 18-02-03 22:02

"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1000-kroners spørgsmålet er så: Skal porten i switchen (hvor kablet fra
> routeren sættes i) stå til i "Normal" eller "Uplink" ???

Tja, nogle switche kan selv detecte om der skal krydses eller ej, såå

Bruger du krydset kabel eller lige igennem?

Hvilken indstilling har du prøvet?
Virkede det?

/Brian

Fra : J W Nielsen

Dato : 19-02-03 12:30

> Tja, nogle switche kan selv detecte om der skal krydses eller ej, såå
>
> Bruger du krydset kabel eller lige igennem?
>
> Hvilken indstilling har du prøvet?
> Virkede det?

Hej Brian...
Jeg mener kablet er lige igennem, men jeg har nu prøvet både med omskifteren
i "uplink" og i "normal" - ingen af delene havde nogen virkning - hvorfor
???
Er det ikke bare at sætte kablet i porten på routeren og op i switchen (der
hvor jeg før havde ADSLmodemet) ???

Mvh
Jørgen

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 19-02-03 12:55

> Jeg mener kablet er lige igennem, men jeg har nu prøvet både med
omskifteren
> i "uplink" og i "normal" - ingen af delene havde nogen virkning - hvorfor
> ???

Hvad er det helt nøjagtigt der "ikke virker", hvordan giver det sig udtryk?
Kommer der lys i linkdioderne?
Kan du ikke surfe?
Kan du pinge maskinerne på den ene switch fra en af de maskiner der sidder i
den anden?
Fyld selv flere sp. på

> Er det ikke bare at sætte kablet i porten på routeren og op i switchen
(der
> hvor jeg før havde ADSLmodemet) ???

Næh, du skal have et kabel fra WAN-porten fra routeren op til dit
ADSL-modem, og så skal du forbinde din LAN-del af routeren med din switch.

Når du siger porten i routeren, hvad er det så for en port?
Jeg tror du mener switchen i routeren, hvis du har en router med flere LAN
porte så er der reelt tale om at du har en router og to switche hvor den ene
er fysisk bygget sammen med routeren.

Sammenkobling af to switche foregår normalt med et krydset kabel, eller med
et "alm." kabel til en uplink port på den ene switch.

Men du bliver nødt til at sige hvordan du konstatere at det ikke virker,
ellers får du kun gæt og ingen svar.
(Hvis det ikke virker, så kan det jo også være fordi mastesikringen er røget
og så skal du have fat i dit el-selskab

se evt.:
http://usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html

/Brian

Fra : J W Nielsen

Dato : 19-02-03 13:23

Hej Brian...
Du er så sandelig vaks på tasterne.... tak !

> Hvad er det helt nøjagtigt der "ikke virker", hvordan giver det sig
udtryk?
- Kan ikke surfe / kan ikke kommunikere internt (se også nedenfor)

> Kommer der lys i linkdioderne?
- Ja

> Kan du pinge maskinerne på den ene switch fra en af de maskiner der sidder
> den anden?
- Ved ikke (endnu) - hvorledes gør jeg det ?

> (der
>
> Næh, du skal have et kabel fra WAN-porten fra routeren op til dit
> ADSL-modem, og så skal du forbinde din LAN-del af routeren med din switch.

Min opstilling:
Fra ADSL-modemet til WAN-porten på routeren
I routeren har jeg 3 PC'ere siddende i LAN-portene
Sidste(4) LAN-port går på til swichen port 8 (hvor der kan omskiftes mellem
"uplink" og "normal")
På switchen sidder 2 PC'ere i port 1 og 2
De 3 PC're på routeren kan "se" hinanden og kan alle koble op til nettet !!!

> Men du bliver nødt til at sige hvordan du konstatere at det ikke virker,
> ellers får du kun gæt og ingen svar.

Nu er jeg normalt ikke tungnem i forhold til at formulere mig.
Det er muligt at udtrykket "ikke virker" er uheldiigt, men når et netværk
"ikke virker" i min terminologi, er det blot en _simpel_ konstatering af, at
switchens-/routerens- hovedopgave (grunden til at jeg har dem), nemlig at
flere PC'ere er sammenkoblet, kan kommunikere med hinanden og kan gå på
internettet - ikke fungerer !!!
Pyhha... det var vist ved at blive lidt indviklet
Kan ovenstående bruges til noget.... ???

Mvh
Jørgen

Fra : Peter Jensen

Dato : 19-02-03 15:48

"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[snip]

Er alt dette foretaget mens maskinerne kører ?
Kan man forestille sig at routeren kører DHCP
og at maskinerne på switchen ikke har fået
tildelt en ip adresse ?
Hvad siger en ipconfig /all fra en kommandoprompt ?
Check her at de har korrekt IP og gateway.
--
Peter J

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 19-02-03 16:09

> - Ja

Både ved uplink og alm?
(Blot af nysgerrighed)

> - Ved ikke (endnu) - hvorledes gør jeg det ?

I en kommandopromt (dos-box) skriv "ping 111.222.333.444" uden "" og hvor
111.222.333.444 er ip-nummeret på en af de andre maskiner. [1]

> [...]
> På switchen sidder 2 PC'ere i port 1 og 2
> De 3 PC're på routeren kan "se" hinanden og kan alle koble op til nettet
!!!

Alletiders, det ser rigtigt ud.

> [...]
> switchens-/routerens- hovedopgave (grunden til at jeg har dem), nemlig at
> flere PC'ere er sammenkoblet, kan kommunikere med hinanden og kan gå på

Godt ord igen, men hvis netværket ikke virker kan det være 1000vis af ting
ud over switchen, husk på vi har kun hvad du skriver, ikke hvad du ved

> Pyhha... det var vist ved at blive lidt indviklet
> Kan ovenstående bruges til noget.... ???

Sagtens

Ved du om dine maskiner har fast ip, eller bruger dhcp?
Hvad sker der hvis du tager en af maskinerne fra switchen og sætter i
routerens switch?

[1]
For at finde ip-nummeret på PCen skal du gøre flg.:
WinNT-2k-XP:
Skriv "ipconfig /all" i en kommandoprompt uden ""
Win98:
Gå i start/kør skriv winipcfg

/Brian

Fra : J W Nielsen

Dato : 19-02-03 16:45

Hej igen...
Og mange tak for hjælpen !
Ved lidt systematisk fejlsøgen, som I begge lagde op til, fandt jeg ud af,
at port 4 på min nyanskafne router ikke virker - med "ikke virker" mener
jeg, at jeg ikke kan få forbindelse mellem PC'ere eller switch, når de er
koblet op via port 4. Da jeg har 8 porte i switchen og 3 tilbageblevne i
routeren har det i virkeligheden ingen betydning.
Men det var altså fejlen !!!!!

Kan I lige give mig svar på følgende:
Da jeg før var koblet op til internettet via switchen, havde jeg 4 dynamiske
IP-adresser (vi var sjældent mere end 3 på ad gangen). Nu routeren har holdt
sit indtog, ligger IP-adressen jo ved den - det betyder vel, at jeg kan
frasige mig de ekstra IP-adresser - ik' ???

Tak igen...
Dejligt med kompetent og hurtig respons !!!

Mvh
Jørgen

Fra : Lars Jørgensen \(275~

Dato : 19-02-03 16:56

> [...]
> sit indtog, ligger IP-adressen jo ved den - det betyder vel, at jeg kan
> frasige mig de ekstra IP-adresser - ik' ???

Ja det er korekt...