Hjælp netværksproblemer tokenring ethernet
Fra : GUFFE@

Dato : 16-02-03 16:34

Håber lige at der er envenlig sjæl der kan hjælpe mig her.
Jeg har en ethernet hub og ethernetnetkort og det kører fint,men jeg har
samtidig tokenringkort i samme maskine fordi jeg har en tokenring
printserver,men jeg kan ikke få ethernet og tokenring til at arbejde sammen
i maskinen,jeg kører xp.Er der en der lige kan hjælpe mig med opsætning af
broforbindelse eller hvad det nu hedder,på forhånd tak
Kurt
kberg@image.dk
svar gerne på min mailadresse,tak

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-02-03 21:12

On Sun, 16 Feb 2003 16:34:03 +0100, "GUFFE@" <kberg@image.dk>
wrote:

> [...]
> tokenring printserver, men jeg kan ikke få ethernet og tokenring
> til at arbejde sammen i maskinen, jeg kører xp.

Hvilken slags XP er det? Hvilke protokoller forsøger du at få til
at køre? Hvis det er IP, hvilke adresser har du så givet de to
netværk? Hvad mener du med, at du 'ikke kan få det til at arbejde
sammen'?

> svar gerne på min mailadresse,tak

Nix. Dette er Usenet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : GUFFE@

Dato : 17-02-03 17:41

Jeg tror at jeg lavede en lille fejl her,mit win er xp pro,og min
printserver er en lexmark marknet xle,men jeg har hverken driver eller
userguide til den.Kan jeg ikke gå direkte fra mit trnetkort og ind i
printserveren med enten et krydset eller et straight kabel og så få det til
at virke ....
Kurt

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-02-03 21:23

On Mon, 17 Feb 2003 17:41:28 +0100, "GUFFE@" <kberg@image.dk>
wrote:

> [...] min printserver er en lexmark marknet xle, men jeg har hverken
> driver eller userguide til den.

Driver behøver man ikke, og mht. dokumentationen kan du finde den
på Lexmarks websted.

> Kan jeg ikke gå direkte fra mit trnetkort og ind i printserveren med
> enten et krydset eller et straight kabel

Nej, det kan man ikke på token-ring.

Din pc og printerboxen skal være tilsluttet en MAU, og der skal
være konfigureret et IP-net på dit token-ring netkort (det skal
være noget andet end det du bruger på ethernet).

Hvis du trykker Test udskriver boxen en opsætningsside på den
printer, der er tilsluttet port 1. Der skriver den bla. hvilken
IP-adresse, den er konfigureret med. Hvis du konfigurerer din pc
med noget der matcher printerens IP-indstillinger, burde du have
adgang til den (telnet på port 9000).

Alternativt kan du lave et ARP entry på din XP maskine med en
valgfri IP-adresse (på det net, du bruger på token-ring) og med
boxens MAC-adresse (det står på den):

ARP -s <ip-adresse> <mac-adresse>

Derefter skal du kunne pinge den og telnette til den på port
9000.

Som 3. alternativ kan du fra Lexmarks websted downloade
MarkVision og bruge det til at konfigurere printerboxen med.

-A

Fra : GUFFE@

Dato : 18-02-03 19:54

Tak for det Asbjørn jeg tror at jeg smider skidtet ud og investerer i et
pcmciakort ethernet 16 bit istedetfor samt en printer der kan køre
netværk,så tak for hjælpen ....