Are you sure you want to shut down your co~
Fra : Tom

Dato : 20-02-03 14:43

Hej

"Are you sure you want to shut down your computer now"

"Jeg har for fanden da lige trykket på knappen"

Det er helt PC agtigt at man skal bekræfte en nedlukning.

Er der en måde man kan slå dette fra i MAC OS X ?

PS. Er der nogen der kan forklare det mysterie
at tænd/sluk knappen er taget væk fra tastaturet.

MVH

Tom Jensen

Fra : Peter Kiil

Dato : 20-02-03 14:49

in article test-E42735.14431320022003@news.net.uni-c.dk, Tom at test@mail.dk
wrote on 20/02/03 14:43:

> [...]
>

> Er der en måde man kan slå dette fra i MAC OS X ?
>
> PS. Er der nogen der kan forklare det mysterie
> at tænd/sluk knappen er taget væk fra tastaturet.

Ctrl + eject.

--
/peter

Fra : Terje Rydland

Dato : 20-02-03 14:52

Tom <test@mail.dk> wrote:

> Hej
>
> "Are you sure you want to shut down your computer now"
>
> "Jeg har for fanden da lige trykket på knappen"

Legg merke til hvor tett Omstart, Slå av og Logg av ligger. Det er lett
å bomme. Det har jeg gjort et par ganger.

> PS. Er der nogen der kan forklare det mysterie
> at tænd/sluk knappen er taget væk fra tastaturet.

Fordi man bruker USB. USB er avhengig av at maskinen er på for å
fungere. Dermed kan man ikke slå maskinen på med et standard
USB-tastatur.
For å få dette til å virke måtte Apple gjøre endringer i USB-standarden
på sine maskiner, noe som ikke fungerte helt bra i alle sammenhenger.

Så siden de brukte en "dårlig" standard (USB - dårlig, men
industristandard) måtte de fire på kravet om å kunne slå maskinen på fra
tastaturet.

Terje

Fra : Tom

Dato : 21-02-03 10:51

In article <1fqop3o.owemyqh9298wN%terjery@idi.ntnu.no>,
terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) wrote:

> [...]
>
> Så siden de brukte en "dårlig" standard (USB - dårlig, men
> industristandard) måtte de fire på kravet om å kunne slå maskinen på fra

Hej Terje.

Den holder ikke din historie. Jeg har en tower 733 G4, født uden
startknap. Hvis jeg sætter et ældre Imac tastatur til eller eks. et
nyere Macally tastatur til så virker start/stop knappen fint. Knappen på
min diamantron Apple studio display virker også fint under MAC OS 9.

Hilsen Tom

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-02-03 13:05

Tom <test@mail.dk> wrote:

> [...]
> nyere Macally tastatur til så virker start/stop knappen fint. Knappen på
> min diamantron Apple studio display virker også fint under MAC OS 9.

Joda, det virker nok, nettopp fordi Apple har "hacket" sin USB
implementasjon for å få dette til å virke. Dette syns imidlertid ikke
Apple er noen god løsning, og det har vært en del problemer med det, noe
som har ført til at Apple har sluttet å bruke av/på knapp på tastaturet
som standard.

En av forskjellene mellom f.eks. USB og FireWire er nettopp at all
kommunikasjon på USB-bussen må innom prosessoren for å virke - det er
prosessoren som styrer USB-bussen. Bl.a. derfor er USB (og USB 2)
billigere å implementere, men har høyere overhead enn FireWire, og USB 2
er derfor langsommere i praksis enn FireWire selv om den teoretisk skal
være raskere.

Når maskinen ikke står på kan ikke systemet reagere på signaler som
kommer på USB bussen og uten et ekstra "hack" kan ikke en USB-enhet
fungere som en på-bryter.

Terje

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-02-03 15:56

Tom <test@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er helt PC agtigt at man skal bekræfte en nedlukning.
>

> Er der en måde man kan slå dette fra i MAC OS X ?

Hold ALT/OPTION nede, når du vælger "Luk Ned".

--
Preben Bødker Nielsen . preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Tom

Dato : 21-02-03 10:45

In article <1fqos7b.8mxgtv1ymnnpcN%spam-01@tdcadsl.dk>,
spam-01@tdcadsl.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Hold ALT/OPTION nede, når du vælger "Luk Ned".

Tak til Preben

Elementært dear Watson. Hvorfor tænkte jeg ikke selv på det !

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 21-02-03 11:20

Tom <test@mail.dk> wrote:

> Tak til Preben
>
> Elementært dear Watson. Hvorfor tænkte jeg ikke selv på det !
Ja, tak, Preben og tak, gode gamle alternativ-tast. Logisk og
fornuftigt, jfr. tøm papirkurv.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-02-03 23:46

Tom <test@mail.dk> wrote:

> "Are you sure you want to shut down your computer now"
>
> "Jeg har for fanden da lige trykket på knappen"
>
> Det er helt PC agtigt at man skal bekræfte en nedlukning.
>
> Er der en måde man kan slå dette fra i MAC OS X ?

Hvorfor er der så mange, der har noget imod dette? Når man tonser rundt
i menuerne med sin mus, kan man godt komme til at ramme forkert. Hvis
man ved en fejl lukker computeren og sine femten åbne programmer, der
måske står på nogle spændende hjemmesider, man lige skal læse, så er det
ret generende. Jeg synes da, det er meget rart, at man lige skal
bekræfte, hvis man gør noget så drastisk som at lukke computeren. Jeg
har jo en bærbar, og de fleste dage sætter jeg den bare på standby.
Det var da endnu mere fjollet under OS X 10.1. Der skulle man
bekræfte, hvis man bare loggede ud. Men lukkede man helt ned, gjorde
maskinen det bare uden at kny. Jeg kan godt se, det kan være generende,
hvis et program tre gange spørger, om man er helt sikker på, at man vil
lukke. Men en total nedlukning af computeren synes jeg, det er rart at
kunne bremse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 20-02-03 23:54

> Jeg synes da, det er meget rart, at man lige skal
> bekræfte, hvis man gør noget så drastisk som at lukke computeren.
Ja, det er da at gå til yderligheder!
;-D

Fra : Tom

Dato : 21-02-03 10:44

In article <1fqpdt9.tzciun197yxdoN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> hvis et program tre gange spørger, om man er helt sikker på, at man vil
> lukke. Men en total nedlukning af computeren synes jeg, det er rart at

"

Hvis du virkelig har 15 programmer åbne og "Tonser rundt i menuerne", så
vil du jo kunne stoppe nedlukningen, når programmerne ber dig gemme !

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-03 11:02

Tom <test@mail.dk> wrote:

> Hvis du virkelig har 15 programmer åbne og "Tonser rundt i menuerne", så
> vil du jo kunne stoppe nedlukningen, når programmerne ber dig gemme !

Stopper det helt for nedlukningen? Tricket duer jo kun, hvis der er
programmer med ugemte dokumenter. Jeg har tit adskillige vinduer med
interessante hjemmesider, hvis jeg er ved at lave research. Det vil være
lidt irriterende, hvis browseren når at lukke, inden man kommer til et
program med ugemte dokumenter.
Et andet scenarium kunne være, hvis der er andre brugere sluttet
til computeren. Så vil det også være uheldigt at lukke ned ved en fejl.
Hvorfor er det så slemt, at man skal bekræfte sig valg? Det er
da helt normalt, hvis man vælger at formatere harddisken eller andre
drastiske handlinger. Naturligvis kan man diskutere, hvornår en handling
er så drastisk, at det er rimeligt, at man skal bekræfte. Jeg vil da
også gerne indrømme, at jeg ikke kan huske, hvornår jeg sidst har lukket
ned ved en fejl, så problemet er ikke stort. Det sker da, at jeg vælger
et forkert menupunkt, og det kan da være irriterende, hvis det er noget,
man ikke lige kan fortryde. Omvendt kan jeg heller ikke se, at det er
generende, at skulle bekræfte, at man lukker ned. Det er da højst en
gang om dagen, det sker. Og mange har computeren kørende i lang tid ad
gangen enten som server eller på standby, når de ikke bruger den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 21-02-03 12:59

> Hvorfor er det så slemt, at man skal bekræfte sig valg? Det er
> da helt normalt

Ekspedienten til kunden:
"Ønsker De at betale kontant eller med Dankort?"

Kunden:
"Kontant"

Ekspedienten:
"Er De helt sikker på, at De ønsker at betale kontant?"

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-03 16:11

Preben Boedker Nielsen <null@device.dk> wrote:

> [...]
> "Kontant"
>
> Ekspedienten:
> "Er De helt sikker på, at De ønsker at betale kontant?"

"Hvordan ønsker De at betale?"
"Kontant."
"Kontant?"
"Ja tak."

"Hvordan ønsker De at betale?"
"Kontant."
"Kontant?"
"Nej vent, jeg har mindsandten ikke fået kontanter nok med. Jeg vil
gerne betale med Dankort alligevel."
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 21-02-03 22:33

Tom <test@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er helt PC agtigt at man skal bekræfte en nedlukning.
>

> Er der en måde man kan slå dette fra i MAC OS X ?

crl + alt + æble + eject lukker maskinen ned uden spørgsmål
(og dog: hvis et program har en dialog boks du skal svare på, skal du
lige svare

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk