Firewire netværk. Kan man det?
Fra : Svend .Tveskæg.

Dato : 03-02-03 11:57

Hi Boyz

Jeg har et Creative Audigy2 siddende i min maskine. Dette lydkort har
en firewire port og jeg har lagt mærke til at i WinXP dukker porten op
som en netværksforbindelse der kan tildeles ip adresser.

Jeg har samtidig en bærebar og har leget lidt med tanken om at købe et
Firewire PCMCIA kort og så lave en netværksforbindelse mellem den
bærebare og min stationære.

Kan man det eller er firewire kun en højhastigheds port til
tilslutning af perifært udstyr?

Jeg har nemlig ikke lyst til at ofre 6-700 på et PCMCIA kort og kabel
hvis det alligevel ikke kan lade sig gøre.

Fra : Kim Jensen

Dato : 03-02-03 12:23

Ja.

--
Kim

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-02-03 12:41

> [...]

> Jeg har samtidig en bærebar og har leget lidt med tanken om at købe
> et Firewire PCMCIA kort og så lave en netværksforbindelse mellem den

Ja.

Men hvorfor ikke bruge Ethernet?

-A

Fra : Jesper KA

Dato : 03-02-03 13:06

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> On Mon, 03 Feb 2003 11:57:06 +0100, Svend .Tveskæg.
> <666@FJERN_DETTEtrashcan.dk> wrote:
>
> Men hvorfor ikke bruge Ethernet?

Hvorfor ikke bruge Firewire ?
Hvis man har en firewire porte i
hver sin ende der overholder gældende
standarter har man teoretisk en overførssls
hastighed på 400 MB/s (+/-)

Regards

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-02-03 13:19

On Mon, 3 Feb 2003 13:05:56 +0100, "Jesper KA" <news@arningDOTdk>
wrote:

> Hvorfor ikke bruge Firewire ?

Hvorfor ikke bruge token-ring?

Jeg kan ikke se noget godt argument for at bruge Firewire, og det
var derfor jeg spurgte.

> Hvis man har en firewire porte i hver sin ende der overholder
> gældende standarter har man teoretisk en overførssls hastighed
> på 400 MB/s (+/-)

Ja, men det er teoretisk. Aktuelt har spørgeren Firewire i et
lydkort og snakker om Firewire på PCMCIA, så i praksis er det
mere end tvivlsomt, om han vil få bedre hastighed.

Og selvom han gjorde, ville forskellen på det opnåelige med den
givne hardware sikkert mere eller mindre blive spist af softwaren
og i praksis vil forskellen i hastighed på et par almindelige
pc'er derfor være tæt på ingenting.

Da hastigheden ikke er noget rigtig godt argument (her), kan jeg
stadig ikke se nogen grund til at bruge Firewire. Der er et par
rigtig gode argumenter for at køre Ethernet: Det kan bruges
'overalt' og 'med alt'.

-A

Fra : Svend .Tveskæg.

Dato : 04-02-03 18:15

On Mon, 03 Feb 2003 12:41:03 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Ja.
>
>Men hvorfor ikke bruge Ethernet?

Fordi jeg så kan frigøre et PCI slot i min stationære, her havde jeg
planlagt at der så skal sidde et TV kort.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-02-03 15:03

> Fordi jeg så kan frigøre et PCI slot i min stationære, her havde jeg
> planlagt at der så skal sidde et TV kort.

Det var til gengæld et godt argument

Men overvej også om 12mbit over usb 1.1 er hurtigt nok til dit brug. For
så er et billigt kabel en hurtigt måde at blive kørende på.

F.eks
http://www.thansen.dk/product.asp?c=118579530&n=496908102&pn=552659841
til 200kr

Det får du ikke meget firewire kort for, og du har sikkert usb porte.

/A - der også hellere vil bruger ethernet til netværk.