Apache2
Fra : David Blangstrup

Dato : 06-03-03 13:17

Nu har jeg endelig vænnet mig til at have min iMac kørende 24 timer i døgnet
uden at det generer mig, og det er jeg bedst når man kører en server.
Nu har en amerikaner sagt, at han tit ikke har kunnet komme i kontakt med min
blog på min server (se link herunder) og i dag da jeg var på biblioteket,
havde jeg lagt Apachen til at sove før jeg tog afsted uden at tænke nærmere
over det. Da jeg så kom på biblioteket og lige skulle prøve min blog med
Windows XP Explorer, kunne jeg ikke komme i kontakt med min server.

Kan det virkelig passe, at serveren ikke fungerer, når iMac'en sover?!! Det
kan da ikke have sin rigtighed, vel?
Klokken er nu kvarter over et. Hvis jeg sætter min Mac til at sove nu og frem
til klokken 15:30 er der så nogle behjertede sjæle her der gider at prøve at
åbne min side? (link herunder). På forhånd tak!

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Ben Knudsen

Dato : 06-03-03 13:42

Det er skam rigtigt nok - når mac sover, stopper server-softwaren også.
Du kan sætte skærm og harddisk på seperat vågeblus, men selve maskinen er
nødt til at køre, hvis den skal kunne fanges udefra.

Mvh Ben

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-03-03 13:47

David Blangstrup wrote:

> Kan det virkelig passe, at serveren ikke fungerer, når iMac'en sover?!! Det
> kan da ikke have sin rigtighed, vel?

Jow-da.... et TCP-IP kald på Ethernet portem, kan ikke
vække en maskine, som er gået på vågeblus.

Når man kører web-server, så skal al form for vågeblus
slås fra, det kan jo ikke nytte noget, at evt. brugere
skal vente på, at CPU'en og harddisken starter op.

Med en iMac skal du jo finde ud af en eller anden måde,
at skrue ned for skærmen, den kan jo ikke slukkes.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-03-03 15:46

On Thu, 6 Mar 2003 13:46:56 +0100, Niels Ebbesen wrote
(in message <3E674334.43522E8E@niels-ebbesen.net>):

> [...]
>
> Med en iMac skal du jo finde ud af en eller anden måde,
> at skrue ned for skærmen, den kan jo ikke slukkes.

Gosh, det anede jeg ikke! Jeg slår altså bare vågeblus fra? Jeg troede en Mac
automatisk gik på vågeblus - uanset hvad man havde indstillet den til - men
det gælder måske kun for skærmen?
Der er åbenbart hele tiden noget nyt at lære, selv de helt almindelige ting.

Altså: Under Energy Saver/sleep sætter jeg den til never. Hvad så med
blæseren? Slapper den af engang imellem? Ja, undskyld de her helt
grundlæggende spørgsmål.
Jeg har jo en screensaver på skærmen, men det er måske ikke nok? Kan en iMac
holde til det her?

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-03-03 15:56

On Thu, 6 Mar 2003 15:45:45 +0100, David Blangstrup wrote
(in message <0001HW.BA8D1DA900658CE2F0080600@news.cybercity.dk>):

> [...]
> grundlæggende spørgsmål.
> Jeg har jo en screensaver på skærmen, men det er måske ikke nok? Kan en iMac

Åh, nu kan jeg se at man faktisk i Energy Saver panelet kan sætte computeren
til never at sove, og 'use seperate time for display' - aha! (Lyd af
raslende, faldende mønter) Det er vel i orden? At sætte displayet til at
falde i søvn f.eks. en time efter?
Og tak til jer alle sammen for hjælpen!

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-03-03 16:07

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> writes:

> Gosh, det anede jeg ikke! Jeg slår altså bare vågeblus fra? Jeg
> troede en Mac automatisk gik på vågeblus - uanset hvad man havde
> indstillet den til - men det gælder måske kun for skærmen?

Du kan indstille maskinen adfærd som du lyster, med seperatet
indstillinger for skærm og disk, lige som du også kan bede den slukke
efter x minutter.

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-03-03 16:53

David Blangstrup wrote:

> Jeg har jo en screensaver på skærmen, men det er måske ikke nok? Kan en iMac
> holde til det her?

Drop screensaveren, den bruger jo systemresoucer og processor-
tid, lad skærmen gå helt i sort, når du ikke bruger den.

Men det er jo også lidt overkill, at bruge en iMac for at serve
din lille hjemmeside, en mindre maskine kunne sagtens klare den
opgav.

Jeg server www.photo-gallery.dk med en gammel PowerMac 8200, den
kører kun 120 MHz, og den har kun 64 Mb RAM, men den klarer fint
at smide en 15 til 20.000 filer afsted i døgnet.

Eller sagt på en anden måde, jeg logger kun dato, kl., IP og
request, og det er ikke usædvanligt, at et døgns logfil fylder
over 2 Megabyte.

Jeg har en gammel 14" skærm, som altid står tændt, så jeg ved
at kaste et hurtigt blik på skærmen, kan se om serveren kører.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-03-03 13:56

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Klokken er nu kvarter over et. Hvis jeg sætter min Mac til at sove nu og frem
> til klokken 15:30 er der så nogle behjertede sjæle her der gider at prøve at
> åbne min side? (link herunder). På forhånd tak!

Her 13:53 kunne jeg ikke komme ind på din blog.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-03 14:27

> Her 13:53 kunne jeg ikke komme ind på din blog.

David....det er da klart, at maskinen skal køre Du må ha´ ethernet m/
indbygget vækkeur. Klokken er 14:24:30 og der er lukket M. -- ¨"Dit
mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz [2000]

Fra : Ben Knudsen

Dato : 06-03-03 16:03

firstname@lastname.dk writes:
>Det er vel i orden? At sætte displayet til at
>falde i søvn f.eks. en time efter?

Præcis

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-03-03 16:19

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> writes:

> Kan det virkelig passe, at serveren ikke fungerer, når iMac'en
> sover?!! Det kan da ikke have sin rigtighed, vel?

Jo, sådan er det. Apache skal jo hente data fra disk og ram, og
maskinen vågner ikke af sig selv. Hvis maskinen kun var til hjemmebrug
kunne du måske lave en løsning, hvor du ringer til maskinen og får den
til at vågne, når du skal bruge data på den - men til en weblog skal
maskinen være tændt hele tiden.

-j

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 07-03-03 08:55

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Kan det virkelig passe, at serveren ikke fungerer, når iMac'en sover?!! Det
> kan da ikke have sin rigtighed, vel?

Nu vil jeg jo blot spørge dumt, men der er nogle (næsten alle) der kan
starte op fra suspended mode, som det hedder på pc, når der er
netværks-akivitet. Har vi mac-brugere ikke samme mulighed i "Energy
Saver" kontrolpanelet under "Options" og "Wake for administrator
access"?

Jeg har ikke selv prøvet da jeg har pakket min quadra ned, men det kunne
da være man skulle pakke den op igen og forsøge sig lidt med det...

- Jørgen

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-03-03 13:26

In dk.edb.mac, Jørgen Tietze wrote:

> [...]
> netværks-akivitet. Har vi mac-brugere ikke samme mulighed i "Energy
> Saver" kontrolpanelet under "Options" og "Wake for administrator

Jeg spurgte for ikke så lang tid siden om det samme, og det viste sig
at man skal bruge Wake On LAN for at kunne gøre det. Ens netkort
skal understøtte Magic Packets, og når muligheden er i kontrolpanelet
går jeg ud fra at netkortet understøtter det.

Så vidt jeg har forstået er problemet det, at man skal kende den anden
maskines macadresse, samt være på samme netværk for at kunne bruge
WOL. Dvs., hvis du har 2 mac's stående på samme netværk, og den ene
"sover", kan du med en WOL-client [1] tilgå den fra den anden mac og vække
den.

Da jeg kun har een mac har jeg ikke prøvet det.

Evt. kan du søge på <http://groups.google.com/> efter tråden hvor det
blev behandlet i, søg på "wake on lan".

[1] <http://ahh.sourceforge.net/wol/>

"The ability to enslave a planet is insignificant
next to the power of the Macintosh" - Darth Vader

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 08-03-03 12:32

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> den.
>
> Da jeg kun har een mac har jeg ikke prøvet det.

Jeg har lige siddet og leget med det og det funker jo ganske fint, der
er et par scripts fra denne artikel om det:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020220095929695

- Jørgen

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-03-03 13:34

On Fri, 7 Mar 2003 8:55:19 +0100, Jørgen_Tietze wrote
(in message <1frg0ml.1i6doso18ofz91N%tietze@mail.dk>):

Jeg faldt lige over den her WakeUp
< http://macupdate.com/info.php/id/10617>