Nat instillinger i multiplayerspil/ftp
Fra : [8600] Benny

Dato : 16-02-03 17:33

I gamespy får jeg en meddelse om at jeg ikke kan hoste onlinespil, da jeg er
bag en firewall.

Jeg bruger tiscali cisco 677 router, hvor jeg kan finde svar på
http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml#40

Der står :

?: Brugere på Internet kan ikke få fat i min server (Diablo 2, PCAnyWhere,
NetOp el.lign.) eller min IRC forbinder langsomt.

!: Nogle programmer skal, for at fungere efter hensigten, kunne modtage
data, som de ikke selv har "bestilt". Det gælder bl.a. spil-servere (f.eks.
Diablo 2) og fjernstyringsprogrammer (f.eks. PCAnyWhere og NetOp).

For at få disse programmer til at fungere korrekt, skal der oprettes et
permanent NAT-entry vedrørende den port, som det pågældende program
anvender. Hvilke portnumre der er tale om, kan leverandøren af programmet
oplyse (eller det kan fremgå af manualen). Se evt. også listen over kendte
portnumre i denne FAQ.

Opsætning af et NAT-entry foretages med denne kommando (xx skal erstattes
med det relevante portnummer):

SET NAT ENTRY ADD 192.168.5.5 xx 0.0.0.0 xx TCP

Har den pågældende PC en anden IP-adresse end 192.168.5.5 skal denne adresse
naturligvis anvendes.

For PCAnyWhere er det eksempelvis port 5631 (TCP) og 5632 (UDP). For nogle
NetOp-vesioner er det port 9999 (TCP), for version 6.0 og 6.5 er
standardporten 6502 (TCP). IRC-brugere kan angiveligt have fordel af at
tilføje port 113 (TCP) på ovenstående måde

Men hvad er lige xx, og er dette det eneste jeg skal?

Jeg har forsøgt at ændre instillingerne for ip adresse, og lavet en hulens
masse nat entry, men lige lidt hjælper det.

Jeg har samme problem med min ftp, ingen kan kontakte, ikke engang mig selv
!!!!

Hvad gør jeg????

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-02-03 09:05

"[8600] Benny" <6x109642@tiscali.dk> crashed Echelon writing

> Men hvad er lige xx, og er dette det eneste jeg skal?

xx er portnummeret

> [...]
> hulens masse nat entry, men lige lidt hjælper det.
>
> Jeg har samme problem med min ftp, ingen kan kontakte, ikke engang mig

Først tjekker du om dit FTP program overhovedet fungerer, og hvilken port
den lytter på (std. er TCP 21)

Så laver du en NAT entry i din router som fortæller at trafik som kontakter
dig på TCP port 21 skal forwardes til den ip-adresse, den maskine som
hoster din FTP nu har på det lokale netværk.

--
Bjarke Andersen