Win2000 maskine kan ikke komme på Internet~
Fra : Michael Bundgaard Ni~

Dato : 18-02-03 06:41

Jeg har to PC'ere; en med Win2000 og en med WinXP. Førstnævnte har kørt fint
i lang tid og er på Internettet via en switch og en router (ADSL). Nu har
jeg så installeret den anden maskine med WinXP og sat den til switchen også.
Den er også på Internettet, og de to maskiner kan nu dele printer og diverse
mapper - det virker alt sammen fint nok.

Men nu kan Win2000 maskinen pludselig ikke komme på Internettet mere. Jeg
har forsøgt at slette alle indstillinger, protokoller m.v. og installere dem
igen, men det hjælper ikke. De to maskiner kan fortsat se hinanden, og det
lokale netværk virker, som det skal. Ligeså er WinXP maskinen fortsat på
Internettet.

Er der nogen, som har nogle idéer til, hvordan jeg får Win2000 maskinen
online igen? Jeg har som sagt gen-installeret protokoller m.v., haft
maskinen startet op uden WinXP maskinen var startet m.v., men intet har
hjulpet.

Jeg har ADSL abonnement ved Tiscali, routeren er en Cisco 677, og det, der
er installeret, under Netværk/LAN-forbindelse, er Klientprogram til
Microsoft-netværk, Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk samt
selvfølgelig TCP/IP protokollen.

På forhånd tak for hjælpen.

MVH Michael.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-02-03 08:08

On Tue, 18 Feb 2003 06:40:49 +0100, "Michael Bundgaard Nielsen"
<michael.bundgaard@nielsen.dk> wrote:

> Men nu kan Win2000 maskinen pludselig ikke komme på Internettet mere.

Start med 'ipconfig /all' fra en kommandoline. Check at der er en
default gateway. Check også, at du har en eller to DNS-servere i
konfigurationen. Og check med 'ping a.b.c.d', at du kan pinge din
default gateway og DNS-serverne.

-A

Fra : Michael Bundgaard Ni~

Dato : 18-02-03 13:25

Der står de IP-adresser, der skal, ved både standardgateway og DNS-servere
(to stk.) Jeg kan pinge alle tre IP-adresser samt XP-maskinen uden
problemer - men der er stadig ikke forbindelse til Internettet.

/Michael.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-02-03 13:33

On Tue, 18 Feb 2003 13:24:32 +0100, "Michael Bundgaard Nielsen"

Kør 'ipconfig /all'
Kør 'nslookup www.dr.dk'
Kør 'tracert 193.88.44.22'
Send output

Og læs så http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

-A

Fra : Michael Bundgaard Ni~

Dato : 18-02-03 13:43

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev

> Kør 'ipconfig /all'
> Kør 'nslookup www.dr.dk'
> Kør 'tracert 193.88.44.22'
> Send output

Hvor meget skal du bruge fra ipconfig /all?

Nslookup siger, at den ikke kan finde server navnet til adressen
212.54.65.170 og 171 (mine to DNS-servere), og der er intet svar fra
serveren. Standard servere er ikke tilgængelige.

Tracert sporer ruten til 193.88.44.22 over et maksimum af 30 hop. Men jeg
ved ikke, hvad det vil sige, så jeg ved heller ikke lige, hvor meget jeg
skal sende. Skal du have alle ti linjer eller hvad?

Jeg har lige snakket med en, der mener, jeg bare skal re-installere Internet
Explorer, der fejlen ligger der, når jeg godt kan pinge de forskellige
servere. Men jeg kan jo heller ikke komme online med ICQ, Messenger eller
noget andet, så har det noget at sige?

/Michael.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-02-03 13:55

On Tue, 18 Feb 2003 13:43:27 +0100, "Michael Bundgaard Nielsen"
<michael.bundgaard@nielsen.dk> wrote:

> Hvor meget skal du bruge fra ipconfig /all?

Du kunne bare have sendt det hele.

> Nslookup siger, at den ikke kan finde server navnet til adressen
> 212.54.65.170 og 171 (mine to DNS-servere), og der er intet svar fra
> serveren. Standard servere er ikke tilgængelige.

Er ovenstående en tastefejl i dette indlæg? Tiscalis DNS-servere
hedder 212.54.64.170 og 171, altså 64, ikke 65. (Hvis du havde
sendt output fra ipconfig, kunne du have sparet et svar her).

> Tracert sporer ruten til 193.88.44.22 over et maksimum af 30 hop. Men jeg
> ved ikke, hvad det vil sige, så jeg ved heller ikke lige, hvor meget jeg
> skal sende. Skal du have alle ti linjer eller hvad?

Du kunne bare have sendt det hele. Men de først 4-5 linier
rækker.

> Jeg har lige snakket med en, der mener, jeg bare skal re-installere Internet
> Explorer, der fejlen ligger der

Hvis din DNS ikke virker, virker IE helller ikke.

-A

Fra : Michael Bundgaard Ni~

Dato : 18-02-03 14:11

ipconfig /all:
Windows 2000 IP-konfiguation
Værtsnavn: Bono
Primært DNS-suffiks
Nodetype: Udsendelse
IP-routing slået til: Nej
WINS Proxy slået til: Nej
Ethernet netværkskort LAN-forbindelse:
Forbindelsespecifikt DNS-suffiks:
Beskrivelse: 3Com EtherLink XL 10/100 PCI Combo NIC (3C905B-COMBO)
Fysisk adresse: 00-50-04-98-8C-0C
DHCP slået til: Nej
IP-adresse: 192.168.1.2
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.1.1
DNS-servere: 212.54.64.170 og 212.54.64.171

nslookup www.dr.dk:
*** Can't find server name for address 212.54.64.170: No response from
server
*** Can't find server name for address 212.54.64.171: No response from
server
*** Default servers not available
Server: UnKnown
Address: 212.54.64.170
*** UnKnown can't find www.dr.dk: No response from server

tracert 193.88.44.22:
Rute spores til 193.88.44.22 over et maksimum af 30 hop
1 10ms <10ms <10ms 192.168.1.1
2 20ms 20ms 20ms 213.237.127.43
3 20ms 20ms 20ms 213.231.127.20
4 30ms 30ms 30ms 212.54.86.5
5 30ms 30ms 30ms 213.200.73.5
6 30ms 40ms 30ms 192.38.7.39
7 30ms 40ms 40ms 195.249.112.229
8 30ms 30ms 40ms 195.249.12.137
9 30ms 40ms 30ms 193.89.63.94
10 30ms 40ms 40ms 192.88.44.22

/Michael.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-02-03 19:45

On Tue, 18 Feb 2003 14:10:50 +0100, "Michael Bundgaard Nielsen"
<michael.bundgaard@nielsen.dk> wrote:

> ipconfig /all:

Hmm, det ser fint ud.

> nslookup www.dr.dk:
> *** Can't find server name for address 212.54.64.170: No response from server

Din DNS er fucked up. Prøv lige 'tracert 212.54.64.170' og send
det her, så vi kan se, om det er fordi du ikke kan nå serverne.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-03 20:15

In dk.edb.netvaerk, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> says...
> Din DNS er fucked up. Prøv lige 'tracert 212.54.64.170' og send
> det her, så vi kan se, om det er fordi du ikke kan nå serverne.

Det hjalp tilsyneladende ikke at han skiftede til ratatosk (se Message-
ID: <Pzs4a.90227$Hl6.8379013@news010.worldonline.dk>).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-02-03 23:04

On Tue, 18 Feb 2003 20:14:46 +0100, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingen steder.dk> wrote:

> Det hjalp tilsyneladende ikke at han skiftede til ratatosk

Nå, det overså jeg. Tak.

I så fald må konklusionen være, at maskinen er seriøst fucked up,
når DNS bare sådan holder op med at virke. Jeg har ikke set noget
der ligner lige det, så jeg ville mistænke en personlig firewall
eller lignende.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Bundgaard Ni~

Dato : 19-02-03 00:20

> [...]
> når DNS bare sådan holder op med at virke. Jeg har ikke set noget
> der ligner lige det, så jeg ville mistænke en personlig firewall

Jeg havde ZoneAlarm installeret, men det hjalp ikke hverken at lukke
programmet eller afinstallere det. Så det kan ikke være min firewall, der
var skyld i problemet. Men nu er jeg i hvert fald kørende igen, og det er
dejligt

/Michael.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-02-03 00:53

On Wed, 19 Feb 2003 00:19:52 +0100, "Michael Bundgaard Nielsen"

> Jeg havde ZoneAlarm installeret, men det hjalp ikke hverken at lukke
> programmet eller afinstallere det. Så det kan ikke være min firewall,
> der var skyld i problemet.

Det synes jeg, du er lidt hurtig til at konkludere. Det ville
ikke være første (eller sidste!) gang et eller andet tidligere
installeret program havde fucked Windows op.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Bundgaard Ni~

Dato : 18-02-03 20:56

> Din DNS er fucked up. Prøv lige 'tracert 212.54.64.170' og send
> det her, så vi kan se, om det er fordi du ikke kan nå serverne.

Jeg har simpelthen opgivet nu efter at have forsøgt alle de ting, jeg har
fået foreslået i denne gruppe samt i Tiscalis support-gruppe. Så nu har jeg
slettet hele min maskine og er startet forfra. Men nu er den i hvert fald
online igen. Og så tusinde tak for hjælpen. Det er fedt, at der findes folk,
som gider bruge tid på at hjælpe andre i disse nyhedsgrupper - tak til både
dig og I andre, som har forsøgt at hjælpe.

/Michael.

Fra : Michael Bundgaard Ni~

Dato : 18-02-03 14:14

> Hvis din DNS ikke virker, virker IE helller ikke.

Han mente, at forbindelsen ud af huset virker fint nok, men det er IE's
DNS-opslag, den er gal med. Det forstår jeg bare ikke, når det er alle
programmer, der ikke virker (IE, Outlook, Messenger, ICQ, JP Agent......)

/Michael.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-03 14:32

In dk.edb.netvaerk, Michael Bundgaard Nielsen
<michael.bundgaard@nielsen.dk> says...
> Han mente, at forbindelsen ud af huset virker fint nok, men det er IE's
> DNS-opslag, den er gal med. Det forstår jeg bare ikke, når det er alle
> programmer, der ikke virker (IE, Outlook, Messenger, ICQ, JP Agent......)

Det er din DNS det er galt med, som Asbjørn Højmark skriver...

Fra : Michael Bundgaard Ni~

Dato : 18-02-03 15:06

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> Det er din DNS det er galt med, som Asbjørn Højmark skriver...

Nu er netværk ikke min stærkeste side - i hvert fald ikke når det drejer sig
om problemer som dette. Så hvad vil det sige, at det er min DNS, det er galt
med, og hvordan kan det løses?

/Michael.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-03 16:30

In dk.edb.netvaerk, Michael Bundgaard Nielsen
<michael.bundgaard@nielsen.dk> says...
> om problemer som dette. Så hvad vil det sige, at det er min DNS, det er galt
> med, og hvordan kan det løses?

DNS'en er "opslagsbogen" for adresser på internettet. Hvis ikke den
indstilling virker, så virker internet-programmer ikke.

Prøv at ændre DNS-indstilling til feks. 193.88.44.22 og 193.88.44.42 og
se om problemerne stadig er der.

Fra : Michael Bundgaard Ni~

Dato : 18-02-03 16:47

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at ændre DNS-indstilling til feks. 193.88.44.22 og 193.88.44.42 og
> se om problemerne stadig er der.

Det er nu forsøgt, og det hjalp desværre heller ikke.

Fra : Cubus

Dato : 18-02-03 18:51

"Michael Bundgaard Nielsen" <michael.bundgaard@nielsen.dk> skrev

> Nu er netværk ikke min stærkeste side - i hvert fald ikke når det drejer sig
> om problemer som dette. Så hvad vil det sige, at det er min DNS, det er galt
> med, og hvordan kan det løses?

Du kunne prøve at gå uden om DNS og se om der så er adgang til internettet.
Denne adresse:

http://216.239.51.100/

bør føre til Google.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-02-03 10:49

On Tue, 18 Feb 2003 14:13:40 +0100, "Michael Bundgaard Nielsen"
> [...]

> DNS-opslag, den er gal med. Det forstår jeg bare ikke, når det er alle
> programmer, der ikke virker (IE, Outlook, Messenger, ICQ, JP Agent......)

Det er også noget sludder, for IE laver ikke selv navneopslag.
Den bruger en standardfunktion i Windows, som alle de andre
programmer du nævner også anvender.

-A