Udnyttelse af 100 mbit netværk
Fra : Flare

Dato : 31-01-03 00:42

Jeg har en win2000 server + en win xp stationær. Når jeg overfører mellem
disse to computere, det være sig FTP eller workgroup overførelser kommer jeg
op på (når det virkelig spiller) 10% udnyttelse. Set fra Taskmanager. Hvad
er det mon som bremser ydelsen? QOS kan da ikke tage SÅ meget.

Mvh
Anders

Fra : Christian Lyng

Dato : 31-01-03 17:20

Hvis et 100 Mbit kan komme op på ca 40% er det vist ca det max man kan
nå...anyone?

Chr.

Fra : Christian Iversen

Dato : 01-02-03 01:50

Christian Lyng wrote:

> Hvis et 100 Mbit kan komme op på ca 40% er det vist ca det max man kan
> nå...anyone?

Aldeles ikke - den teoretiske grænse for et 100mbit-netkort er 12.5 MB/s.
Jeg kommer i praksis op på 11.9-12.1 MB/s med NFS (Network File System).
Med FTP får jeg højst 3, og det er fra samme server!

Jeg har ikke prøvet med samba endnu, men det kunne da være sjovt at
sammenligne :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Christian Lyng

Dato : 01-02-03 11:48

"Christian Iversen" <iversen@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med FTP får jeg højst 3, og det er fra samme server!
>
> Jeg har ikke prøvet med samba endnu, men det kunne da være sjovt at

jeg ser hvad du mener...ved 100.000.000 / 8 = 12.500.000...hvis du kan få
11.9 til 12.1 så er det ekstremt godt (kun 2 pc'er sat sammen??)..som du
selv skriver så får du ~3 ved FTP det er vel ca 24%,selvfølgelig afhængig
af hvormange computere der er på (antal kollisioner osv)...hvis du holder
tallet 24% så skal du holde det op mod de 40% jeg mente...

Chr.

Fra : Christian Iversen

Dato : 01-02-03 14:35

> jeg ser hvad du mener...ved 100.000.000 / 8 = 12.500.000...

just exact :)

I øvrigt skal man tænke på at selve protokollen jo også tager sin del af
båndbredden, så jeg vil blive *meget* overrasket hvis man kan få
hastigheden ret meget over 12.1-12.2-stykker.

> hvis du kan få 11.9 til 12.1 så er det ekstremt godt (kun 2 pc'er sat
sammen??)..

Nej, det er i mit hjemme-netværk med 4 computere. Hastigheden er målt fra
serveren til min computer. (de to hurtigste)

> som du selv skriver så får du ~3 ved FTP det er vel ca 24%,selvfølgelig
> afhængig af hvormange computere der er på (antal kollisioner osv)...hvis
> du holder tallet 24% så skal du holde det op mod de 40% jeg mente...

Ja - men ved at fiddle lidt med måle-metoden, har jeg fået "uppet"
hastigheden på FTP til ~10 MB/s :)) (det har den self. hele tiden været,
men jeg lavede bare en hurtig test ved at kigge på tallet i en
download-dialog (som man kender det fra IE), men den er altså *meget*
upræcis, da den viser et løbende gennemsnit der starter på 0)

Så det kan altså altsammen lade sig gøre :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 31-01-03 19:42

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> overførelser kommer jeg op på (når det virkelig spiller) 10%
> udnyttelse. Set fra Taskmanager. Hvad er det mon som bremser ydelsen?

Hvad siger FTP server/klient programmet om hastigheden?

Hvad har du imellem maskinerne, hub eller switch?

Hvilke netkort (Realtek chippen er fx. noget skod) og er kortene sat til
10mbit, 100mbit, half duplex eller full duplex??

Eftersom du kører med W2K og XP formoder jeg ikke det er en rigtig slow CPU
du kører med.

--
Bjarke Andersen

Fra : Dennis Davidsen

Dato : 03-02-03 16:57

Det ville da være rart hvis folk talte om noget de virkeligt havde forstand
på.

Ang. realtek chip 100Mbit kort, så kan det snildt overføre 100Mbit, det
benytter blot en smule mere cpu kraft til det end f.eks. et Intel
etherexpress pro

Jeg tror nærmere du skal se efter driver problemer, manglende chipsetdrivere
f.eks.
Der næst kan der være tale om et dårligt kabel, det kan også være skyld i
lavere ydelse.

Herhjemme har jeg mange forskellige computere, servere etc. og selv den
mindste bærbare 450mhz, men en 12gb 4200rpm disk kan overføre 8-9mb/sec både
med windows file sharing, http og ftp.
Det der sætter begrænsningen er harddisk og cpu, og har man pentium 2 eller
nyere, og under 2år gammel harddisk så burde man ikke få problemer med at
udnytte de 100Mbit fuld ud.

Det er korrekt at windows file sharing ikke kan køre helt så hurtigt som
f.eks. FTP da det har større header (plads brugt til adresering) i dataen,
men herhjemme kommer de hurtige maskiner op på imellem 10,5 og 11Megabyte i
sekundet

sidst så kan det skyldes at de 2 maskiner ikke er sat ens op i netkorts
hastighed, men det tvivler jeg dog på da der når man f.eks. har 100Mbit fuld
duplex på den ene og auto-detect på den anden får en ydelse på ca. 1Mbit

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-02-03 23:43

On Mon, 3 Feb 2003 16:57:26 +0100, "Dennis Davidsen"
<dev@mail.tele.dk> wrote:

> Det ville da være rart hvis folk talte om noget de virkeligt havde
> forstand på.

Det er sandt. Men hvis folk bare husker at skrive, at det er
sådan de har forstået tingene, eller det er hvad de har oplevet,
og ikke giver udtryk for, at det de skriver er den endegyldige
sandhed, så går det nok endda.

> Ang. realtek chip 100Mbit kort, så kan det snildt overføre 100Mbit,
> det benytter blot en smule mere cpu kraft til det end f.eks. et Intel
> etherexpress pro

Jeg har aldrig set en pc fylde noget netkort til line rate, og
jeg har dog set en del forskellige pc'er og netkort.

> Herhjemme har jeg mange forskellige computere, servere etc. og selv den
> mindste bærbare 450mhz, men en 12gb 4200rpm disk kan overføre 8-9mb/sec

Der er da også temmelig langt fra 64-72 Mbps (8-9 MB/s) til 100
Mbps. Eller mener du, at 36-28% fra line rate er 'snildt 100
Mbps'?

> men herhjemme kommer de hurtige maskiner op på imellem 10,5 og 11Megabyte i
> sekundet

11 MB/s (88 Mbps) er da også ret pænt. Men for det første er det
stadig 12% fra line rate og for det andet er det formentlig nogle
ret kraftige maskiner?

De 10% effektivitet som Flare nævner er dog så langt fra
anstændig ydelse, at jeg er enig med Bjarke i, det formentlig er
et duplex-problem.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Dennis Davidsen

Dato : 04-02-03 01:44

ok jeg forklarer det lige lidt mere tydeligt da pointen i min post ikke helt
blev fanget.

Selv en relativ langsom harddisk, som en 12gb 4200rpm bærbar harddisk er, på
en relativ langsom cpu (p3 450) kan formå at komme op på omkrin
9Megabyte/sec

Ovenstående er for at illustrere hvor "lidt" der skal til for at komme tæt
på de 100Mbit

2. ftp transfer og http transfer, det er forskellige "transmission" former,
og de har hver især forskællig pakkestørrelse og header.

Header er den del af netværkstdataen der indeholder information om de
forskellige lag i osi modellen, det værende mac adresse, ip adresse, tcp
port, og program.

En ip pakke kan variere i størrelse fra (ik hæng mig op på det eksagte tal)
30 byte og op til 1500 byte, og disse pakker har samme mængde header (som
beskrevet ovenstående) grundet denne måde at opbygge tcp/ip og osi modellen
på så er den højeste effektive hastighed man kan opnå ca. 11.2
Megabyte/sekundet de resterende data op til de teoretiske 12.5 mb/sec er
header og tailer.
Derfor kan man opnå hastigheder over 10Megabyte/sek. så må man sige at være
tæt på det maksimale et 100Mb netværk kan levere af data.

Den fil server jeg har koplet på min intel netstructure layer3 switch kan
hvis der bliver hentet fra alle 3 netkort på samme tid levere op imod 30
megabyte/sek. og dette er klaret på en p3 1000, med 6 hurtige ide diske
(ingen af dem i raid) 2 intel etherexpress pro og et rtl 8139.

Min udtalelse vedrørende realtek er baseret på min egne observationer, da
100Mb trafik på et intel kræver ca. 25% cpu load, og på rtl kræver det samme
ca. 32% cpu (ved enkelte store filoverførsler)

De nye ide diske man køber idag kan levere imellem 30 og 52Megabyte i
sekundet ved en enkelt læsning, og de er derfor ikke længere flaskehalsen i
systemet, ej heller er cpu flaskehals, har man med en over 1ghz cpu load på
over 50% ved 100Mbit overførsel skal man igen undersøge om man har sat
computeren korrekt op.

(ved kopiering af mange små filer samtidigt kan cpu load godt komme meget
højt op)

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Christian Lyng

Dato : 04-02-03 20:58

> En ip pakke kan variere i størrelse fra (ik hæng mig op på det eksagte
tal)
> 30 byte og op til 1500 byte,

ca 1500 på ethernet!, men jeg har da set ATM netværk med 64K pakker.

Chr.

Fra : Dennis Davidsen

Dato : 04-02-03 21:08

ATM er fast pakkestørrelse på 48byte, ATM er en automatisk routed protokol,
der selv finder den hurtigste rute fra punkt til punkt.

når ATM behandler tcp/ip pakker bliver de hakket op i 48byte klodser og
sendt afsted igennem atm systemet, de kan flere gange på sin vej køre over
forskellige ruter, for at blive samlet igen i slutpunktet

Fra : Christian Lyng

Dato : 04-02-03 23:48

"Dennis Davidsen" <dev@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sendt afsted igennem atm systemet, de kan flere gange på sin vej køre over
> forskellige ruter, for at blive samlet igen i slutpunktet

Det er rigtigt at ATM cellen er 48 bytes (grunde skulle være at USA og
Europa ikke kunne blive enige om det skulle være 64 eller 32 bytes!, så man
mødtes på midten!), ydre mere skal cellerne komme lige efter hinanden så
man kan genskabe IP pakken,-jeg tror kun jeg har set det et sted at de køret
med IP pakker der var 64K

Chr.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-02-03 01:23

On Tue, 4 Feb 2003 23:47:53 +0100, "Christian Lyng"
<chrisl@NOSPAMtiscali.dk> wrote:

> Det er rigtigt at ATM cellen er 48 bytes

Ja, faktisk 53 med header, but who's counting.

> ydre mere skal cellerne komme lige efter hinanden så man kan
> genskabe IP pakken

Der er intent teoretisk i vejen for, at der blandes celler med
voice og celler med data, eller for den sags skyld, at celler med
data fra en IP-pakke blandes med celler fra en anden IP-pakke.
Det er modtagerens SAR-funktionalitet, der skal sørge for, at det
bliver til hele pakker igen.

Det er dog rigtigt, at man specifikt med AAL5 ikke kan benytte
interleaving i samme VC, fordi man ikke bruger header/trailer
(som i AAL3/4).

> jeg tror kun jeg har set det et sted at de køret med IP pakker
> der var 64K

Faktisk er max 64 KB - 1, hvis vi snakker Classical IP (RFC1577)
eller bridging (RFC1483). For LANE er det afhængig af, om man
bruger ethernet LANE (1500 B) eller token-ring LANE (18190 B).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-02-03 00:57

On Tue, 4 Feb 2003 21:08:03 +0100, "Dennis Davidsen"
<dev@mail.tele.dk> wrote:

> ATM er fast pakkestørrelse på 48byte,

Faktisk er det blot payload, der er 48 B. Headeren er 5 B,
hvilket giver en total størrelse per celle på 53 B (og et helt
gigantisk overhead, sammenlignet med stort set alt andet, der kan
flytte IP-pakker).

> ATM er en automatisk routed protokol,

ATM er ikke mere automatisk routet end IP. Routingprotokollen
hedder bare noget andet, og kan fx. være PNNI isf. OSPF.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/