DHCP i xp prof. Hvordan??
Fra : WR

Dato : 10-02-03 13:52

Hej, jeg har sat en server op til at dele mapper og lader Internet
forbindelsen køre igennem den (ind på et netkort ud på et andet).

Før havde jeg en D-704 router på, som desværre er gået i stykker...
ØV! Den sætter min Internet hastighed ned så jeg kan overføre ca. 0.5 Kb i
stedet for ca. 100.

Nok om det, medmindre nogen har en god ide til at få den til at virke igen..
Har prøvet at resette den og opdatere firmware.. uden held.

Det jeg har tænk mig nu er at lade serveren (xp prof.) lege router.
Men før tildelte routeren selv en ip til alle maskiner, nu får jeg hele
tiden ip adresse sammenfald. Kan man ikke få xp til at opføre sig som DHCP?

Hvis ja, hvordan, eller hvilket software kan??

En anden ting er firewall... Hvordan skal jeg sætte sådanne en op, så jeg
kun behøver at have en på serveren?? Eller hvor kan jeg læse mig til det???

Jeg håber meget på hjælp fra nogle af de kloge hoveder der findes herinde,
for spørger man i en forretning er der jo kun den der tror de er kloge...

Hilsen Rex

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 10-02-03 15:13

XP kan sagtens være DHCP-server og router, hvis du har 2 netkort!

Du kører bare netværksguiden, og svarer på de spørgsmål den stiller dig, så
er du kørende!
Guiden ligger som et link ude i venstre side, når du åbner mappen med
Netværksforbindelser!

WinXP har også en indbygget firewall du kan slå til og fra på hvert
netværksforbindelse! Se under Egenskaber for den pågældende
netværksforbindelse - Avanceret. Men rygterne vil vide at mange hader XP's
firewall, og så må du bruge noget andet som f.eks.ZoneAlarm...

Du kan faktisk også klare det med kun et enkelt netkort - Så skal du bare ha
fat i et andet program som f.eks. Sygate, der kan køre Single NIC!

Håber dette kan hjælpe!
Lasse

Fra : WR

Dato : 10-02-03 16:29

Tak for svaret Lasse, men det har jeg prøvet..

Det virker fint hvis man tænder alle maskiner på netværket og så kører
guiden, men hvis man som som mig gerne vil kunne sætte maskiner til uden
hver gang at skulle køre guiden er det ikke løsningen.. Det virker fint med
DHCP i routeren...

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 10-02-03 18:18

Det tror jeg da ikke?

Hvis bare du kører guiden en enkelt gang, har den så ikke startet DHCP
serveren? Og kan du så ikke bare sætte alle de maskiner du vil på bagefter?
Det troede jeg bestemt...

Lasse

Fra : jens

Dato : 10-02-03 21:58

"WR" <wrSLET@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for spørger man i en forretning er der jo kun den der tror de er kloge...

I netværkstedders egenskaber opretter du en ny forbindelse, annuler modem
halløjet i starten og vælg opret en avanceret forbindelse, der efter vælges
tillad indgående forbindelse, der kan på et tidspunkt vælges en lpt port,
men der trykkes bare ok uden at vælge den.

Derefter er der en ny forbindelse på siden hvori du kan angive reglerne for
DHCP fra din server, og hvem der må gå gennem den.

mvh Jens