Fildeling - spærring af enkelt bib
Fra : Peter Holm

Dato : 04-02-03 10:44

Hejsa,
jeg har lige lavet netværk i huset. Jeg har delt mit c-drev med netnærket.
Kan man un-share enkelte biblioteker under c-drevet, så disse ikke er delt?
Jeg bruger win xp pro.

Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-03 11:08

On Tue, 4 Feb 2003 10:44:20 +0100, "Peter Holm"
<phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote:

> jeg har lige lavet netværk i huset. Jeg har delt mit c-drev med
> netnærket. Kan man un-share enkelte biblioteker under c-drevet,
> så disse ikke er delt? Jeg bruger win xp pro.

Hvis du bruger NTFS, kan du sætte specifikke adgangsbegrænsninger
for enkelte directories, fx. så de ikke kan ses/læses. Ellers kan
man ikke.

-A

Fra : Peter Holm

Dato : 04-02-03 12:21

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Hvis du bruger NTFS, kan du sætte specifikke adgangsbegrænsninger
> for enkelte directories, fx. så de ikke kan ses/læses. Ellers kan
> man ikke.

Jeg bruger NTFS, men jeg kan ikke se hvor man stiller det.
Der er en mulighed der hedder "Make this folder private" men den er ikke
highlighted med mulighed for afkrydsning.
Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-03 16:53

On Tue, 4 Feb 2003 12:20:38 +0100, "Peter Holm"
<phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote:

> Jeg bruger NTFS, men jeg kan ikke se hvor man stiller det.

Højreklik på folderen, vælg Properties, og du kan under Security
vælge, hvilke brugere, der skal have adgang til hvad.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper KA

Dato : 04-02-03 12:55

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
netnærket.
> Kan man un-share enkelte biblioteker under c-drevet, så disse ikke er

Nu skriver du ikke om det er en dansk eller engelsk
winXP du bruger men i den engelske gør du sådan her:

Åben explorer vælg Tools -> Folder Options ->
Faneblad View -> Scroll helt ned til bunden af listen
over advanced settings og fjern "hakket" ved
"Use simple file sharing"

Denne manøvre åbner op for en del mere avancerede
indstillings muligheder under Sharing / security
af foldere og filer.

Regards

Fra : Peter Holm

Dato : 04-02-03 16:24

> [...]
> "Use simple file sharing"
>
> Denne manøvre åbner op for en del mere avancerede
> indstillings muligheder under Sharing / security

OK, manøvren er udført, men jeg undrer mig stadig. Jeg vil gerne share hele
mit c-drev på nær eet enkelt underbib. Jeg går så ind i dette bib >
properties, og ser at der er afkrydset "Do not share this folder". Men dette
er forkert, da mappen som denne undermappe ligger jo er shared.
Jeg kan se en masse extra muligher under "Security" - er det her jeg skal
ind og "unshare" et specifikt underbib?

Cheers
Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-03 16:54

On Tue, 4 Feb 2003 16:24:02 +0100, "Peter Holm"
<phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote:

> Jeg kan se en masse extra muligher under "Security" - er det her jeg skal
> ind og "unshare" et specifikt underbib?

Du skal ikke unshare det. Du skal blot lave det om, så det
pågældende directory ikke kan læses af andre end dem du ønsker.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Holm

Dato : 04-02-03 19:31

> Du skal ikke unshare det. Du skal blot lave det om, så det
> pågældende directory ikke kan læses af andre end dem du ønsker.

OK! Jeg prøver.
Thx
Peter

Fra : jens

Dato : 04-02-03 23:49

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Det kræver at man fjerner "v" arv rettighedder fra "parrent directory"

mvh Jens

Fra : Peter Holm

Dato : 05-02-03 12:14

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det kræver at man fjerner "v" arv rettighedder fra "parrent directory"
>
> mvh Jens

Jeg prøvede og fik lavet totalt ged i det. Jeg ville blokere andre brugere
end mig selv fra et enkelt bib, men endte med slet ikke at kunne komme ind i
det. Efter 20 minutter lykkedes det dog at reversere processen. Jeg skal
vist ha en længere kursus inden jeg kaster mig ud i det. Det gælder vist
iøvrigt alt omkring netværk. Jeg føler at jeg lige har fået min første
computer nogensinde efter jeg fik lokalnetværk i forgårs. Men nye
udfordringer er jo altid spændende

Mvh
Peter

Fra : Jesper KA

Dato : 05-02-03 13:19

> [...]
> iøvrigt alt omkring netværk. Jeg føler at jeg lige har fået min første
> computer nogensinde efter jeg fik lokalnetværk i forgårs. Men nye

Start med nogle af de billige edb hæfter .. med sådan et
kommer du hurtigt efter det.

Regards

Fra : Dennis Davidsen

Dato : 07-02-03 03:23

NTFS security er ikke netværksrelateret, men partitions relateret, det er
altså en "hængelås" på selve disken, som standard er der tilladt adgang til
alle.

Her kan man så gå ind og fjerne "alle" eller "everyone" gruppen og tilføje
de brugere/grupper der må få adgang (eventuelt din egen administrator
brugerkonto)
Det gør at kun disse brugere kan komme ind i den mappe.

del 2. er selve sharen, du har shared hele dit c drev, og andre brugere vil
umidelbart få adgang til alt derpå
og da ntfs sikkerhed som standard står til at give adgang til alle er der
ingen problemer med at komme ind i foldere her, men da du netop har været
inde på den ene mappe og ændre NTFS sikkerhed kan kun din bruger må komme
ind i den og brugere over netværk (eller på computeren) få adgang nægtet
dertil, da man skal have "lov" af begge sikkerhedssystemer (share og ntfs)

microsoft anbefaler man altid kører shares med "full control" og så
begrænser brugere i ntfs permissions