Trådløs begynder søger råd (Er
Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 13-02-03 01:16

Jeg har lovet en af mine venner og hjælpe med at få sat net op i hans
nye lejlighed og planen er som følger.

Hans ADSL kommer ind i et skab i køkkenet hvor jeg så vil sætte et
accesspoint op, til det skal der så kobles en bærbar via et PCMCIA kort
og så en stationær plus en eller to printere.

Den stationære står i et skab i stuen, bruges som MP3 server, og
printerne lige i nærheden så jeg tænker at der skal stå endnu et
accespoint som sidder sammen med en switch. Men er det rigtig eller har
jeg misforstået noget?

Kan man havde alm. netværk på hvert sit accespoint og så få hul igennem,
og hvordan med den bærbare?

Jeg havde tænkt mig grejet skulle være fra Zyxel, da jeg kender deres
ISDN adaptere og de plejer at være i orden. Eller er der andet som er
bedre uden at koste meget mere?

Et kit som dette:

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824817898
(Accespoint med indbygget 4 port switch + 1 PCMCIA kort)

og så et Accesspoint der forbindes med ADSL routeren

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824817891

Og så er spørgsmålet hvordan man konfigurer det, det virker klart nok at
man kan med det der sidder direkte på et alm LAN som også er forbundet
med PC'ere. Men hvad med det point som sidder sammen med ADSL routeren?

Tilsvarende så gælder det for en trådløs USB, kan man sætte den på en
printer eller duer det kun til en PC man kan styre?

Og endelig hvordan med rækkevide af trådløst, vil afstandene i en
lejlighed inkl. vægge give problemer eller? Han vil sikkert gerne kunne
bruge den bærbare fra badekaret hvis jeg kender ham ret

Mvh

Bruno

Fra : Nick

Dato : 13-02-03 11:59

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lovet en af mine venner og hjælpe med at få sat net op i hans
> nye lejlighed og planen er som følger.

Rækkevidden vil - for de fleste vedkommende - være god nok til en alm.
lejlighed. I modsat fald vil du bare kunne købe en trådløs router med en
ekstern omni-direktionel antenne, se f.eks. de antenner der er her
http://www.danbit.dk/produkter/2127.phtml og et eksempel på en WLAN router
til ekstern antenne er her http://www.danbit.dk/produkter/2126.phtml - lad
nu være med at råbe REKLAME, det er kun ment som eksempler.

Til printerne ville det være en idé at tage denne her
http://www.danbit.dk/produkter/2121.phtml - som jo er en trådløs
printerserver.

Generelt set, kan du ikke sætte 2 AP'er op som bridges, og så koble en
klient til den ene samtidigt - altså trådløst. Det er ikke alle AP'er der
kan sættes op som bridge, og hvis den først kører som bridge, kan den ikke
pgså være AP.

Se evt. lidt skribleri om teknikken bag IEEE 802.11b på www.snupsi.dk (husk,
jeg er ikke radiotekniker...)

/Nick

Fra : Mith

Dato : 13-02-03 16:32

Hmm interessante oplysninger der ligger på Danbit's sider, ville godt se i
praksis at de kan etablere en lovlig forbindelse på 70 Km ;)
Måske er deres produkter lidt overkill i dette tilfælde, de ser ellers
interessante ud :)

Jeg ville måske kikke lidt på D-Link's wireless serie, der skulle man nok
kunne stykke en løsning sammen.

Det kan godt lade sig gøre at sætte en AP op ved routeren, og så konnecte en
række klienter, D-Links AP kan også sættes op som en klient, kan ikke huske
på stående fod om den undetstøtter flere MAC adresser som klient, mener det
dog, eller har 3Com lavet en der understøtter op til 4 MAC adresser på LAN
siden.

Mith

Fra : ab

Dato : 13-02-03 22:20

I "tilgift" får du hos Danbit sikkert også de dyreste produkter på markedet

ab

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 13-02-03 23:32

ab wrote:
> I "tilgift" får du hos Danbit sikkert også de dyreste produkter på markedet

Danbit er stedet for elektroniske dimser man ikke var sikker på fandtes,
men de er dyre det er rigtigt.

Jeg endte med at ringe til Zyxel, efter at fortalt en fohandler der
vidste mindre end mig, og løsningen bliver som følger:

Et AccessPoint koblet til ADSL routeren.
Et PCIMCA kort i den bærbare.
Og en wireless ethernet bridge sat sammen med en hub/switch hvorpå
printere plus serveren bindes på.

Sjovt nok koster bridgen mere end accesspointet, men noget mindre end
flere seperate trådløse enheder.

Mvh

Bruno

PS. Hvis nogen ønsker de præcise modelnavne og evt. at høre om det
videre forløb så sig til.

Fra : Nick

Dato : 14-02-03 09:42

"ab" <abc_ab@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> I "tilgift" får du hos Danbit sikkert også de dyreste produkter på
markedet

I ved jo godt alle sammen, at man får hvad man betaler for.

Hos Danbit er after-sales supporten uden beregning - hvor får du ellers det?

Det koster jo også penge at have produkterne på lager. Danbit kører med en
politik der siger at alle produkter skal være på lager altid. At den så kan
smutte ind imellem, er jo bare positivt (det betyder at kunderne
efterspørger produkterne...)

I disse tider skal man være glad, hvis forhandleren stadig findes når man
har brug for supporten. Danbit har eksisteret i mere end 30 år, har
afdelinger i Danmark, Sverige, Norge og Taiwan. Prøv at spørge din lokale
forhandler, hvor længe han har eksisteret... Så med slet skjult reklame:
Danbit er her også i morgen.

Det gælder selvf. også andre distributører/forhandlere på det danske marked,
betragtningerne er jo universelle.

/Nick

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-02-03 09:52

Nick wrote:
> I ved jo godt alle sammen, at man får hvad man betaler for.
>
> Hos Danbit er after-sales supporten uden beregning - hvor får du ellers det?

Altså jeg kan kun sige jeg er fan, har aldrig oplevet problemer med
noget købt hos Danbit og heller ikke med levering eller andet. Plus at
lidt dyrer tit er billigere i det lange løb.

Mvh

Bruno

Fra : Nick

Dato : 14-02-03 10:04

> Altså jeg kan kun sige jeg er fan, har aldrig oplevet problemer med
> noget købt hos Danbit og heller ikke med levering eller andet. Plus at
> lidt dyrer tit er billigere i det lange løb.

Det lyder som om du skal på julekort-listen

/Nick

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-02-03 23:11

On Thu, 13 Feb 2003 22:20:17 +0100, "ab"
<abc_ab@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

> I "tilgift" får du hos Danbit sikkert også de dyreste produkter på markedet

1) Det er noget sludder. (Jeg tror fx. sagtens, vi kan levere
noget dyrere, hvis man gerne vil have det).

2) Man får, hvad man betaler for: Good, fast, cheap -- Pick any
two.

3) Enten er Danbits logistik simpelthen magikere, eller også har
de et kæmpe lager med alle de mærkelige ting, de handler med.

4) Nu kan jeg ikke påstå, at have handlet meget med dem, og jeg
har kun en enkelt gang haft brug for deres aftersales support.
Det var til gengæld også en positiv oplevelse.

Så ja, det kan godt være, Danbit er en lille smule dyrere end de
allerbilligste. Men det er helt i orden.

-A
(Der ikke har noget kommercielt med Danbit at gøre).
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Nick

Dato : 15-02-03 22:24

> 1) Det er noget sludder. (Jeg tror fx. sagtens, vi kan levere
> noget dyrere, hvis man gerne vil have det).

Skal vi skiftes til at sætte prisen op?

> 2) Man får, hvad man betaler for: Good, fast, cheap -- Pick any
> two.

Nemlig.

> 3) Enten er Danbits logistik simpelthen magikere, eller også har
> de et kæmpe lager med alle de mærkelige ting, de handler med.

Ja, det har vi faktisk!

/Nick
(Der har masser kommercielt med Danbit at gøre)