IOS Load balancing på WAN linier ??
Fra : Brian Ipsen

Dato : 06-02-03 13:53

Hej!

Hvis man har 2 routere stående mellem 2 lokationer - og disse routere er
forbundet med hinanden med 2 2mbit/sec links - kan man så konfigurere en
eller anden form for loadbalancing op, så man får noget der ligner 4
mbit/sec ud af linien (begge veje) - og det skal selvfølgelig også kunne
køre, hvis den ene 2 mbit linie fejler eller er nede.... Begge lininer skal
så nok termineres i samme router i den anden ende, for at få det til at
virke...

Hvis det er muligt - hvordan gøres det så (det er en Cisco 2610, der står i
den ene ende) ??

/Brian

Fra : Martin Damberg

Dato : 06-02-03 16:09

"Brian Ipsen" <noone@home.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> virke...
>
> Hvis det er muligt - hvordan gøres det så (det er en Cisco 2610, der står

Du kan lave en statisk route : ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 <ipadresse>
men med dette får du kun session load-sharing og ikke packet-per-packet
switching, som du så vidt jeg kan se ønsker.

Martin
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke UNI-C

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-02-03 22:12

On Thu, 6 Feb 2003 13:52:43 +0100, "Brian Ipsen" <noone@home.net>
wrote:

> [...]
> forbundet med hinanden med 2 2mbit/sec links - kan man så konfigurere en
> eller anden form for loadbalancing op, så man får noget der ligner 4

Hvis du har to routere med to links, kan du lave load-balancering
packet-by-packet, dvs sådan at routerne skiftevis sender en pakke
ad først det ene link og så en ad det andet.

Det kan gøres ved at slå route-cache fra, men det giver ret høj
CPU-belastning. Mere fornuftigt er det at slå CEF til og så
enable 'ip load-sharing per-packet' på de to interfaces.

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/modules/ps2033/prod_technical_reference09186a00800afeb7.html

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Brian Ipsen

Dato : 07-02-03 10:33

> [...]
> CPU-belastning. Mere fornuftigt er det at slå CEF til og så
> enable 'ip load-sharing per-packet' på de to interfaces.

Det nåede jeg også frem til efter en del søgning - men så dog på de første
sider jeg fandt, at det primært var i 7200 serien (og højere) at det var
implementeret. Jeg kan dog se, at med IOS 12.1 ligger det også i 2600 og
3600 serien... Men tak for svaret alligevel

/Brian