Er VPN for langsomt til CRM?
Fra : Martin

Dato : 10-02-03 11:54

Hejsa

Jeg har snakket med Cisco, Nokia og Zyxel for at finde en VPN-løsning
således, at jeg kunne få koblet 5-10 brugere ude i verden på mit CRM-system
herhjemme. Fint nok - tænkte jeg - jeg havde fundet et par gode løsninger
bl.a. en Cisco concentrator 3005 og en Zyxel Zywall 10w samt et passende
antal klienter og mine behov var i princippet opfyldt.

Så ringer jeg til det firma, der skal levere CRM-systemet. De siger, at CRM
via en VPN-tunnel kører alt for langsomt og foreslår mig i stedet for en
Citrix-løsning.

Er det rigtigt og er Citrix-løsningen dermed bedre?

/martin

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-02-03 12:47

"Martin" <martindp@imv.au.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> stedet for en Citrix-løsning.
>
> Er det rigtigt og er Citrix-løsningen dermed bedre?

CRM er et begreb, der handler mere om hvordan applikationen fungerer.
Men måske virker dit CRM sådan at store datamængder skal sendes frem og
tilbage og dermed kræver et mindst 10mbit forbindelse. Det opnår du vidst
sjældent på en dødelig internetlinje.

Citrix løsning eller måske blot Terminal Services kan være løsningen. Her
arbejder brugerne med programmet på selve serveren som fungerer som
brugrens computer. Det eneste der bliver sendt frem og tilbage mellem
brugeren og serveren er skærmbilleder samt data fra mus og keyboard.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-02-03 13:30

On Mon, 10 Feb 2003 11:53:58 +0100, "Martin" <martindp@imv.au.dk>
wrote:

> Så ringer jeg til det firma, der skal levere CRM-systemet. De
> siger, at CRM via en VPN-tunnel kører alt for langsomt og fore-
> slår mig i stedet for en Citrix-løsning.
>
> Er det rigtigt

Det er da muligt, at det pågældende CRM-system er et svin med
båndbredde (eller har ekstreme krav til latency), og så kan det
jo godt være, det kører elendigt over VPN.

> og er Citrix-løsningen dermed bedre?

Det er lidt en forsludret diskussion, for der er ikke noget i en
VPN-løsning, der tilsiger at det er langsomt. (Man kan køre VPN
med flere Gbps). Og VPN og Citrix udelukker ikke hinanden. (Det
kunne fx. sagtens tænkes, at man ønskede at køre Citrix over
VPN).

-A

Fra : Martin

Dato : 10-02-03 14:54

Hejsa

Mit CRM-system skal køre sammen med Navision C5 light og det er et firma,
der hedder Customize-IT, som laver CRM-systemet. En fyr hos Customize-IT
fortalte mig i dag, at de havde testet deres CRM-system sammen med en
VPN-løsning og at det kørte rigtig skidt, hvorimod det fungerede godt med en
Citrix-løsning.

Vi er ca. 20 ansatte og de 10 af dem er i Asien, Polen, Japan og diverse
andre steder. De har brug for at koble op på CRM-systemet og opdatere det
med deres data.

/martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-02-03 16:02

On Mon, 10 Feb 2003 14:54:03 +0100, "Martin" <martindp@imv.au.dk>
wrote:

> En fyr hos Customize-IT fortalte mig i dag, at de havde testet
> deres CRM-system sammen med en VPN-løsning og at det kørte rig-
> tig skidt,

Som sagt er det uinteressant, at det kører VPN. Det interessante
er, hvilken båndbredde og latency, det blev testet med.

> hvorimod det fungerede godt med en Citrix-løsning.

Hvis produktet er følsomt for båndbredde, kan Citrix være en fin
løsning. Men hvis det er noget, der skal kunne nås remote (over
et offentligt net), ville jeg køre Citrix over VPN.

-A

Fra : Morten Christensen

Dato : 10-02-03 16:39

Martin wrote in mail, at 10-02-2003 14:54:

> [...]
> VPN-løsning og at det kørte rigtig skidt, hvorimod det fungerede godt med en

Vi bruger Navision Financial. Det fungerer også rigtig skidt ved en
almindelig VPN-løsning, fordi det flytter alt for store dele af
programmet fra serveren ud til klienten, når der arbejdes.

Du skal selvfølgelig også bruge en VPN-tunnel, for at Citrix-klienten
kan få en sikker forbindelse til Citrix-serveren.

> Vi er ca. 20 ansatte og de 10 af dem er i Asien, Polen, Japan og diverse
> andre steder. De har brug for at koble op på CRM-systemet og opdatere det
> med deres data.

Hvis du er sparsommelig, kan du måske klare dig med den terminalserver,
som er del af en win2000 server.

Morten Christensen

Fra : Peter

Dato : 12-02-03 11:05

Du behøver ikke at køre Citrix igennem VPN. Citrix har sin egen 128bit
kryptering af den trafik der sendes mellem server og klient.

-Peter

Ps.. Det der med de 128bit er lidt en 'så hut jeg visker'

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-03 11:12

On Wed, 12 Feb 2003 11:05:05 +0100, "Peter"
<no.spam.plund@euroconnect.dk> wrote:

> Du behøver ikke at køre Citrix igennem VPN. Citrix har sin egen
> 128bit kryptering af den trafik der sendes mellem server og klient.

Nu er VPN jo en generel term, og behøver altså ikke betyde "IPSec
med 3DES". Så man kan argumentere for, at Citrix med kryptering
er at applikationsbaseret VPN.

Men et access-VPN og/eller et site-to-site VPN kan have nogle
store fordele ifm. adressering og kan (med IPSec) have en meget
bedre sikkerhed end hvad Citrix selv tilbyder.

-A