Automatisk bogføring
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-03 03:44

Hej

Jeg véd godt, at overskriften ikke dækker helt, hvad det er, jeg mener.
Men sagen er følgende.

Jeg har solgt en G3 til en lille enkeltmandsforretning - et bageri, hvor
de har en del varegrupper, de ikke selv laver, - og også til privat
brug.

Han vil nu gerne, om det var muligt, om han også kunne bruge den i
forbindelse med regnskab og kasseopgørelse - på den måde, at når han
slår et varenummer ind på sit kasseapparat, så vil varenr., dato og
varens art samt beløb automatisk blive indført i et regnskabsprogram.
Samtidig skal det også laves sådan, at det ikke selv-producerede
varelager opdateres løbende.

Han har købt en Office 2001 med, og jeg mener, at det er muligt at lave
noget sådant i Excel. - Eller skal han over i noget mere databaseagtigt
ala Filemaker?

Hvad vil det kræve udover et godt opsat regneark?
Et kasseapparat med ethernetkort?
En switch / router?

Eller er det overhovedet muligt at lave det fuldautomatisk?
Han mener, at hans revisor bruger Office 2000 til Windows.

mvh. Erik Richard

Fra : Tom Dissing

Dato : 28-02-03 11:00

Jeg er ret bange for at det kræver... Av av av .. Noget PC software.
Alternativt kan du evt. Prøve at se om en af pakkerne fra MacOnomy kan klare
opgaven.
De har, såvel som First Office og andre, leveret kontor/bogføringsprogrammer
til Mac platformen !
Tom

PS
Jeg mener at Maconomy er gået ned eller har skiftet navn !?

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-03 11:20

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Jeg er ret bange for at det kræver... Av av av .. Noget PC software.
> Alternativt kan du evt. Prøve at se om en af pakkerne fra MacOnomy kan klare
> opgaven.

Maconomy Light leveres ikke mere. Og jeg er ikke engang sikker på at
Maconomy stadig findes til MacOS ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-03 18:11

Hej Tom

Tom Dissing wrote:

> [...]
> opgaven.
> De har, såvel som First Office og andre, leveret kontor/bogføringsprogrammer

Jeg véd godt, MacConomy kunne gøre det, men den kører ikke godt på 9.2.2, - og
FirstOffice? - hm, tja, den ene gang, jeg har prøvet den var ikke just en
succes. - Men fælles for begge er, at ingen af dem er Excel kompatible.

> Jeg mener at Maconomy er gået ned eller har skiftet navn !?

Hm, det er godt nok længe siden, man har hørt noget til dem efterhånden...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-03 18:59

> Jeg véd godt, MacConomy kunne gøre det, men den kører ikke godt på 9.2.2

Den kører da i hvert fald udmærket på Classic under MacOS X 10.2.4. Og
ja, nu fik jeg lige startet den .
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-03 04:04

Hej Per

Kører du med den fulde version med både vare- og lagerstyring, - eller bruger
du kun selve regnskabsdelen? - Det, jeg fik at vide, var, at det er i vare-
og lagerstyringen, problemerne er, mens selve regnskabsprogrammet kører
ganske udmærket.

Hvis det skal kunne fungere for dem, er det 100% nødvendig, at det _hele_
kører problemfrit, da ejeren ikke er dansk af fødsel, og derfor stadig har
nogle rent - især - skriftsproglige problemer med dansk.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-03-03 04:45

> [...]
> og lagerstyringen, problemerne er, mens selve regnskabsprogrammet kører

Det drejer sig om Maconomy Light Økonomi. Vare- og lagerstyringen i
denne udgave er i øvrigt ganske rudimentære.

> Hvis det skal kunne fungere for dem, er det 100% nødvendig, at det _hele_
> kører problemfrit, da ejeren ikke er dansk af fødsel, og derfor stadig har
> nogle rent - især - skriftsproglige problemer med dansk.

Jeg tvivler på at man kan få Maconomy til at køre automatisk, på den
ønskede måde. Eller på at der i det hele taget findes Mac-programmer,
der kan klare noget sådant.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-03 05:46

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Det drejer sig om Maconomy Light Økonomi. Vare- og lagerstyringen i
> denne udgave er i øvrigt ganske rudimentære.

Så husker jeg ikke helt forkert fra demoen...

> Jeg tvivler på at man kan få Maconomy til at køre automatisk, på den
> ønskede måde. Eller på at der i det hele taget findes Mac-programmer,
> der kan klare noget sådant.

Hm, måske jeg skulle tage et kig på både Sapphire (australsk) og ikke mindst på
Quicken. Så kommer jo bare igen det sproglige problem. Han er ikke god til
engelsk, - det er hans kone imidlertid...så... Men både Sapphire og Quicken kan
køre lagerstyring vha. barcode readers, så programmerne findes til Mac.
Spørgsmålet er jo så bare, om selve stregkoderne er ens på dansk og engelsk, - det
mener jeg ikke, de er, - altså en 'Gruppe 13' vare på dansk er ikke nødvendigvis
det samme i en engelsk butik....

...Gad egentlig vide, hvad Mac butikkerne kører med i deres butikssystemer....

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 01-03-03 06:45

> Hej Per

> Så husker jeg ikke helt forkert fra demoen...

Demoen? Mener du »Try'n Buy« udageven? Har man den kan man nemlig stadig
købe Maconomy Light Økonomi ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-03 02:22

Hej Per

Nej desværre... Det var et par demodisketter, man kunne rekvirere for at prøve
de forskellige programpakker. Regnearket var begrænset til max 50 indføringer,
fakturering ditto og lagerstyring ville slette sig selv, så snart programmet
afsluttedes, men det gav da et vist indblik i, hvad den formår.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-03 16:51

> ...Gad egentlig vide, hvad Mac butikkerne kører med i deres
> butikssystemer....

Der må da findes programmer til det. Jeg kan da huske, at jeg for et par
år siden var i en boghandel i Frankrik, hvor kasseapparatet også var en
Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 03-03-03 11:08

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:
> PS
> Jeg mener at Maconomy er gået ned eller har skiftet navn !?
Det var da en spøjs mening at have - prøv & tjek hjemmesiden!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-03-03 16:39

Hej Jens

Tom kan have lidt ret.... - Det, der er sket, er, at Maconomy har
skiftet _platform_, så de ikke længere laver deres okonomiløsninger på
Mac platformen, men kun på Windows. Det kræver en WinNT serverløsning,
hvor Mac så kobles på som 'Client log-ins'. - Det er de sørgelige
kendsgerninger. - Jeg har lige snakket med firmaet...

Og så kan jeg i øvrigt tilføje, at deres hjemmeside ihvertrald heller
ikke er Mac venlig... Normalt har jeg kunnet se og bruge mange af de
sites, som andre her har brokket sig over. Men www.maconomy.com kræver
MSIE eller simuleret MSIE for at kunne ses.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-02-03 11:58

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> varens art samt beløb automatisk blive indført i et regnskabsprogram.
> Samtidig skal det også laves sådan, at det ikke selv-producerede

Det er da tåbeligt at bruge tid på, du får aldrig en Mac til
at spille sammen med et kasseapparat.

Bogholderi og administrative systemer er netop Windows PC'ernes
spciale, og der findes færdige hyldevarer, som kan lige netop
det du efterlyser.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-02-03 12:05

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det er da tåbeligt at bruge tid på, du får aldrig en Mac til
> at spille sammen med et kasseapparat.

Heller ikke med sådan et stregkodelæser ?

> Bogholderi og administrative systemer er netop Windows PC'ernes
> spciale, og der findes færdige hyldevarer, som kan lige netop
> det du efterlyser.

Enig.

--
Med venlig hilsen Jesper