iptables: counterstrike og icq filetransfe~
Fra : tdn

Dato : 09-02-03 13:23

Hej,

Min ISP (Dansk Kabel-TV) har lavet nettet om således at jeg kun kan få én
mac adresse på.
Det har jeg klaret ved at sætte en debianbox op som gateway med iptables.
Det kører sådan set fint nok, men jeg får en del klager fra familien og at
følgende ikke virker:
Man kan ikke hoste Half Life Counter Strike spil over internettet.
Man kan ikke modtage filer over ICQ.

Der er én computer på LANet der skal kunne dette. (192.168.1.2)

ICQ clienten som er Miranda-ICQ (miranda-icq.sourceforge.net) tillader at
man selv kan bestemme hvilke porte den skal bruge.
Det er sat til 1050-1070,2000-2010,2500.

og Half Life bruger ifølge
http://www.experts-exchange.com/Miscellaneous/Games/Q_20299497.html#1
disse porte:
Half-Life Authenticating Server: TCP 7002 -> half-life.east.won.net:7002
Half-Life WON Server: TCP 6003 -> half-life.east.won.net:6003
Half-Life Server Master: UDP 27010 -> half-life.east.won.net:27010
Half-Life Game Server (normal): UDP 27015 -> ip.address.of.game.server:27015

Jeg kan bare ikke få iptables til at tillade disse forbindelser.

Jeg har prøvet mig frem med noget DNAT, men kan ikke rigtigt få det til at
funke.

Er der nogen af jer der évt. har nogle erfaringer med dette og kan hjælpe
mig?
Thomas
merlinGIRAF@sprex.dk - fjern giraffen fra min emailadresse

Fra : Jan Tvorup

Dato : 09-02-03 14:33

Hej

> [...]
> funke.
>
> Er der nogen af jer der évt. har nogle erfaringer med dette og kan hjælpe

Jeg bruger selv NAT fra en Debian. Når jeg åbner for porte med DNAT, så
virker det følgende fint:

iptables -t nat -A PREROUTING -p [proto] --dport [port-no.] -i
[inet-interface] -j DNAT --to [ip]:[port]

[proto] angiver protokol (tcp eller udp)
{port-no.] er port-nummeret på routeren set fra internettet
[inet-interface] er det interface, der er i kontakt med internettet
[ip] er den lokale IP, der skal modtage pakkerne
[port] er porten på maskinen, der skal modtage pakkerne

Håber du får det til at virke.

Mvh. Jan

Fra : tdn

Dato : 10-02-03 23:03

> [...]
> [ip] er den lokale IP, der skal modtage pakkerne
> [port] er porten på maskinen, der skal modtage pakkerne

Hej,

Tak for svaret.
Jeg kan godt få det til at virke for én port.
Men hvad gør jeg hvis det er en hel range?

Fra : Jan Tvorup

Dato : 10-02-03 23:14

> Hej,
>
> Tak for svaret.
> Jeg kan godt få det til at virke for én port.
> Men hvad gør jeg hvis det er en hel range?

Mig bekendt er du nødt til at køre den kommando separat for hver port du
vil åbne. Jeg har ikke læst nogle steder, at det virker anderledes i
hvertfald.

På følgende side er der en NAT HOWTO, der er ganske udemærket, jeg
bruger den selv som opslagsværk.

http://www.netfilter.org/documentation/index.html#HOWTO

/Jan