forbindelse mellem to ens trådløse netkort~
Fra : Alex

Dato : 09-02-03 09:24

To computere med to ens trådløse netkort - kan de logge ind på
hinanden som et lille 2-computer-netværk - eller kræver det et tredie
forbindelsespunkt (jeg ved ikke hvad den tekniske betegnelse for det
så er...)

alex

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 09-02-03 13:12

Du skal angive samme ssid og sætte begge kort i AdHoc mode.

HTH
Martin

Fra : Alex

Dato : 09-02-03 13:25

On Sun, 9 Feb 2003 13:11:38 +0100, "Martin Bilgrav"
<bilgravCUTTHISOUT@image.dk> wrote:

>Du skal angive samme ssid og sætte begge kort i AdHoc mode.

Mange tak for svaret - hvoraf jeg forstår at det kan lade sig gøre.

Mit problem er at jeg intet ved om trådløse netværk og nødig vil
starte helt på bar bund inden jeg begynder at købe komponenter m.m.

Flere elementære spørgsmål trænger sig på som jeg ikke umiddelbart kan
google mig frem til svar på - f. eks.

1) kan de forskellige trådløse netkort/accespoints af forskellige
fabrikater som hovedregel finde ud af at snakke samme - dvs. er der en
nogenlunde fælles standard?

2) Hvis man deler en internet forbindelse mellem mange computere ved
hjælp af trådløst netværk, hvor mange computere kan så teoretisk
kommunikere med det samme accesspoint, 2? 4? 25? eller uendelige
mange? er der et begrænset antal "kanaler"?

Så det jeg er ude efter er vel nærmest et link til "trådløst netværk
for dummies", mon et sådan findes (på engelsk)? Altså noget der
starter fra bunden af og ikke med et virvar af ukendte begreber...

Der må være kanonstore prespektiver i det her, men det er sgu noget
af en jungle at få hul på forståelsesmæssigt.

Alex

Fra : Martin K

Dato : 10-02-03 08:34

> 1) kan de forskellige trådløse netkort/accespoints af forskellige
> fabrikater som hovedregel finde ud af at snakke samme - dvs. er der en
> nogenlunde fælles standard?

Ja , hvis de er wi-fi certificeret se evt www.wi-fi.org
Der findes idag to standarder 802.11b(11Mbit) og 802.11a (54Mbit) der er en
ny på vej 802.11g (54Mbit).
802.11b er det billigeste og mest udbredte, men 802.11g kommer snart til
landet, og skulle ikke være meget dyrere.

> [...]
> kommunikere med det samme accesspoint, 2? 4? 25? eller uendelige
> mange? er der et begrænset antal "kanaler"?

på 802.11b mener jeg det er 32 brugere, som så deler båndbredden. på 802.11a
er det 60 brugere, dette gælder for linksys produkter

> Så det jeg er ude efter er vel nærmest et link til "trådløst netværk
> for dummies", mon et sådan findes (på engelsk)? Altså noget der
> starter fra bunden af og ikke med et virvar af ukendte begreber...

det er nu ikke så svært, men se evt. på www.linksys.com, de fortæller lidt
om hvordan og hvorledes.

> Der må være kanonstore prespektiver i det her, men det er sgu noget
> af en jungle at få hul på forståelsesmæssigt.

YES!!

Fra : Mads Bahrt

Dato : 10-02-03 13:12

Martin K wrote:

> [...]
> 802.11b er det billigeste og mest udbredte, men 802.11g kommer snart til
> landet, og skulle ikke være meget dyrere.

Nogle af de tests jeg har læst af 802.11g udstyr har peget på at
produkterne ikke er helt modne endnu. Så inden jeg købte noget 802.11g
udstyr ville jeg læse nogle artikler omkring det enkelte produkt.

> på 802.11b mener jeg det er 32 brugere, som så deler båndbredden. på 802.11a
> er det 60 brugere, dette gælder for linksys produkter

Der er vist mest tale om produktspecifikke begrænsninger, så se på hvor
meget det enkelte access point understøtter.

Et access point er på en kanal, og på samme kanal befinder sig også alle
de computere der er associeret med det. Således skal man ikke tænke på
kanaler hvis man kun har et access point.

På access points til det europæiske marked er der 13 "kanaler", mens dem
til USA har 11 og dem til japan har 14. Dette betyder ikke at man kan
have 13 access points som ikke forstyrrer hinanden, da den kanal man
angiver blot er midten af det frekvensspektrum man sætter access pointet
til at benytte.

Traditionelt siger man at der skal være 4 frie kanaler imellem de
kanaler som du har sat access points i nærheden af hinanden til at
bruge. Dette giver 3 praktiske kanaler; 1, 6 og 11 (og derved får du
intet ud af at have to ekstra kanaler som europæer). Jeg har imidlertid
læst en artikel om at hvis man formindsker antallet af kanaler imellem
de benyttede til 3 giver dette i praksis ikke problemer. Derved får du
du fire praktiske kanaler: 1, 5, 9 og 13.

MVH
Mads

Fra : Alex

Dato : 10-02-03 19:02

Tak til alle for de meget informative svar, som I har gjort jer den
ulejlighed at give mig.

Alex