Mail (OSX) mm
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 22-02-03 15:43

Nu har jeg lagt Jaguar ind - og prøvet det en smule. Bl.a. Mail
programmet, som til min store forbløffelse fik hentet noget gammel mail,
jeg forlængst har hentet med Eudora under 9.2.2

mystisk...

--flot med X - bare ærgerligt man ikke har X-native progs: AppleWorks
har jeg en 6'er af - kan den gøres native - kan den bare flyttes fra sin
plads over i Programmer under X?

På forhånd tak

Martin

--
And don't forget to boogie (fjern xyz i mailadresse)

www.ammentorp.org

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-02-03 16:11

martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) writes:

> Nu har jeg lagt Jaguar ind - og prøvet det en smule. Bl.a. Mail
> programmet, som til min store forbløffelse fik hentet noget gammel
> mail, jeg forlængst har hentet med Eudora under 9.2.2

Hvis du ikke beder min mailklient slette hentet mail fra maiserveren,
bliver det liggende.

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-02-03 16:22

in article m2u1ew8i5z.fsf@sputnik.janus.dk, Janus Sandsgaard at
spam@janus.dk wrote on 22/02/03 16:11:

> Hvis du ikke beder min mailklient slette hentet mail fra maiserveren,
> bliver det liggende.

Det var sgu kryptisk

--
/peter

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-02-03 16:31

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> in article m2u1ew8i5z.fsf@sputnik.janus.dk, Janus Sandsgaard at

> Det var sgu kryptisk

Jeg kører den lige gennem Babelfish:

Mailen bliver liggende på mailserveren, hvis du ikke beder din
mailklient om at slette det, når det har hentet det hjem". Bruger du
kun een mailklient over POP og bruger du aldrig webmail, er der en god
ting at slette fra serveren efter brug.

-j

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 22-02-03 17:00

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Bruger du
> kun een mailklient over POP og bruger du aldrig webmail, er der en god
> ting at slette fra serveren efter brug.

Hvilket min Eudora er sat til...

deraf det mystiske (samt at de kun var en sær blanding af gl mails der
kom)

venlig hilsen

Martin

--
| 55.01.46N - 11.50.37E | | www.ammentorp.org |

and don't forget to boogie

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-02-03 20:06

martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) writes:

> Hvilket min Eudora er sat til... deraf det mystiske (samt at de kun
> var en sær blanding af gl mails der kom)

Ja, det luder skummelt.

-j

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-02-03 23:17

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Ja, det luder skummelt.

Jeg mener, at jeg for år tilbage også var ude for, at Eudora ikke havde
slettet nogen e-mail fra serveren. Da Eudora ignorerer dem, opdager man
det ikke, hvis man kun bruger den samme Eudora. Jeg regnede med, at det
skyldtes, at jeg gennem tiden havde leget en del med settings og
herunder også, om den skulle slette mail med det samme eller f.eks.
først efter en uge.
Måske har du også rodet med settings nogle gange. Måske har der
været nogle systemnedbrud enten hos dig eller på serveren, som har
forstyrret markeringen af de forskellige mails på serveren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 23-02-03 21:40

> [...]
> været nogle systemnedbrud enten hos dig eller på serveren, som har
> forstyrret markeringen af de forskellige mails på serveren.

Jeg har oplevet det samme, og jeg har fundet en forklaring:

Jeg har sat Eudora til at overspringe breve over 200 kB. Der bliver da
kun hentet den først lille del af brevet, og jeg kan så vælge at hente
det hele, hvis jeg vil. Hvis jeg ikke vælger at hente brevet, så bliver
det liggende på serveren. Da der er tale om store breve, så bliver
postkassen på serveren efterhånden fyldt op.

Det er mulig, at problemet også kan opstå af andre grunde.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Michael Holm

Dato : 22-02-03 16:41

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> -flot med X - bare ærgerligt man ikke har X-native progs: AppleWorks
> har jeg en 6'er af - kan den gøres native - kan den bare flyttes fra sin
> [...]
Nej det er lige meget hvor programmet ligger, det bliver ikke x-native
af det, men du kan da gå ind på apples hjemmeside og hente en masse
spændende ting :
http://www.apple.com/downloads/macosx/

Der er en Appleworksupdate her :
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/appleworksformacosx.html
ved ikke om den passer til den appleworks du har...
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 22-02-03 17:05

Det gør den tilsyneladende ikke, da jeg har en DK-version (6.0.4)

Piiiv - og konen syns som jeg det er smartest at fortsætte på DK'sk når
vi er vant til det

venlig hilsen

Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 22-02-03 17:40

> [...]

> Det gør den tilsyneladende ikke, da jeg har en DK-version (6.0.4)
>
> Piiiv - og konen syns som jeg det er smartest at fortsætte på DK'sk når

ny kone ind og kig på versiontracker og macupdate der må da vare en
dansk updater ?!

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-02-03 20:52

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> ny kone

Man skal ikke opdatere noget der er velfungerende; der opstår tit
uventede kompatibilitetsproblemer ...

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-02-03 16:43

On Sat, 22 Feb 2003 15:43:00 +0100, Martin Ammentorp wrote
(in message <1fqsgux.10qg9qm1gq9jswN%martin@xyzammentorp.org>):

> [...]
>
> --flot med X - bare ærgerligt man ikke har X-native progs: AppleWorks
> har jeg en 6'er af - kan den gøres native - kan den bare flyttes fra sin

Opdater til den seneste AppleWorks 6.2.4 - så installerer den vist både i 9
og X. Eller også kan du trække den over, den funker i hvert fald begge
steder.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-02-03 16:45

On Sat, 22 Feb 2003 16:42:43 +0100, David Blangstrup wrote
(in message <0001HW.BA7D5903001CE9DAF0080600@news.cybercity.dk>):

> Opdater til den seneste AppleWorks 6.2.4 - så installerer den vist både i 9
> og X. Eller også kan du trække den over, den funker i hvert fald begge
> steder.

Åh ja, og husk at download SILK, den får AppleWorks til at bruge Quartz lige
så flot som Word
http://www.unsanity.com/haxies/silk/

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 22-02-03 17:00

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> den får AppleWorks til at bruge Quartz

Og hvad er Quartz?

venlig hilsen

Martin

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-02-03 23:40

In dk.edb.mac, Martin Ammentorp wrote:

> Og hvad er Quartz?

<http://www.apple.com/macosx/jaguar/quartzextreme.html>

Virtual memory: Something none of us has enough of.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-02-03 09:57

Har min iMac 500 stor glæde af Quartz? har jo ikke G4, og kun lille 8MB
grafikkort.

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-02-03 01:03

On Sun, 23 Feb 2003 9:57:09 +0100, Martin Ammentorp wrote
(in message <1fqtvl6.njewim16n293cN%martin@xyzammentorp.org>):

> Har min iMac 500 stor glæde af Quartz? har jo ikke G4, og kun lille 8MB
> grafikkort.

Quartz har behøver ikke Quartz extreme. Put du roligt SILK i dine system
prefs(der følger en brugsanvisning med, det er meget let og der er ingen fare
på færde) og så kører du bare AppleWorks. Meget flot! Jeg gør det på min iMac
233 med 160 MB RAM.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 24-02-03 15:46

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Put du roligt SILK i dine system
> prefs(der følger en brugsanvisning med,

???

Hvor er SILK - og hvordan overfåøre til System prefs?

(og undskyld - har kun brugt X siden i forgårs - jeg modtager med glæde
lærdom, vejledning + oplysning)

venligst

Martin
--
MA @ 55.01.46N 11.50.37E fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 24-02-03 20:50

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Hvor er SILK - og hvordan overfåøre til System prefs?
download fra http://www.unsanity.com/haxies/silk/
Du behøver osse deres "Enhancer", som skal downloades og installeres.
De fylder en 3-400 Kb hver især.
Start med silk - den har nemlig en readme...
--
mhv. poul

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 25-02-03 07:25

Poul Skovmand Thingholm <fjern_pst@phenomen.dk> wrote:

> Start med silk - den har nemlig en readme...

Håber den fortæller, hvad SILK kan

venlig hilsen

Martin

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 25-02-03 09:19

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Håber den fortæller, hvad SILK kan

Den får dine carbon-programmer til at anti-alias'e teksten ligesom i
Quartz (men quartz er mere end det).
I Silk kan du trække et programs ikon henover et felt og få at vide, om
det kan hjælpes af Silk.
Den anden type OSX-programmer er cocoa, og de understøtter vist uden
videre quartz.
Carbon er det sprog, som også kan afvikles i OS9.
--
Mvh. Poul

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 25-02-03 17:37

> [...]

> videre quartz.
> Carbon er det sprog, som også kan afvikles i OS9.

Tusind tak - jeg er med.
Jeg er faktisk lidt irriteret over skærmudglatningen - havde den altid
slået fra i 9. Synes kanterne bliver uldne, og med mit 50-års syn...

venlig hilsen

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-03 22:32

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Jeg er faktisk lidt irriteret over skærmudglatningen - havde den altid
> slået fra i 9. Synes kanterne bliver uldne, og med mit 50-års syn...

Det havde jeg også, men den er langt bedre i OS X. Jeg har den altid
sluttet til nu.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-02-03 23:01

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Jeg er faktisk lidt irriteret over skærmudglatningen - havde den altid
> slået fra i 9. Synes kanterne bliver uldne, og med mit 50-års syn...

Det samme her. Men der er vist også muligheder med Windows Shade (?) -
eller er det TinkerTool, der gør tricket?
Har begge i mit system og får dejligt skarpe bogstaver frem

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 26-02-03 09:21

Mich. Ottosen <mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk> wrote:

> Det samme her. Men der er vist også muligheder med Windows Shade (?) -
> eller er det TinkerTool, der gør tricket?
> Har begge i mit system og får dejligt skarpe bogstaver frem

Har checket beskrivelserne af dem begge på nettet: kan ikke se nogen af
dem kan lave skarpere kanter - men der er måske noget jeg har overset...

På forhånd tak

Martin

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 26-02-03 10:05

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Har checket beskrivelserne af dem begge på nettet: kan ikke se nogen af
> dem kan lave skarpere kanter - men der er måske noget jeg har overset...

Tinkertool kan slå skærmudglatning fra ved en defineret fontstørrelse.
Tinkertool i iøvrigt en af de fedeste udvidelser efter min mening,
specielt featuren om visning af skjulte filer, dock-styringen og
terminalens transparens. Ikke fordi jeg er i terminalen ofte eller laver
noget klogt der, men når jeg er der, flytter jeg altid lidt rundt på
vinduet for at nyde det! (?!)
Hm.
--
Mvh. Poul

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 26-02-03 20:17

> [...]

> terminalens transparens. Ikke fordi jeg er i terminalen ofte eller laver
> noget klogt der, men når jeg er der, flytter jeg altid lidt rundt på

Har nu installeret + fjernet TinkerTool: Den gjorde ikke skriften
skarpere, MEN efter installation + desværre også fjernelse sker der
mystiske ting og sager:

Ctrl-Com-Eject: Genstarter mac'en! (Ingen dialog med valg)

HD-diskikonet flyttes fra øverste højre hjørne til midt i højre side
efter genstart...

Da jeg fjernede TinkerTool lavde jeg en søgning på navnet, og trak det
jeg fandt i papirkurven, som derefter blev tømt. Men som sagt er de to
mærkværdigheder der stadig...

venlig hilsen

Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 22-02-03 19:34

He-he

inden jeg skulle til at prøve at hente opdateringen dobbeltklikkede jeg
på den DK 6.0.4 version jeg har: Den åbnede under X - og IKKE i Classic
mode.

ok - jeg har ikke prøvet nogt særligt, og ved derfor ikke, om det
crasher.

Denne besked derimod er skrevet i MacSoup i Classic mode.

venlig hilsen

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-02-03 23:17

> [...]

> mode.
>
> ok - jeg har ikke prøvet nogt særligt, og ved derfor ikke, om det

Jeg mente da også nok, at ver. 6 kørte på både 9 og X. I hvert fald kan
du hente opdateringen her:
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120090>

> Denne besked derimod er skrevet i MacSoup i Classic mode.

Og du kan roligt hente MacSOUP til OS X. Det er kun en beta, men den er
helt stabil. Desværre fås den ikke på dansk, men det er vel kun dig, der
bruger den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-02-03 09:57

> Desværre fås den ikke på dansk, men det er vel kun dig, der
> bruger den.

??? Mener du kun mig, der bruger den på dansk?

sprog igen hindring

venlig hilsen

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-03 10:21

> ??? Mener du kun mig, der bruger den på dansk?
>
> sprog igen hindring

Du skrev andetsteds i tråden, at din kone helst ville have, at
computeren var på dansk. Da jeg regner med, at det kun er dig, der
bruger MacSOUP, gør det vel ikke noget, at den er engelsk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-02-03 13:00

Og du har evig ret

Pudsigt at vi bare uden videre kan gå ud fra, at koner ikke bruger
MacSoup!

venlig hilsen

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-03 15:10

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Pudsigt at vi bare uden videre kan gå ud fra, at koner ikke bruger
> MacSoup!

Jeg tror faktisk, man alt i alt kan gå ud fra, at folk ikke bruger
nyhedsgrupper. Det er trods alt nogle få lidt sære nørder, der gør det.
Der er f.eks. ikke en eneste blandt min bekendtskaber i den virkelige
verden, som læser nyhedsgrupper. Selv i vores lille Mac-klub, hvor jeg
engang har demonstreret MacSOUP, er det kun Mich. Ottosen, der gør det.
Måske skulle jeg prøve igen, nu hvor vi kan mødes et sted, hvor der er
trådløs forbindelse. Det er nok sjovere at se det i funktion i
virkeligheden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-02-03 23:01

> [...]
> verden, som læser nyhedsgrupper. Selv i vores lille Mac-klub, hvor jeg
> engang har demonstreret MacSOUP, er det kun Mich. Ottosen, der gør det.

Det er vist ikke helt sandt. Der er et andet medlem, der ind imellem
stiller spørgsmål i grupper, som er relevant for ham

> Måske skulle jeg prøve igen, nu hvor vi kan mødes et sted, hvor der er
> trådløs forbindelse. Det er nok sjovere at se det i funktion i
> virkeligheden.

Du kan jo passende demonstrere det i morgen. Du har da vel fået en
reminder om mødet fra Michael P.?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-03 22:54

Mich. Ottosen <mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk> wrote:

> Det er vist ikke helt sandt. Der er et andet medlem, der ind imellem
> stiller spørgsmål i grupper, som er relevant for ham

Okay, men han er vist ikke sådan en news-nørd, som du er.

> Du kan jo passende demonstrere det i morgen. Du har da vel fået en
> reminder om mødet fra Michael P.?

Du godeste! Det har jeg fuldstændig svedt ud. Det må I undskylde. Vi har
haft fri i dag, så vi har omindrettet hjemmet, gjort lidt rent og
planlagt en masse ting. Det er jeg ked af, at jeg glemte. Her til aften
kom der også lidt trådløst udstyr, som jeg har "hygget" mig lidt med.
Hver gang jeg køber noget, der ikke er Apple eller til Mac, så går det
galt.
--
Henrik Münster
Esbjerg