fjernadministration af win2k maskine
Fra : mack

Dato : 09-02-03 16:07

Hej!
Min mor ringer _jævnligt_ til mig når hendes maskine opfører sig lidt
underligt, og som regel er jeg jo ikke i stand til at hjælpe hende over
telefonen. Er der nogen der kan fortælle mig om (og i givet fald hvordan)
jeg relativt simpelt kan opnå fjern-adgang til hendes computer? (evt. en
henvisning til et program). Således at jeg har adgang til hendes computer
som om jeg sad ved den. Vi kører begge med Windows 2000 pro. Jeg sidder på
en ADSL forbindelse og hun sidder på en stofanet-forbindelse.

Hilsen Mack

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 09-02-03 16:47

On Sun, 9 Feb 2003 16:07:24 +0100, "mack"
<ottesen_SPAM-MIG-IKKE_@sol.dk> wrote:

> [...]
>som om jeg sad ved den. Vi kører begge med Windows 2000 pro. Jeg sidder på
>en ADSL forbindelse og hun sidder på en stofanet-forbindelse.

Hvis du kender hendes IP, så kan du bruge:
Radmin
VNC

--

/Dan MOrtensen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-02-03 16:51

Dan MOrtensen wrote:

> Hvis du kender hendes IP, så kan du bruge:
> Radmin
> VNC

Det kan løses ved at lave to links på hendes desktop:

Et til websiden www.myip.dk eller tilsvarende ("Mor, hvilke fire tal
står der i den grønne kasse?").

Et andet til at starte VNC-serveren op (den skal jo selvfølgelig ikke
køre hele tiden).

Denne løsning bruger jeg med min svigerfar og hans Win98-PC.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : complex@pc.dk

Dato : 09-02-03 17:38

On Sun, 09 Feb 2003 16:51:26 +0100, "Steen Suder, privat"
<sfs_news@suder.dk> wrote:

>Det kan løses ved at lave to links på hendes desktop:
>
>Et til websiden www.myip.dk eller tilsvarende ("Mor, hvilke fire tal
>står der i den grønne kasse?").

forkert
der skal stå:

MOR "så lille Steen ikke græde Mor hjælper nu"
STEEN vrææææææælllllll
MOR "så så sig Mor hvad der står i de fine små kasser"
STEEN der står nogle underlige ting
MOR "det kalder man tal lille Steen"
"kan du læse dem for Mor?"
STEEN 131 1?4 1?? 13?
MOR "Mor skal bruge alle tallene"
STEEN ja men jeg kan kun tælle til 4
MOR "Ja så lille Steen skulle du havde fulgt bedre med
da du gik i skole i 1960"

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Salva

Dato : 09-02-03 21:29

"Dan MOrtensen" <dd@bagggesen.tld> skrev i en meddelelse

> Hvis du kender hendes IP, så kan du bruge:
> Radmin
> VNC

Radmin.com er et fedt lille program. Det er bare synd at man ikke kan se, at
pilen ændre sig til feks en hånd, når den er over et link...
-salva

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-02-03 22:41

On Sun, 9 Feb 2003 16:07:24 +0100, "mack"
<ottesen_SPAM-MIG-IKKE_@sol.dk> wrote:

> Er der nogen der kan fortælle mig om (og i givet fald hvordan)
> jeg relativt simpelt kan opnå fjern-adgang til hendes computer?

Det kan, som flere nævner, gøres med 3.parts software, men en
opgradering til XP giver samme funktionalitet, og er måske en god
idé under alle omstændigheder.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : jens

Dato : 09-02-03 23:42

> Det kan, som flere nævner, gøres med 3.parts software, men en
> opgradering til XP giver samme funktionalitet, og er måske en god
> idé under alle omstændigheder.

Nej. fjernskrivebordet i XP giver ikke mulighed for at Patienten kan se hvad
der sker på skærmen, det gør radmin, og den kan sættes til at køre så "mor"
skal acceptere opkaldet når det kommer ind.
Jeg har forsøgt at installe Radmin på en W98, det kan den ikke.
Men på XP og W2K bruger jeg det til at fjernstyre en W2K og en XP fra en XP
gver dag.

Med XP på begge kan fjernsupport bruges såfremt der _ikke_ er en router i
den ene ende, så dur det ikke med de billige husholdnings routere da det
kører over 50-100 forskellige porte på en gang.

Jeg ville vælge Radmin..........

mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-02-03 01:25

On Sun, 9 Feb 2003 23:41:46 +0100, "jens" <mkg2@jellingnet.dk>
wrote:

> Nej. fjernskrivebordet i XP giver ikke mulighed for at Patienten kan
> se hvad der sker på skærmen

Det fremgik ikke af det oprindelige indlæg, at det var et krav.

> Med XP på begge kan fjernsupport bruges såfremt der _ikke_ er en router
> i den ene ende, så dur det ikke med de billige husholdnings routere da
> det kører over 50-100 forskellige porte på en gang.

Min erfaring er, at det (som alt andet RDP) kun bruger en enkelt
port.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : jens

Dato : 10-02-03 21:41

> Det fremgik ikke af det oprindelige indlæg, at det var et krav.

Måske vidste man ikke det var en mulighed........

> Min erfaring er, at det (som alt andet RDP) kun bruger en enkelt
> port.

Korrekt, remote desktop er port 3389, men det er i XP begrænset af licensen
til en bruger ad gangen, som dermed smider den lokale bruger af men en
fjenbruger er på.

mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-02-03 22:59

On Mon, 10 Feb 2003 21:41:27 +0100, "jens" <mkg2@jellingnet.dk>
wrote:

> Måske vidste man ikke det var en mulighed........

Jeg skrev, at remote desktop kunne være en løsningsmodel, og så
er det da noget sludder, når du svarede "Nej". Det kan være en
ganske udmærket løsningsmodel.

> Korrekt, remote desktop er port 3389

Men hvorfor skrev du så, at "det kører over 50-100 forskellige
porte på en gang". Det gør det jo ikke. Og hvorfor skrev du, at
det ikke dur med "med de billige husholdnings routere", når de
stort set alle kan map'e RDP ind til klienten?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : jens

Dato : 11-02-03 00:34

> [...]
> det ikke dur med "med de billige husholdnings routere", når de
> stort set alle kan map'e RDP ind til klienten?

Fordi XP`s telnet er koblet sammen med messenger, og det involverer en del
porte, eller det er måske messengger der er koblet sammen med telnet vel
nærmest, men med radmin og alle mulige andre kan man få noget der ligner
fjernsupport og kun bruge èn port, det er da korrrekt at hvis man alligevel
ikke gider forklare sin mor hvad hun skal gøre/undgå for ikke at skulle
ringe igen om en time så er RDP en mulighed, men er den holdbar i længden
for sønnen ?

Jeg har vel omkring 10 husstande i form af søskende, forældre/sviger..... og
andet godtfolk der ringer med jævne mellemrum fordi et eller andet ikke
virker, jeg kan enten fjerne problemet eller vise hvad der gik galt, der er
stor forskel på virkningen af de 2 metoder.

Og de fleste problemer er nemmere at forklare hvis mor ser sin skærm
samtidigt.

Det er også muligt at installere IIS på moderens og så køre den via TSWEB,
men vil du anbefale det ?

mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-03 00:32

On Tue, 11 Feb 2003 00:34:24 +0100, "jens" <mkg2@jellingnet.dk>
wrote:

> Fordi XP`s telnet er koblet sammen med messenger, og det involverer en del
> porte, eller det er måske messengger der er koblet sammen med telnet vel
> nærmest

Messenger er ikke nødvendig for at køre Remote Assistance.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 10-02-03 07:18

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> Nej. fjernskrivebordet i XP giver ikke mulighed for at Patienten kan se
hvad
> der sker på skærmen,

Det troede jeg mstsc /console gjorde i XP og server 2003?

Kaj

Fra : jens

Dato : 10-02-03 21:44

"Kaj S. Laursen" <kaj@hih.dk> skrev i en meddelelse

> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> hvad
>
> Det troede jeg mstsc /console gjorde i XP og server 2003?

Hvis du forsøger dig med mstsc mod en XP får du den besked at der ikke er
nogen telnet server tilgængelig.
Xp er ikke beregnet til at være telnet server.
W2k pro heller ikke..........
Det kan der sandsynligvis gøres noget ved, men det bliver vist hurtigt for
omfattende at have med at gøre her.

mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-02-03 23:03

On Mon, 10 Feb 2003 21:44:08 +0100, "jens" <mkg2@jellingnet.dk>
wrote:

> Xp er ikke beregnet til at være telnet server.

Sludder.

> Det kan der sandsynligvis gøres noget ved, men det bliver
> vist hurtigt for omfattende at have med at gøre her.

Nej, det kan siges ret kort: net start telnet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : jens

Dato : 11-02-03 00:19

> Sludder.

> Nej, det kan siges ret kort: net start telnet.

Net start telnet tilsidesætter ikke en XP`s licens til en bruger ad
gangen...........

Vil det sige at du tilbyder at få fjernsupport til at virke over feks. en
DI604 ??
(uden at bruge DMZ ??)

mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-03 01:03

On Tue, 11 Feb 2003 00:18:52 +0100, "jens" <mkg2@jellingnet.dk>
wrote:

> Net start telnet tilsidesætter ikke en XP`s licens til en
> bruger ad gangen...........

Så du siger, at de har bygget en telnet-server ind i XP, men at
man ikke har lov til at bruge den? Hardly.

Men i øvrigt var det jeg kommenterede, at der ikke er noget svært
(eller omfattende) ved at starte eller bruge en telnet-server på
XP.

> Vil det sige at du tilbyder at få fjernsupport til at virke
> over feks. en DI604 ??

Nej, jeg tilbyder ikke noget.

Men Remote Assistance virker fint ind over min IOS-router. Jeg
kan chatte, fjernstyre pc'en etc., og det hele kan naturligvis
ses hos 'patienten'.

Det krævede én kommando at få til at virke, nemlig at jeg map'ede
3389/tcp. Og nu har jeg ingen særlig erfaring med D-Link routere,
men jeg har svært ved at forestille mig, de på lige det punkt
skulle være specielt meget dårligere til at map'e porte i NAT.

Jeg ved ikke, hvad det er, du har misforstået med RA.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 11-02-03 08:31

> Hvis du forsøger dig med mstsc mod en XP får du den besked at der ikke er
> nogen telnet server tilgængelig.

Nu bliver jeg forvirret - hvad har telnet med mstsc at gøre?

Jeg prøvede det lige. Hvis jeg fra min w2k bruger mstsc /console mod min XP
connecter den fint. Men du har ret i at man ikke på XP'en kan se hvad der
foregår. Det troede jeg egentlig man kunne når man connectede til console.

Kaj

Fra : jens

Dato : 11-02-03 11:37

> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> Nu bliver jeg forvirret - hvad har telnet med mstsc at gøre?

MSTSC : MS Telnet Service Connector

> [...]
> foregår. Det troede jeg egentlig man kunne når man connectede til console.

Ja for der er ikke licens til mere end en bruger ad gangen på XP, medmindre
du kører fjernsupport hvor du bruger licenserne på to maskiner samtidig.

Desuden er consollen uegnet til at vise folk hvad der sker på puteren

mvh Jens

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 11-02-03 17:51

> "Kaj S. Laursen" <kaj@hih.dk> skrev i en meddelelse
>
> MSTSC : MS Telnet Service Connector

Ok - jeg mente mstsc.exe som i "Remote desktop Connection".

> Desuden er consollen uegnet til at vise folk hvad der sker på puteren

Vi har opfattet noget forskelligt i "consollen" - /console giver dig
"skærm"- sessionen på computeren, og jeg havde derfor troet at det kunne ses
på skærmen det man foretog sig.

Kaj

Fra : jens

Dato : 11-02-03 19:32

> [...]
>
> Vi har opfattet noget forskelligt i "consollen" - /console giver dig
> "skærm"- sessionen på computeren, og jeg havde derfor troet at det kunne

Og det skyldes at du ikke kender forskellen på w2k server og w2k pro / xp
pro

W2k pro og xp pro indeholder en telnet service, w2k server indeholder en
terminal server/service, det er 2 vidt forskellige timg.
En w2k server er der mindst en 5 bruger licens til, til pro udgaver er det
èn bruger ad gangen, medmindre det er fjernsupport i xp hvor du får lov atr
koble 2 licenser sammen.
Men det eksisterer ikke i w2k pro.
Hvis du har en w2k server kørende kan du via serveren hente fjernbordet fra
en w2k pro, men om det er meningen den mulighed skulle være der er jeg ikke
sikker på.
Xp fjernsupport kører endvidere på port 3389 + alle messenger porte hvilket
er ca 50-100 stykker, og det kan de billige routere ikke håndtere uden at
bruge DMZ, ig så er det kun 1 pc på lokal nettet der har MSN, ICQ eller
andet koblet på nettet.

mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-03 01:07

On Tue, 11 Feb 2003 19:32:02 +0100, "jens" <mkg2@jellingnet.dk>
wrote:

> W2k pro og xp pro indeholder en telnet service, w2k server
> indeholder en terminal server/service, det er 2 vidt for-
> skellige timg.

Ja, og derfor er det også lidt mærkeligt, at du blander de to
ting sammen.

> Hvis du har en w2k server kørende kan du via serveren hente
> fjernbordet fra en w2k pro, men om det er meningen den mu-
> lighed skulle være der er jeg ikke sikker på.

Det er i hvert fald veldokumenteret fra Microsofts side, at den
mulighed eksisterer, så jeg tror roligt, du kan regne med, det er
meningen.

> Xp fjernsupport kører endvidere på port 3389 + alle messenger
> porte hvilket er ca 50-100 stykker

Det med Messenger-portene er altså noget sludder. XPs Remote
Assistance kræver kun at én port map'es, nemlig 3389/tcp, dvs.
Microsoft RDP.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-02-03 23:19

On Wed, 12 Feb 2003 01:06:54 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Det med Messenger-portene er altså noget sludder. XPs Remote
> Assistance kræver kun at én port map'es, nemlig 3389/tcp, dvs.
> Microsoft RDP.

Jeg glemte at sige, at jeg lavede et sniffer-trace på to XP-
maskiner, der snakkede Remote Assistance, og det eneste, der
foregik var 3389/tcp. De forsøgte ikke engang på andet.

Men jeg kom til at tænkte på, at du muligvis har misforstået det
med, at der *kræves* Messenger, fordi det er en af de måder, man
kan lave en invitation til Remote Assitance. Det kan også gøres
via mail, eller man bare gemme MsRcIncident-filen på disk og
overføre den på anden måde, hvis man kan komme i tanker om en.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : jens

Dato : 15-02-03 11:47

> [...]
> via mail, eller man bare gemme MsRcIncident-filen på disk og
> overføre den på anden måde, hvis man kan komme i tanker om en.

Det har jeg også overvejet, men det er forsøgt på alle mulige måder og vil
ikke virke uanset hvordan vi gør det.
Det virker hvis modtaget pcèn er DMZ men så er der ikke så meget der virker
på de 5 andre pcèr i mit daglige net.

mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-03 00:39

On Tue, 11 Feb 2003 11:36:32 +0100, "jens" <mkg2@jellingnet.dk>
wrote:

> MSTSC : MS Telnet Service Connector

DS "Microsoft Terminal Services Client" F.
(Læs: Det har ikke en fjært med telnet at skaffe).

HTH,
-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : jens

Dato : 12-02-03 00:50

> DS "Microsoft Terminal Services Client" F.
> (Læs: Det har ikke en fjært med telnet at skaffe).

Hvor er det så det går galt ?

mvh Jens

Fra : jens

Dato : 12-02-03 00:59

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse

> Hvor er det så det går galt ?

Og du må stadig gerne demontrere at fjernsupport kan køre på en XP baf en
DI604 uden at bruge DMZ......

mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-03 01:24

On Wed, 12 Feb 2003 00:58:32 +0100, "jens" <mkg2@jellingnet.dk>
wrote:

> Og du må stadig gerne demontrere at fjernsupport kan køre på en XP baf en
> DI604 uden at bruge DMZ......

Det kræver jo, jeg kender routeren, og det gør jeg som sagt ikke.
Men det kræver altså kun, at en enkelt port map'es, og jeg kan jo
dårligt vide, hvorfor du tror noget andet.

-A
PS: Dette indlæg er faktisk sendt i en RA-session, hvor jeg
fjernstyrer min hjemme-pc fra min bærbare over Internet.
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-03 01:27

On Wed, 12 Feb 2003 01:23:31 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Det kræver jo, jeg kender routeren, og det gør jeg som sagt ikke.

Åh, hvor svært kan det være...

Hvis du har en DI604 og en XP-maskine, så slå telnet-adgang i den
router til for min IP-adresse (212.242.213.118), og send mig en
invitation fra din XP-maskine.

Så får vi se.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Esben

Dato : 10-02-03 08:45

> [...]
>
> Jeg har forsøgt at installe Radmin på en W98, det kan den ikke.
> Men på XP og W2K bruger jeg det til at fjernstyre en W2K og en XP fra

Radmin kan godt bruges på win98se til at fjernstyre w2k.

Fra : jens

Dato : 10-02-03 21:45

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> en XP
>
> Radmin kan godt bruges på win98se til at fjernstyre w2k.

Det vil jeg da prøve, jeg forsøgte mig med en w98, om det var SE eller den
gamle ved jeg ikke, men den gok med sikkerhed i sort...........

mvh Jens

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 10-02-03 20:49

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse news:b26lfa$8u2$1@news.net.uni-c.dk...

> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse

> Nej. fjernskrivebordet i XP giver ikke mulighed for at Patienten kan se hvad
> der sker på skærmen,

Men gør "Fjernsupport" (Remote Assistance, i modsætning til Remote Desktop) ikke det ?

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:

Fra : jens

Dato : 10-02-03 21:39

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Men gør "Fjernsupport" (Remote Assistance, i modsætning til Remote
Desktop) ikke det ?

Jo, men jeg har endnu ikke set en "privat'" router der kan klare at få det
til at virke, på grund af "backkonecions" portene.

mvh Jens

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-02-03 23:50

> [...]

>jeg relativt simpelt kan opnå fjern-adgang til hendes computer? (evt. en
DameWare mini remote control. (www.damaware.com) de har en dansk
agent.
Den ret god, man kan også slukke/reboote og få kontrollen igen.
Man kan også uploade filer til installation og lign.

>Således at jeg har adgang til hendes computer
>som om jeg sad ved den.
Det er lige det den kan.

>Vi kører begge med Windows 2000 pro. Jeg sidder på
>en ADSL forbindelse og hun sidder på en stofanet-forbindelse.
Adsl er ikke noget problem, jeg bruger det selv mod adsl og 56k modem.

/Hans

Fra : Dennis Davidsen

Dato : 10-02-03 12:55

www.dameware.com er fortrinligt til formålet, det eneste det kræver er at du
kender bugernavn og password til maskinen + ip adresse.

Der skal ikke installeres noget server-side det klarer programmet selv.

Fra : jens

Dato : 11-02-03 00:41

"Dennis Davidsen" <dev@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kender bugernavn og password til maskinen + ip adresse.
>
> Der skal ikke installeres noget server-side det klarer programmet selv.

Jeg kan ikke finde et billede af skrivebordet på fjernpcèn der styres.

Kan den det som winXP indbyggede, eller radmin ?
(radmin skal installeres i begge ender, men kan køre på et 28.8 modem)

mvh Jens

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-02-03 09:00

On Mon, 10 Feb 2003 12:55:21 +0100, "Dennis Davidsen"
<dev@mail.tele.dk> wrote:

>www.dameware.com er fortrinligt til formålet, det eneste det kræver er at du
>kender bugernavn og password til maskinen + ip adresse.
>
>Der skal ikke installeres noget server-side det klarer programmet selv.
Det er hvis du remoter fra "DameWare NTutil", hvis du kun bruger
"DameWare Mini Remote Control" så skal du lave et install job, og
eksekverer det på den maskine du vil remote. Dette job er meget nemt
at lave, der er bare en "exe" fil der skal eksekveres.

/Hans