Defrag.
Fra : CM

Dato : 24-02-03 09:20

Hej

Kan man på en Mac køre det der svarer til Defragmentering på en PC?

Fra : Ben Knudsen

Dato : 24-02-03 11:27

mail@camouflage.as writes:
>Kan man på en Mac køre det der svarer til Defragmentering på en PC?

Det kan man godt. Hvilken OS kører du?
Har du evt. norton?

Er du i det hele taget sikker på, at det er fragmentation af hd, der er
dit problem?

ben

ps. lad være med at poste sådan noget i dk.marked.privat.edb.mac

Fra : CM

Dato : 24-02-03 12:11

Ups. Havde ikke lige opdaget at det var et "marked".

Men nu du har svaret.

Det der er problemet er:

Den "fryser" konstant. Er ca. 1 1/2 år gammel iMac.

Det er en af mine venners, der bruger den til at redigere billeder på. Den
har været fyldt op med JPEG-filer, men de er nu blevet brændt ned på CD-R.

Han er fotograf og absolut ikke computer-mand.

OS 9 (tror jeg nok det hedder)

Jeg er mere til PC.

Ingen Norton

P.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 24-02-03 12:33

Jeg tror ikke, at problemet kan løses med defrag.
Det lyder mere som et system-problem eller et hardware-problem. Hvis han
skal have hjælp, skal der nok lidt flere dtaljer på bordet. Såsom:

Er der noget mønster i, hvornår maskinen fryser? (bestemte programmer, ved
bestemte handlinger, når den har kørt i ca. 10 min... whatever)
Kan problemet relateres til nyinstalleret hardware?
Eller har han for nylig losset nyt software/systemudvidelser på maskinen?

Hvis han kan finde ud af det, kunne han jo installere et friskt system
(det kan gøres uden at slette det gamle) og se, om ikke det hjælper. Hvis
ja, så er det gamle system (selvsagt) fucked. Hvis nej, så er det et
hardwareproblem eller relateret til hans proghrammer.

Ben

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-02-03 13:24

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg tror ikke, at problemet kan løses med defrag.

Men under alle omstændigheder er en genopbygning af skrivebordet en god
start.

Hold æble+alt nede under opstart indtil en menu siger:
Ønsker du at genopbygge skrivebordet på "Macintosh XX"

--
Preben Bødker Nielsen . preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 24-02-03 15:45

CM <mail@camouflage.as> wrote:

> Hej
>
> Kan man på en Mac køre det der svarer til Defragmentering på en PC?

Ja.

Norton SpeedDisk, en del af Systemworks. Kører fremragende og gør en
fragemnteret Mac-harddisk hurtigere at læse fra (booter hurtigere,
starter proramemr hurtigere osv)

Alternativet er DiskWarrior's PlusOptimizer, men den fiindes endnu kun
tiL OS 9 (øv).

--
cordial regards, the prime minister of Peterburg:
http://www.nationstates.net/ +45 5192 3981

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-03 17:53

Hej

Ja, med Norton SpeedDisk. - Hvis det er med Mac system 7.x.x kan du
nøjes med at bruge Ntoron Utilities 3.5 til Macintosh. Hvis det er med
Mac OS 8.x - 9.2.2 skal du bruge NU 5.x eller 6.x.

Norton CD'en indeholder et startsystem, så der skal bootes fra CD. Sæt
CDø'en i og hold 'C' tasten nede under opstart indtil startbjælken er
bekyndt at flytte sig. Start dereftr Norton SpeedDisk fra 'Norton
Utilities' og kør en fuld defragmentering. (I øvrigt er den
DiskDefragmenter, der ligger på Win.93, 95 og 98 svarende til og lavet
af Norton. Den er stort set lig med SpeedDisk 2,5).

Det vil nok også være en god idé at køre Norton DiskDoctor for evt. at
reparere disk og fil fejl.

CM wrote:

> Kan man på en Mac køre det der svarer til Defragmentering på en PC?

mvh. Erik Richard