VNC & Mac
Fra : Per Rønne

Dato : 08-03-03 09:50

Er der nogen der har erfaring med VNC mellem en Windåse [Windows 2000]
som server, og en Mac [MacOS X 10.2.4] som viewer?

Men VNC skal man kunne køre en faktisk PC fra en Mac, gennem et vindue.
Og da min forbindelse til Windåsen er på 100 Mbit/s skulle det vel kunne
forløbe forholdsvist hurtigt.

--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 08-03-03 10:46

Per Rønne <per@ronne.invalid> wrote:

> [...]
>
> Men VNC skal man kunne køre en faktisk PC fra en Mac, gennem et vindue.
> Og da min forbindelse til Windåsen er på 100 Mbit/s skulle det vel kunne

Jeg kan ikke forstå at du ikke bare henter Microsofts Remote Desktop
Client til OS X, den er gratis!

http://microsoft.com/mac/products/rdc/default.asp?navindex=s9b

Fra : Per Rønne

Dato : 08-03-03 11:32

Jesper Ørsted <not@home.invalid> wrote:

> Jeg kan ikke forstå at du ikke bare henter Microsofts Remote Desktop
> Client til OS X, den er gratis!

> http://microsoft.com/mac/products/rdc/default.asp?navindex=s9b

Kræver nogle Windows-operativsystemer jeg ikke har:

To connect to a Windows-based computer, you need network access and
permissions to connect to a Windows-based computer running Terminal
Services or Remote Desktop Services. These services are included with
the following Windows products:
Windows XP Professional
Windows Server 2003
Windows 2000 Server
Windows 2000 Advanced Server
Windows 2000 Datacenter Server
Windows NT Server 4.0, Terminal Server Edition
--
Per Erik Rønne

Fra : Steen Larsen

Dato : 08-03-03 13:08

In article <1frhxlc.zii10n16gbty0N%per@ronne.invalid>,
per@ronne.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
>
> Men VNC skal man kunne køre en faktisk PC fra en Mac, gennem et vindue.
> Og da min forbindelse til Windåsen er på 100 Mbit/s skulle det vel kunne

Det fungerer fint. Til 2000 findes en version som kan installeres som en
service så det kører altid. Der findes et utal af viewere tll Mac OS9/X,
server til Mac OS 9 er beta og kører ikke pålideligt, men det er jo
heller ikke det du skal bruge.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 08-03-03 13:34

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> [...]
> service så det kører altid. Der findes et utal af viewere tll Mac OS9/X,
> server til Mac OS 9 er beta og kører ikke pålideligt, men det er jo

Jeg har installeret server på Windows 2000, men selv om jeg starter den
kan jeg ikke få forbindelse; jeg har dog brugt viewer til MacOS 9, kørt
i Classic.

Kender du links til X-versionen?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-03-03 13:53

Per Erik Rønne <per.ronne@post.cybercity.dk> wrote:

> Kender du links til X-versionen?

Det lykkedes mig at finde en på:

http://www.webthing.net/vncthing/

Som jeg havde frygtet virker den nu langsommere end VPC. Kan det gøre en
forskel at den kører gennem to switches? Forbindelsen er dog på 100
Mbit/s.

Jeg blev anbefalet VNC som et /hurtigere/ alternativ til VPC.
--
Per Erik Rønne

Fra : Tue Dissing

Dato : 09-03-03 12:42

> [...]

> Mbit/s.
>
> Jeg blev anbefalet VNC som et /hurtigere/ alternativ til VPC.

Du skal lige tænke på at computeren (pc'en) ikke kører langsommere det
er bare skærm opdateringen i din vnc viewer der ikke er så stor.

Tue

Fra : Per Rønne

Dato : 09-03-03 13:07

Tue Dissing <tue@somersault.dk> wrote:

> Du skal lige tænke på at computeren (pc'en) ikke kører langsommere det
> er bare skærm opdateringen i din vnc viewer der ikke er så stor.

1. Det er jo skærmopdateringen jeg lægger mest mærke til, og i forvejen
er det jo skærmopdateringen der er det største problem med VPC.

2. Når jeg sætter mig ind til PCeren, og vieweren er åben, så kører
skærmopdateringen lige så langsom der som fra Mac'en ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 10-03-03 22:09

On 09/03/03 13:07, in article 1frk0y7.zyyvt41am062hN%per@ronne.invalid, "Per
> [...]

> 2. Når jeg sætter mig ind til PCeren, og vieweren er åben, så kører
> skærmopdateringen lige så langsom der som fra Mac'en ...

Hej

Jeg har leget lidt med VNC. Jeg har en bærbar DELL med Win 2000, hvor VNC
server (http://www.uk.research.att.com/vnc/download.html) er installeret. På
min cube med OS 10.2.4 har jeg prøvet VNCthing og VNCviewer
(http://homepage.mac.com/kedoin/VNC/VNCViewer/). Den sidste fungerer
egentlig meget godt (på et LAN netværk, gennem en switch).

Skærmopdateringen er rimelig (læs betydelig hurtigere end VPC). Så jeg vil
vurderer at dette er en mulig løsning hvis man ikke kan køre MS Remote
desktop eller MS terminal services.

MVH

Tommy

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-03 04:31

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> (http://homepage.mac.com/kedoin/VNC/VNCViewer/). Den sidste fungerer
> egentlig meget godt (på et LAN netværk, gennem en switch).

Med hvilken hastighed?

Men jeg prøver med de to andre [anden vnc server og viewer], så snart
Windåsen er sat op igen [er i taske da jeg bruger den til undervisning
mandag og tirsdag].

> Skærmopdateringen er rimelig (læs betydelig hurtigere end VPC). Så jeg vil
> vurderer at dette er en mulig løsning hvis man ikke kan køre MS Remote
> desktop eller MS terminal services.

MS Remote Desktop kræver Windows NT eller 2000 Server, eller XP Pro. Jeg
må nøjes med Windows 2000 Pro, Win 95 eller Win 98.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-03 16:25

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> Jeg har leget lidt med VNC. Jeg har en bærbar DELL med Win 2000, hvor VNC
> server (http://www.uk.research.att.com/vnc/download.html) er installeret.

Den har jeg prøvet. Jeg synes at den virker langsom.

> På min cube med OS 10.2.4 har jeg prøvet VNCthing og VNCviewer
> (http://homepage.mac.com/kedoin/VNC/VNCViewer/). Den sidste fungerer
> egentlig meget godt (på et LAN netværk, gennem en switch).

Og det er også den jeg har kørt med.

> Skærmopdateringen er rimelig (læs betydelig hurtigere end VPC).

Og jeg vurderer den til at køre /langsommere/ end VPC. Måske fordi jeg
kører VPC på en G4/867 med 640 M RAM, mens du kører din VPC på en Cube
med [vistnok] 400 MHz?

> Så jeg vil vurderer at dette er en mulig løsning hvis man ikke kan køre MS
> Remote desktop eller MS terminal services.

MS Remote Desktop har jeg installeret. Den kræver dog et Windows OS som
jeg ikke har [kræves: NT Server, 2000 Server, XP Pro].
--
Per Erik Rønne

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 12-03-03 20:46

On 11/03/03 16:25, in article 1fro03i.6x7snq1ycnh4nN%per@ronne.invalid, "Per
Rønne" <per@ronne.invalid> wrote:

> Og jeg vurderer den til at køre /langsommere/ end VPC. Måske fordi jeg
> kører VPC på en G4/867 med 640 M RAM, mens du kører din VPC på en Cube
> med [vistnok] 400 MHz?

Nu tror jeg VPC er gansk vanskelig mht. ordenlig hastighed. Subjektivt
virker VPC ikke hurtigere end VNC løsningen, tværtimod. Jeg har en G4/867DP
på arbejdet med 768 mb ram. Heller ikke her er VPC subjektivt meget
hurtigere end på min Cube (450 mhz) med 1 gb ram.

Kan du ikke opgradere din win 2000 til en XP pro ?

Jeg mener hvis du underviser kan du vel klare dig med en studielicens til
700,-. (det er selvfølgelig også penge)

MVH

Tommy

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-03 02:52

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> Kan du ikke opgradere din win 2000 til en XP pro ?

> Jeg mener hvis du underviser kan du vel klare dig med en studielicens til
> 700,-. (det er selvfølgelig også penge)

Det må jeg se på .
--
Per Erik Rønne

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 13-03-03 20:34

On 13/03/03 2:52, in article 1frqmz7.nhfnqf3sg5kjN%per@ronne.invalid, "Per
Rønne" <per@ronne.invalid> wrote:

> Det må jeg se på .

Jeg købte min XP studielicens pga. at jeg har børn i børnehave alderen (
omend jeg aldrig har skulle fremvise nogen dokumentation, så det er vist
mere folks moral der spiller ind her).

Iøvrigt er den installeret på børnenes spille computer (som de sjælden
benytter)

MVH

Tommy