Me og 98 på hjemmenet og i-net
Fra : Niklas

Dato : 11-02-03 21:23

Jeg har to PC'ere.
Begge fra 1998.

Den ene (IBM Aptiva) kører Windows Me.
Den anden (Compaq Pressario) kører Windows 98.

I Aptivaen har jeg et nyt Ethernet kort installeret.
Realtek RTL 8139/810X Family PCI Fast Ethernet NIC.

I Compaq maskinen er der 100/10M Ethernet PCI Adapter.
Jeg går ud fra at begge kort har samme funktion.
Imellem de 2 Ethernetkort er nu et RJ45 kabel.

På aptivaen har jeg i et år været koblet op via USB porten til TDC Motorola kabelmoden via antennestikket.
Det har fungeret temmelig stabilt og den fobindelse kan jeg dele mellem de to maskiner.
_Det_ virker!

Det er Aptivaen der er "server" fordi jeg har ladet mig fortælle
at det skal være det nyeste styresystem der skal have magten.

Jeg vil gerne etablere et hjemmenetværk så man, ud over at dele internetforbindelsen,
også kan hente filer maskinerne imellem og bruge fælles Scanner og Printer.
Suverænt vil det være hvis de også kan benytte hinandens programmer.

Jeg har aldrig tidligere beskæftiget mig med netværk.

Jeg har forsøgt at rette ind efter opsætningerne på dette link:
http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=69

Det hjalp ikke og gjorde at internetforbindelsen forsvandt på Compaq maskinen.

Er der nogen der kan hjælpe mig til at få begge fordele til at fungere?
Både Internet på og hjemmenetværk på begge maskiner er målet.

Jeg har læst et eller andet sted at jeg bare kan koble maskinerne sammen ved hjælp af USB <Han A - Han A>.
Der er USB 1.1 på begge maskiner.

Ligeledes har jeg overvejet om man kan dele forbindelsen (uden merudgift)
ved at sætte en USB hub på modemmet så begge maskiner bruger samme modem.

Måske ville det gøre at RJ45 kablet kan benyttes til hjemmenetværk.

Er det delingen af internetforbindelsen der gør at jeg ikke kan etablere et netværk?

Venligst

Niklas

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-02-03 20:28

On Tue, 11 Feb 2003 21:23:12 +0100, "Niklas"
<niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>Jeg går ud fra at begge kort har samme funktion.
>Imellem de 2 Ethernetkort er nu et RJ45 kabel.
Hvis det er direkte mellem 2 PCer, skal det være et "krydset" kabel.
Hvis du har hub/switch, bruges et "lige" kabel.

> [...]
>også kan hente filer maskinerne imellem og bruge fælles Scanner og Printer.
>Suverænt vil det være hvis de også kan benytte hinandens programmer.
Jeg ved ikke om ME kan dele en internetforbindelse, men prøve i dennes
hjælp F1.

> [...]
>Er der nogen der kan hjælpe mig til at få begge fordele til at fungere?
>Både Internet på og hjemmenetværk på begge maskiner er målet.
Du kan komme igang noget nemmere hvis du har samme operativsystem på
begge PCer, fordi du så har erfaring fra den en du kan bruge på den
anden.
Køb en hub eller switch, så kan du altid senere koble mere udstyr
sammen.

> [...]
>ved at sætte en USB hub på modemmet så begge maskiner bruger samme modem.
Denne løsning ville jeg ikke vælge.

>Måske ville det gøre at RJ45 kablet kan benyttes til hjemmenetværk.
Ikke forstået. Vil du blande RJ45 og USB sammen ?

Et løsningsforslag:

Læg win98/winXP på begge maskiner.
Installer netværket, hint til dette:

Samme arbejdsgruppe på alle maskiner.
Hvis du ikke har DHCP-server på dit netværk, skal du have faste IP
adresser på maskinerne. Det må ikke være samme ip på maskinerne.
Eks. på IP.
adresse 192.168.1.10 på maskine 1, og adresse 192.168.1.11 på nr 2
de skal have samme subnet mask 255.255.255.0

Du skal også have koblet funktionen "fil og udskrifts-deling" til,
husk at vælge både "fil" og "printer" deling.
Genstart, kan ikke gøres for tit.
Gå til din printer, højreklik, vælg "deling"
gå til den folder du vil dele (vælg ikke hele harddisken) højreklik,
vælg "deling" og hvilken type adgang du vil tillade.

Når dette er opnået, skal du kunne se begge maskiner i "andre
computere". Der kan godt gå et par minuter inden du kan se hele
netværket.

Herefter kan ud installerer internet og dele dette. der er en guide i
win98se til dette (F1)

/Hans

Fra : Stjernholm

Dato : 13-02-03 21:24

hejsa
Jeg har netværk med win98se på den stationere PC - win2000 på bærbar PC og
Webspeed forbindelse ud til internettet.

jeg kan se begge PC'ere i "andre computere" / "netværkssteder" , og hente
filer mellem begge PC'ere , udskrive fra begge også,
men kan ikke komme på nettet fra den bærbare PC.

Nogen der har løsningsforslag.

Jeg ved godt at jeg bare kan installere win2000 på den stationære PC, men en
win2000 koster 1600,00 kr.

mvh
peder

Fra : Niklas

Dato : 13-02-03 23:12

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse news:narn4vsvb1bha76gf1gjq4cufosp2lh5rd@4ax.com...

> Hvis det er direkte mellem 2 PCer, skal det være et "krydset" kabel.
> Hvis du har hub/switch, bruges et "lige" kabel.

Kablet er blåt og fra Sandberg. Det fortæller mig at det er krydset.

> Jeg ved ikke om ME kan dele en internetforbindelse, men prøve i dennes
> hjælp F1.

Me kan godt dele en internetforbindelse. Det er jo det fænomenale at i-nettet virker på begge men ikke det lokale net.

> [...]
> anden.
> Køb en hub eller switch, så kan du altid senere koble mere udstyr

Det med en Hub eller en Switch er en god ide som kommer til senere når behovet opstår.

> Denne løsning ville jeg ikke vælge.

> Ikke forstået. Vil du blande RJ45 og USB sammen ?

Hvis det ene kabel gør at de kan dele en internetforbindelse og det andet kabel gør at de kan have et netværk sammen, så hvorfor
ikke?

> Et løsningsforslag:
>
> Læg win98/winXP på begge maskiner.

XP er ikke en option på nogle af maskinerne. De er simpelthen for aldrende til at kunne køre stabilt med XP.
Meget af Hardwaren i maskinerne fornægtes af XP.

> Installer netværket, hint til dette:
>
> Samme arbejdsgruppe på alle maskiner.

Er gjort.

> Hvis du ikke har DHCP-server på dit netværk, skal du have faste IP
> adresser på maskinerne.

Hvad er en DHCP server??

Det må ikke være samme ip på maskinerne.
> Eks. på IP.
> adresse 192.168.1.10 på maskine 1, og adresse 192.168.1.11 på nr 2
> de skal have samme subnet mask 255.255.255.0

Det er prøvet men virker stadig ikke.

> [...]

> netværket.
>
> Herefter kan ud installerer internet og dele dette. der er en guide i

Skal lokalnetværk virke før man deler internetforbindelsen?

> /Hans

Med Venlig Hilsen

Niklas

Fra : Niklas

Dato : 13-02-03 23:34

Jeg fandt følgende i HJÆLP på min Millenium:

"Bruge DHCP sammen med Deling af Internet-forbindelse
Den mest benyttede netværksprotokol i dag, TCP/IP, kræver, at hver computer på et netværk har et entydigt nummer, en IP-adresse.
Hvis du har to netværkskort i computeren, skal de have hver sin IP-adresse. Når du f.eks. opretter forbindelse til Internettet, har
DSL-modemet eller kabelmodemet en anden IP-adresse end det netværkskort, der er tilsluttet netværket.

IP-numre er hierarkisk opbygget. Et nummer, som kaldes en undernetmaske, bruges i forbindelse med IP-adressen og gør det muligt at
segmentere et stort netværk i mindre netværk. Det, du skal huske, er det nummersæt, der bruges i netop dit hjemmenetværk.

Der findes grupper af IP-adresser, som er reserveret specielt til små netværk. En af de grupper af IP-adresser bruges af Deling af
Internet-forbindelse er 192.168.x.1 og 192.168.x.254, hvor x repræsenterer et tal mellem 0 og 255.

Disse tal bruges i forbindelse med en undernetmaske med nummeret 255.255.255.0. Denne undernetmaske kaldes et klasse C-undernet.

Det kan være vanskeligt at forstå IP-adresseringsmetoden og bruge den korrekt. Deling af Internet-forbindelse automatiserer
IP-nummereringsopgaven for de klienter på netværket, der bruger Deling af Internet-forbindelse, sammen med serverserviceprogrammet
DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol). Serviceprogrammet DHCP aktiverer værtscomputeren for funktionen Deling af
Internet-forbindelse, så den automatisk tildeler IP-adresser til sine klienter. Når Deling af Internet-forbindelse er installeret,
begynder DHCP-serviceprogrammet at sende adresser til computere på netværket.

Din Internet-udbyder bruger måske et DHCP-serviceprogram til at tildele en IP-adresse til din computer, når du opretter forbindelse
til Internettet. Denne adresse kaldes normalt en dynamisk IP-adresse. Hver gang der oprettes forbindelse fra din computer til
Internettet, tildeles den et andet, men entydigt nummer.

Når du installerer Deling af Internet-forbindelse og har to netværkskort i computeren, et til den enhed, der forbinder computeren
med Internettet, og et andet til forbindelsen til dit hjemmenetværk, tildeles det netværkskort, der er tilsluttet netværket,
IP-adressen 192.168.0.1. Denne tildeling er permanent og omtales som statisk IP, fordi den ikke ændres. Derefter indlæses
DHCP-serviceprogrammet i hukommelsen, så IP-adresser kan tildeles computere på netværket.

Hver klientcomputer skal anmode om en adresse. Det er vigtigt, at værtscomputeren for Deling af Internet-forbindelse forbliver tændt
hele tiden eller startes, før de andre computere på netværket startes. Ellers kan klientcomputerne ikke finde frem til en
IP-adresse.

**Hvis du ikke vil bruge DHCP-serverserviceprogrammet, kan du konfigurere klienterne med statiske IP-adresser. Hvis du ikke har mere
end to netværkskort i værtscomputeren for Deling af Internet-forbindelse, kan du konfigurere netværket på følgende måde:

Undlad at ændre konfigurationen af værtscomputeren for Deling af Internet-forbindelse
Tildel hver klientcomputer en entydig IP-adresse inden for talområdet 192.168.0.2 - 192.168.0.254.
Tildel hver klientcomputer undernetmasken 255.255.255.0
Aktiver DNS på hver klientcomputer, og skriv et entydigt værtsnavn - navnet på klientcomputeren, som det vises under
identifikationsfanen i Netværk, anbefales. Under Rækkefølge til søgning efter DNS-server skal du tilføje 192.168.0.1.
Angiv en Standardgateway på 192.168.0.1 på hver klientcomputer.**

Hvis du har mere end to netværkskort i værtscomputeren for Deling af Internet-forbindelse, kræver det flere undernet at få netværket
til at fungere korrekt og dele Internet-adgang. Deling af Internet-forbindelse konfigurerer automatisk værtscomputeren.

Bemærk!

Deling af Internet-forbindelse kan ikke bruges sammen med visse versioner af AOL. Kontakt AOL for at få yderligere oplysninger.
Internet-udbyderen kræver muligvis betaling for at oprette forbindelse til flere computere gennem en enkelt Internet-forbindelse.
Kontakt Internet-udbyderen for at få yderligere oplysninger."

Det jeg har markeret med ** siger mig at jeg _kan_ konfigurere netværk og internetforbindelse på samme tid _uden at skulle investere
i yderligere netværkskort/ethernetkort.
Har jeg ret i det???
Subsidiært vil jeg spørge og installation af yderligere to netværkskort/ethernetkort ville løse mit problem??

Venligst

Niklas

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-02-03 00:28

On Thu, 13 Feb 2003 23:34:20 +0100, "Niklas"

------------klip en masse hjælp tekst-------->
>Det jeg har markeret med ** siger mig at jeg _kan_ konfigurere netværk og internetforbindelse på samme tid _uden at skulle investere
>i yderligere netværkskort/ethernetkort.
Det kan du også, men hvis du har fået skruet så meget i din opsætning
at den er gået i skoven, kommer det ikke til at virke før du har
geninstalleret operativsystemerne, og fulgt vejledningen til "deleing
af internetforbindelse" og dette skal kun gøres på den ene maskine.

>Har jeg ret i det???
>Subsidiært vil jeg spørge og installation af yderligere to netværkskort/ethernetkort ville løse mit problem??
Nej.

Det vil gøre din verden nemmere hvis dette kabelmodem fåes med
ethernet interface, så du kan koble dette til en router og derefter i
en hub/switch og så på med PCerne.
/Hans