D-Link 804 til netværk?
Fra : Jørgen J.

Dato : 11-02-03 22:42

Jeg har et public IP nummer, som jeg kan bruge (jeg har 8 IP numre på min
forbindelse). Kan jeg sætte ét af disse IP numre på en D-Link 804 og så få
D-Linken til at tildele private netnumre således, at jeg egentligt kan lave
flere private netværk uden at de behøver se hinanden?

Lidt grafisk mener jeg:

-->INET--+-->DLINK804-->PrivNet1

+-->DLINK804-->PrivNet2

Så har hver D-Link et public IP nummer og hver router kan så styre deres
eget net? Mit egentlige spørgsmål er såmen blot, om man kan tilslutte
804'eren til sit eksiterende netværk og så have et privat netværk efter
denne router?

Jørgen

Fra : jens

Dato : 11-02-03 23:50

"Jørgen J." <jorgen@msn.nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eget net? Mit egentlige spørgsmål er såmen blot, om man kan tilslutte
> 804'eren til sit eksiterende netværk og så have et privat netværk efter

Ja, det kræver bare en switch mellem inet og router/e
og at det er en udbydder som uddeler mere end en ip pr abonnent.

mvh Jens som har 2 routere på sin linie

Fra : Jørgen J.

Dato : 12-02-03 08:35

> Ja, det kræver bare en switch mellem inet og router/e
> og at det er en udbydder som uddeler mere end en ip pr abonnent.
> mvh Jens som har 2 routere på sin linie

Og er vi enige om, at jeg ikke kan bruge en D-Link 604, da den ikke har
indbygget DHCP server? (og det skal den gerne have). Måske kender du ikke
svaret, men så er der vel andre der gør?

Eller skal man bruge noget helt andet end lige D-Link 804?
(bedre/billigere?)

Jørgen

Fra : Lars Hessellund

Dato : 12-02-03 10:43

> [...]
> svaret, men så er der vel andre der gør?
>
> Eller skal man bruge noget helt andet end lige D-Link 804?

Nu ved jeg ikke lige med D-Link 604 men det er korrekt at hvis den ikke kan
tildele ip´er via. DHCP kan du ikke bruge den i det nævnte netværk.
Jeg har ikke før hørt om routere til hjemme-brug, der ikke kan tildele
ip-adresser via DHCP.

Men du kan bruge alle de routere du overhovedet har lyst til, og af hvilket
mærke. De kan alle sammen tildele ip-adresser.
Lige to spørgsmål:
1. Hvorfor vil du lave to netværk?
2. Hvis det er fordi computerne på de to netværk ikke må kunne se hinanden,
hvorfor så ikke sætte én router op med to switche på der tildeler to
forskellige scoops, der ikke sidder på samme netværk.

F.eks.

WAN <-----> Router <---+----> Switch <----> priv.net.1

+----> Switch <----> priv.net.2

/Lars

Fra : jens

Dato : 12-02-03 11:06

"Lars Hessellund" <GONE@GONE.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvorfor så ikke sætte én router op med to switche på der tildeler to
> forskellige scoops, der ikke sidder på samme netværk.

De fleste billige router tildelr udfra et scope, så en router er ikke nok.

DI604 har DHCP server, men jeg ville vælge en
Level One

Grunden kan jeg godt se, og så er en Leve One ret praktisk........FBR1402 tx
eller FBR1403 tx med printserver.

mvh Jens

Fra : Jørgen J.

Dato : 12-02-03 14:01

> DI604 har DHCP server, men jeg ville vælge en
> Level One

Du er selvfølgelig sikker i din sag(?), men så forstår jeg ikke helt
forskellen på 604 og 804? Hvis jeg ser på 604 på D-Links hjemmeside, så står
der ikke noget om DHCP server i 604, mens det er et argument til 804?

> Grunden kan jeg godt se, og så er en Leve One ret praktisk........FBR1402
tx
> eller FBR1403 tx med printserver.

Jeg har ikke noget at bruge en printserver til, men tak for tippet.

Jørgen L.

Fra : Mith

Dato : 13-02-03 15:45

Jeg er ihvertfald sikker på at DI-604 indeholder en DHCP server ;)
Du skal være opmærksom på at DI-804 er udgået og erstatningen faktisk hedder
DI-604, der vil altså ikke komme yderligere firmwares DI-804.

Mith