Stofanet og Router...
Fra : Torben Brøndum

Dato : 18-02-03 17:06

Hej,

Såfremt der køres med DHCP løsning ved opkobling til Stofanet,
hvordan konfigureres så en router med indb. switch i forhold til et
privat LAN med eks. 2-3 maskiner. Jeg tænker på om det er klienterne
der opsættes til DHCP request af IP eller er det routeren, der kan/skal
opsættes hertil......og så skal der jo være en NAT mellem router (stofanet
LAN) til det private LAN. Hvordan gør man.Man kan få en lille 3Com Router
med 4 port switch til kr. 500,00 (har ikke model nr. nu) - det er den jeg

Hilsen Torben Brødum

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-02-03 17:21

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> wrote in

> [...]
> klienterne der opsættes til DHCP request af IP eller er det
> routeren, der kan/skal opsættes hertil......og så skal der jo være

Det er routeren der skal sættes op til at modtage IP fra Stofanet. Dine
maskiner der tilsluttes routeren kan så enten have statiske IP-
adresser, eller få tildelt dem via DHCP fra routeren selv (altså uden
at Stofanet har noget med det at gøre).

NAT vil jeg gætte på du kan enable og disable i din routers
konfiguration. Min longshine router defaulter til enabled.

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Torben Brøndum

Dato : 18-02-03 17:32

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk>

> [...]
>
> NAT vil jeg gætte på du kan enable og disable i din routers
> konfiguration. Min longshine router defaulter til enabled.

Skal jeg forstå det sådan, at disables NAT og man på klienterne
går på WAN (dvs. ikke via std. forbindelsen) så vil klienterne automatisk
søge ud gennem routeren som gateway akkurat som man evt. havde Internet
connection sharing opsat på én maskinerne (2 netkort) ?

Torben Brøndum

Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-02-03 00:48

> [...]
> automatisk søge ud gennem routeren som gateway akkurat som man
> evt. havde Internet connection sharing opsat på én maskinerne (2

Ved NAT vil jeg mene de gør som du beskriver. Altså bruger routeren som
gateway, og alt går gennem routeren. Jeg ved ikke hvad der sker uden
NAT - det har jeg ikke lige prøvet at slå fra. Måske er der en anden
der kan forklare hvad der sker hvis NAT disables?

Flemming

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-02-03 20:46

Flemming Joensson wrote:
> [...]
> har jeg ikke lige prøvet at slå fra. Måske er der en
> anden der kan forklare hvad der sker hvis NAT disables?

NAT:
<http://net-faq.dk/faq.pl?get=nat>

Jeg har ikke NAT slået til og det betyder intet i mit tilfælde,
da jeg selv konfigurerer min router.

Andre vigtige ord i denne debat:

Router:
<http://net-faq.dk/faq.pl?get=router>

DHCP:
<http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=dhcp>

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Jan Jensen

Dato : 24-02-03 20:51

ups