Toast
Fra : Søren Mogensen

Dato : 16-02-03 02:03

Jeg har købt en brugt LaCie-brænder - 4x, Yamaha - men er stødt ind i
svære problemer.
Når jeg bruger DirectCD kan jeg lagre problemløst - men når jeg bruger
det medfølgende Toast-program ( 3.5.3) - til at lave en "Mac volume CD"
- så går det galt hen imod slutningen.

Der kommer en melding, der lyder:

The drive reported an error:
Sense key = HARDWARE ERROR
Sense code = 0x09, 0x02
FOCUS SERVO ERROR

Hvad pokker betyder det - og hvad kan jeg gøre for at undgå fejlen?

Can anyone explain?

kh
Søren

Fra : Tina H.

Dato : 16-02-03 03:13

On 16/02/03 2:03, in article sorenm-B42662.02030616022003@news.tele.dk,
"Søren Mogensen" <sorenm@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
> Sense code = 0x09, 0x02
> FOCUS SERVO ERROR
>
> Hvad pokker betyder det - og hvad kan jeg gøre for at undgå fejlen?

Det oplevede jeg osse da jeg havde det drev. Jeg fandt aldrig ud af, hvad
det betyder.

Måske skyldes det, at brænderen har svært ved at læse alle de data I 4x
hastighed.

Prøv at gå op I menuen og vælg check speed. Får du røde tal, så kan
brænderen ikke følge med. Prøv at skifte til 2x hastighed og prøv speed
igen. Hvis alle tallene så er grønne, så er det hastigheden du skal vælge.

Det virkede for mig I sin tid. Men det er surt at skulle gå ned I brænde
hastighed for x2 er squ langsomt.

hilsen Tina

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-02-03 04:06

Hej Søren

"Søren Mogensen" wrote:

> [...]
> Når jeg bruger DirectCD kan jeg lagre problemløst - men når jeg bruger
> det medfølgende Toast-program ( 3.5.3) - til at lave en "Mac volume CD"

Hvilket OS kører du? - Hvis du bruger OS 7.5.x - 8.5.1 bør du opdatere til
Toast 3.5.7. Hvis du bruger OS 8.1 - 9.2.2 bør du bruge mindst Toast
4.1.3.

Opdatering til ver 3.5.7. Link:
<http://www.roxio.com/en/support/roxio_support/toast/toast_software_updatesv3.jhtml>.

> [...]
> Sense code = 0x09, 0x02
> FOCUS SERVO ERROR
>
> Hvad pokker betyder det - og hvad kan jeg gøre for at undgå fejlen?

Den kan jeg så til gengæld ikke rigtig li'! - Det lyder faktisk temmelig
meget som om laseren går ud af sporet, når den nærmer sig slutningen af en
CD. Hvilket Yamaha værk er det? - Det plejer at stå på den lille label,
der sidder på selve brænderen. Hvis det er en 2100-værk, så kan det være
tegn på slid i laserarmens leje.

mvh. Erik Richard