Netværks-stikdåser
Fra : Bo Krag

Dato : 14-02-03 00:04

Hej Ng
Er ved at renov. et gl.hus.
I den anledning vil jeg have netværks-stikdåser i værelserne. Hvor finder
jeg sådan nogle stikdåser(RJ45).
De måtte jo gerne passe i en alm. forfradåse,så det kan komme til at se
ordentligt ud.

Bo

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-02-03 00:15

Bo Krag wrote:
> [...]
> jeg sådan nogle stikdåser(RJ45).
> De måtte jo gerne passe i en alm. forfradåse,så det kan komme til at se

F.eks.:
<http://www.greenline.dk/>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Niels Svendsen

Dato : 14-02-03 00:23

Så lige forleden sub. i Brink Elektroniks vinduer.
Frederiksborggade Kbh. N

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Quibbler

Dato : 14-02-03 04:04

Du kan også købe den hos en elektriker

Forudsat at du vil køre 10/100 og ikke har planer om Gigaspeed vil jeg
anbefale
LK Fuga dataudtag RJ45 Cat.. 5 UTP

du kan få dem med et eller 2 stik under hinanden i 1,5modul
(stikkontaktstørrelse), det 2. stik bruges normalt til telefon eller hvis
man kører med netværksprintere.begge typer har øverst et tekstfelt så de kan
nummereres ved terminal og hub
De stik jeg her anbefaler har skæreklemmer så de er nemme at montere. og de
har farvemærkning a+b (ligeigennem og krydset)
jeg vil anbefale dig at du også afslutter i disse stik ved din hub og at du
bruger færdige patchkabler.
Du kan godt lave dine patchkabler selv, men det er vanskeligt at få dem
monteret 100% perfekt og er de ikke det opnår du aldrig 100Mb.

du skal ved bestilling lige være opmærksom på et kontakterne lige har
skiftet farvenuance
de grå kontakter er blevet lysere (det er kun vigtigt hvis du har nogle
gamle stikkontakter siddende)
du kan stadig få den gamle koksgrå men den vil formegentligt udgå i løbet af
de næste 1-2år

når du har besluttet hvor du vil købe og hvilen type: 1 eller 2 stik og
farve Hvid, koksgrå(gammel grå) eller lysegrå. så skriv igen så skal jeg nok
hjælpe med EL-nummer og hvis du har uddybende spørgsmål.

husk du skal bruge 63mm rammer når du skal montere dem i forfradåser.

Med venlig hilsen
Michael Læsø

Fra : Troels Jensen

Dato : 14-02-03 21:12

> Du kan godt lave dine patchkabler selv, men det er vanskeligt at få dem
> monteret 100% perfekt og er de ikke det opnår du aldrig 100Mb.

Imponerende vejledning i øvrigt, men hvorfor skulle det være svært at
montere patchkabler selv?

m.v.h
Troels

Fra : Quibbler

Dato : 14-02-03 23:04

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Imponerende vejledning i øvrigt, men hvorfor skulle det være svært at
> montere patchkabler selv?
>
> m.v.h
> Troels
>
> Det er ikke vanskeligt at montere patch kabler selv, men mine erfaringer
viser at når vi tester netværkskabler så er der næsten ikke nogle der kan
holde standarden. Selv meget erfarne folk har problemer med at få kablerne
til at holde standarden (100Mb).Vi Tester med Fluke net tester som anses for
at være noget af det bedste måleudstyr.(det er det samme der bliver brugt
til at måle på gigaspeed). I dag er det standard at der bliver udfærdiget
målerapporter på alle større netværk, og efter vi er begyndt på det, er vi
gået over til at købe færdige patch kabler og bruger kun hjemmelavede hvis
vi ikke kan skaffe et patchkabel af den rette længde.

Fra : Christian Iversen

Dato : 15-02-03 18:49

> [...]
> det, er vi gået over til at købe færdige patch kabler og bruger kun
> hjemmelavede hvis vi ikke kan skaffe et patchkabel af den rette længde.

Sådan en måler ville være mere end almindelig smart at have. Hvor kan den
købes? Giver den et direkte mål for Mb/s eller en karakter på en skala fra
1-n? Kan den samme model måle kvalitet for 1Gb/s installationer?

Fortæl, fortæl :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Quibbler

Dato : 16-02-03 17:32

"Christian Iversen" <iversen@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> købes? Giver den et direkte mål for Mb/s eller en karakter på en skala fra
> 1-n? Kan den samme model måle kvalitet for 1Gb/s installationer?

Jeg kan ikke huske modelnummeret men den vi havde, var købt direkte hos
Fluke og kostede lige omkring 96.000kr med 2 reflektorer dog uden printer.
Den giver en talverdi + en graf for støjpåvirkning. desuden kan den fortælle
hvor langt inde på et kabel fejlen er ,hvis man evt. har fået lavet en
krølle på kablet.
Den fortæller også hvis man har byttet om på nogen af ledningerne.
Men det er dyrt legetøj.

Michael

Fra : Christian Iversen

Dato : 16-02-03 19:10

[...netværkstester...]

> [...]
> lavet en krølle på kablet.
> Den fortæller også hvis man har byttet om på nogen af ledningerne.

Ja det er godt nok en "anelse" mere end jeg kan betale.

Jeg går ikke ud fra at de fås billigere (< 1000 kr)? :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Arne Keller

Dato : 17-02-03 08:36

On Sun, 16 Feb 2003 19:09:38 +0100, Christian Iversen <iversen@it.dk>
wrote:

Snip

>Ja det er godt nok en "anelse" mere end jeg kan betale.
>
>Jeg går ikke ud fra at de fås billigere (< 1000 kr)? :)

Du har helt ret.
For 1000 kan du måske finde en diodetester som ser om der er
forbindelse i alle 8 ledere.

Kabeltestere som skal vise om Cat5E og Cat6 kravene er opfyldt er
meget avancerede og dyre, det er der desværre ikke så meget at gøre
ved.
Testere til Cat7 findes slet ikke da der ikke er nok som vil købe.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Christian Iversen

Dato : 17-02-03 14:15

Arne Keller wrote:

> Du har helt ret.
> For 1000 kan du måske finde en diodetester som ser om der er
> forbindelse i alle 8 ledere.

Ja, sådan én har jeg set.
Jeg tror jeg bruger et par PCere til at teste med :)

> Kabeltestere som skal vise om Cat5E og Cat6 kravene er opfyldt er
> meget avancerede og dyre, det er der desværre ikke så meget at gøre
> ved.

Nej, desværre. De så ellers ud til at være sjove at lege med :)

> Testere til Cat7 findes slet ikke da der ikke er nok som vil købe.

Men er der i det hele taget nogen der bruger Cat7 kabel? - og i så fald: til
hvad?

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Arne Keller

Dato : 17-02-03 16:53

On Mon, 17 Feb 2003 14:14:56 +0100, Christian Iversen <iversen@it.dk>
wrote:

>Ja, sådan én har jeg set.
>Jeg tror jeg bruger et par PCere til at teste med :)

Det lyder som en god ide.

>Nej, desværre. De så ellers ud til at være sjove at lege med :)

Ja, jeg venter stadig på at få min leveret

>Men er der i det hele taget nogen der bruger Cat7 kabel? - og i så fald: til
>hvad?

Til at forbinde 2 Cat7 stik med

Spøg til side, Cat7 stik kan efter sigende købes til projekter, jeg
fik i sidste uge at vide at der er leveret omkring 10.000 af dem world
wide altså ca 5.000 forbindelser, det er så godt som ingenting.

I Tyskland anvendes de til at køre 100Mbps Ethernet på og da de ofte
"deler" et kabel så der er 2 par til hver konnektor (på grund af
prisen) kommer de aldrig til at køre hurtigere.

Fra : Arne Keller

Dato : 16-02-03 17:55

On Sat, 15 Feb 2003 18:48:35 +0100, Christian Iversen <iversen@it.dk>
wrote:

>Sådan en måler ville være mere end almindelig smart at have. Hvor kan den
>købes? Giver den et direkte mål for Mb/s eller en karakter på en skala fra
>1-n? Kan den samme model måle kvalitet for 1Gb/s installationer?

Den koster ca 40.000,- + testadaptere til patchkabler

Den giver de elektriske egenskaber og siger om forbindelsen er OK
eller ikke.

se mere på www.flukenetworks.com

Fra : Christian Iversen

Dato : 16-02-03 19:08

[...netværkstester...]

> Den koster ca 40.000,- + testadaptere til patchkabler
>
> Den giver de elektriske egenskaber og siger om forbindelsen er OK
> eller ikke.
>
> se mere på www.flukenetworks.com

*host*... det var lidt dyrere end jeg regnede med :)

Nu forstår jeg hvorfor man ikke ser sådan nogle ret tit - men tak for
svaret.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Lars Hjortø

Dato : 19-02-03 19:35

"Quibbler" <michael@post.gs> skrev i en meddelelse

> finder

> Du kan også købe den hos en elektriker
>
> Forudsat at du vil køre 10/100 og ikke har planer om Gigaspeed vil jeg
> anbefale
> LK Fuga dataudtag RJ45 Cat.. 5 UTP

Hvad nu hvis man gerne vil være lidt forudseende og lave installationen så
man senere kan opgradere til Gigaspeed? Hvad kræver det, hvis det altså kan
lade sig gøre?
Med andre ord, en installation der virker med både 10/100 Mbit og på 1 Gbit
(ikke nødvendigvis samtidig).
--
Venlig hilsen Lars.

Fjern nospam fra min mail-adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-02-03 20:40

On Wed, 19 Feb 2003 19:35:23 +0100, "Lars Hjortø"
<lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:

> Med andre ord, en installation der virker med både 10/100 Mbit og på 1 Gbit

Det kan man med Cat5E, men man bør lave Cat6 i dag.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Quibbler

Dato : 19-02-03 21:44

Til Gigaspeed anbefales!

Cat 6 kabel + stik + Patchkabler
max nærføring med elkabler 20m ved stræk over 30m ved brug af UTP (Uskærmet)
min. bøjningradius på 5cm.
yderste forsigtighed med ikke at få krøller på kablet når du trækker det.

Der findes selvfølgelig også den forkromede løsning. Lysleder og tilhørende
udstyr, hvis du har penge nok

God fornøjelse! Michael

Fra : Arne Keller

Dato : 19-02-03 21:52

On Wed, 19 Feb 2003 21:44:22 +0100, "Quibbler" <michael@post.gs>
wrote:

> [...]
>
>Der findes selvfølgelig også den forkromede løsning. Lysleder og tilhørende

Standard MM lysleder har væsentlig mindre båndbredde end Cat6 så
hvorfor skulle man dog installere det ?

Fra : Quibbler

Dato : 19-02-03 22:10

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Standard MM lysleder har væsentlig mindre båndbredde end Cat6 så
> hvorfor skulle man dog installere det ?
>
>fordelen ved lysleder er bla. at man ikke skal bekymre sig om støj

Michael

Fra : Arne Keller

Dato : 20-02-03 00:29

On Wed, 19 Feb 2003 22:09:45 +0100, "Quibbler" <michael@post.gs>
wrote:

snip

>tilhørende

Der findes mig bekendt ingen installationer i kontorer eller hjem som
har problemer med støj hvis UTP installationerne er af fornuftig
kvalitet og udført rigtigt.

Du kan sikkert finde nogle industri installationer hvor det var en god
ide at anvende fiber til en del af installationen for at undgå
problemer med støj og vagabonderende strømme.

Jeg kan på ingen måde se at fiber skulle være forkromet, det er næsten
umuligt for normale mennesker at anvede fiber fordi stikkene skal
renses hver gang de anvendes osv. Derudover er der ofte polaritets
problemer med de 2 connectorer i den ene ende.
De eneste fordele ved fiber er efter min mening at de rækker 275 meter
i stedet for 100 som kobber og de er ikke følsomme for støj.

Fra : Bo Krag

Dato : 15-02-03 00:31

Tak for det.