Software spørgsmål PowerPC
Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-02-03 18:00

Hejsa gruppe !
I en anden køb/salg gruppe er der en
Apple PowerPC Performa 5400/160 til salg.
Det burde jo være en fin computer - kører vel som minimum en PII300 ?

Min niece kunne vældig godt tænke sig en computer til "at skrive på".
Måske var det en ide at give hende en sådan.
Men - der medfølger vist ingen disketter - der er installeret MacOS7 på den.

Findes der noget freeware tekstbehandling til denne Mac ?
Kan OS stadig findes ? - til hvilken pris ?

Véd godt at det er en oldsag...Men den er vel stadig fin til lektierne...

Hov forresten er der hdd scsi i sådan én - fordi i så fald har jeg en 2GB
liggende
- den er jo *lidt* større end den 1.6 der ellers er i

Håber I kan hjælpe
/Henning, Sydfyn.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-02-03 18:24

Henning Sørensen <hkks@vov.privat.dk> wrote:

> Hejsa gruppe !
> I en anden køb/salg gruppe er der en
> Apple PowerPC Performa 5400/160 til salg.
> Det burde jo være en fin computer - kører vel som minimum en PII300 ?

Det tror jeg ikke den gør. Jeg har en og den er bestemt ikke hurtig, men
den fungerer perfekt.

> Min niece kunne vældig godt tænke sig en computer til "at skrive på".
> Måske var det en ide at give hende en sådan.
> Men - der medfølger vist ingen disketter - der er installeret MacOS7 på den.

Jeg kører OS 9.1 på min, men det er vist også overkill. 8.6 ville nok
være fint.

> Findes der noget freeware tekstbehandling til denne Mac ?
> Kan OS stadig findes ? - til hvilken pris ?

Jeg har en Office 98 som hun kan få mod prisen på en CD.

> Véd godt at det er en oldsag...Men den er vel stadig fin til lektierne...

Ja.

> Hov forresten er der hdd scsi i sådan én - fordi i så fald har jeg en 2GB
> liggende
> - den er jo *lidt* større end den 1.6 der ellers er i

Nej det er en IDE disk og derfor er den særlig velegnet til jukebox med
iTunes.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Benjamin Greve

Dato : 15-02-03 18:31

Jeg tror ikke du kan finde et OS til den. Men så vidt jeg husker så kan den
maskine heller ikke tage mere end 2*32mb Så Det ville nok være en skidt ide,
at installere et alt for nyt OS på den. Jeg tror jeg ville foreslå 7.6. Jeg
ved bare ikke lige hvor man får fat i sådan et OS i dag...

Og mht. hd'en så er jeg ret sikker på, at hele performa-serien bruger IDE
til både diske og CD-drev. Men en 40gb ide, kan man jo også få for en slik
idag.

Mht. til tekstbehandling, så ville jeg tro at det skulle være muligt at
finde en version af AppleWorks et eller andet sted. Men du skal jo lige
tænke på, at selv om man holder nok så meget af Mac'en, så taler det meste
af verden et andet sprog, nemlig winblows. Så skal det være en
succesoplevelse, så skal det være 100% kompatibelt med word til PC. Og Word
findes i en 2001-udgave til Mac, som faktisk er ganske hæderlig. Den koster
selvfølgelig og kassen...;-(

Mvh
Benjamin G

----------
Alt ovenstående er blot udtryk for egne holdninger, og bør ikke prøves
derhjemme.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-02-03 02:44

Hej Benjamin

Benjamin Greve wrote:

> Jeg tror ikke du kan finde et OS til den.

Jo, 7.5.5 er til gratis download fra Apple

> Men så vidt jeg husker så kan den maskine heller ikke tage mere end 2*32mb

Den har plads til 136mb - 8mb onboard + 2x64mb std. 168-pins DRAM DIMM.

> Så Det ville nok være en skidt ide, at installere et alt for
> nyt OS på den. Jeg tror jeg ville foreslå 7.6. Jeg ved
> bare ikke lige hvor man får fat i sådan et OS i dag...

Den kører endda meget godt og stabilt med OS 9.1DK og 9.2.2US. Derimod kører den
faktisk skidt med både 7.6.1 og 8.1

> Og mht. hd'en så er jeg ret sikker på, at hele performa-serien bruger IDE
> til både diske og CD-drev. Men en 40gb ide, kan man jo også få for en slik
> idag.

Ja HD er ATA/EIDE, men CD drev er SCSI.

> [...]
> findes i en 2001-udgave til Mac, som faktisk er ganske hæderlig. Den koster

AppleWorks 4.x og 5.x vil ikke væree nogen god idé, da den ikke er kompatibelt
med hverken Office 98 eller 2001. Og AWKS 6.x kører _IKKE_ godt på den! - RagTime
Solo vil være det bedste valg. Den kan både gemme og åbne i Word 98/2001 format.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-03 19:33

> [...]

> liggende
> - den er jo *lidt* større end den 1.6 der ellers er i

Hej Henning....Selvfølgelig skal du give din niece maskinen.....det er
iMac´ens far

Styresystemer skal du ikke tænke på......vi gør i alle versioner(fra 7
og derudaf).

Med et modem kan den også komme på nettet, så skal du bare have mindst
7.6.1

Specs. kan ses hér:
http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=5400

Jesper har en Office 98, du kan købe billigt, og skulle du mangle Word 4
på svensk, så er den hér

En Claris Works kan vi også hitte til dig - tror jeg kan klare version 3
- 4 - 5.

Og harddisken er stor nok - den kan alligevel ikke bruges til video

Så jeg ville lade det afhænge af niecens alder og maskinens pris. OS
7.6.1 får du af mig, medmindre du vil ha´ en engelsk 8´er?

Held og lykke
Morten
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-02-03 19:51

(-: Skriver i toppen - sorry
!! : Sikke en masse dejlig hjælp der er at hente i denne gruppe
- det er sgi ligefør jeg selv vil ha' en Mac nu !!
Btw :Mine eneste egne krav til en computer er : Firewire og mulighed
for at køre Hasbro Formula One - derfor har jeg kun en 8-bit kompatibel
pc...

Han vil have 800,- for maskine + en inkjet printer
(som han åbenbart ikke kender typen på).

Er der virkelig ethernet indbygget ? (ifølge linket herunder)
Det ville altså være super, for moren (min søster) har kabelnet, så det
burde
være muligt at få hende på internettet også - hun er 17 år og i
"chat-alderen"

Mht hastighed, så kan 160MHz vel ikke sammenlignes med fx Pentium 150MHz
Er jeg helt galt afmarcheret ved at sammenligne med en PII 300 MHz ?

Anyways - så synes jeg 800,- lyder helt fornuftigt - især hvis der stadig
kan fås
patroner til printeren - så jeg vil seriøst overveje at give hende sådan én.

/Henning, Sydfyn

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-02-03 19:57

Henning Sørensen <hkks@vov.privat.dk> wrote:

> (-: Skriver i toppen - sorry

Lad være med det.

> !! : Sikke en masse dejlig hjælp der er at hente i denne gruppe
> - det er sgi ligefør jeg selv vil ha' en Mac nu !!

Tja sådan er vi.

> [...]
> (som han åbenbart ikke kender typen på).
>
> Er der virkelig ethernet indbygget ? (ifølge linket herunder)

Nej, der skal sættes et Ethernet kort i den. Jeg ahr sat et 100 MBit i
min.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 16-02-03 01:10

Hej Jesper.

> Nej, der skal sættes et Ethernet kort i den. Jeg ahr sat et 100 MBit i
> min.

Jeg tror, at du skal kigge igen. I applespec, står der 10baseT, og det
plejer da nok at være ethernet

PS Held og lykke med den i øvrigt.

/Sebastian
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-02-03 09:09

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Jesper.

> Jeg tror, at du skal kigge igen. I applespec, står der 10baseT, og det
> plejer da nok at være ethernet
>
> PS Held og lykke med den i øvrigt.

I min 5400/160 var der intet Ethernet kort i. Jeg måtte pille en
dækplade af og sætte et kort i. Kortet sidder vandret i en form for
adapter, som har en vinkel på 90 grader.

Jeg tvivler på at kortet var pillet ud af min, da jeg fik den. Den er
helt sikkert født sådan.

I følge MacTracker, så er der 10 MBit i 5400 modellerne, men dér nævnes
160 mhz modellen fx. ikke.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 16-02-03 23:23

Hej Jesper.

> I følge MacTracker, så er der 10 MBit i 5400 modellerne, men dér nævnes
> 160 mhz modellen fx. ikke.

Aah det havde jeg ikke lige gennemskuet, hvilken én, det var. Nu kigger
jeg lige lidt grundigere:

Om de forskellige Performa 5400 står der:
model Ethernet
5400CD 10baseT
5400/160 none
5400/180 none

Og PowerMac 5400/x har alle 10baseT

Så jeg undskylder, at jeg gav vildledende oplysninger,

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-02-03 03:06

Hej Henning

"Henning Sørensen" wrote:

> Han vil have 800,- for maskine + en inkjet printer
> (som han åbenbart ikke kender typen på).

Prisen er helt OK! - Printeren kan være en Stylewriter II eller nærmere en
1200. Da den blev solgt i sin tid, blev den solgt som en 'pakke' med netop en
Stylewriter 1200, som er en ganske udmærket printer. Jeg mener, det er den
samme som en Canon BJC 200

> [...]
> Det ville altså være super, for moren (min søster) har kabelnet, så det
> burde være muligt at få hende på internettet også - hun er 17 år og i

Nej, der er ikke indbygget ethernet, men der er en enkelt PCI kortplads, som
kan bruges til et ethernet kort. De kan fås fra ca. 100kr. i fx. Bilka for et
ComTek kort, der kan bruges med TekComs driver, som ligger på Jesper Gyllings
ftp server.

> Mht hastighed, så kan 160MHz vel ikke sammenlignes med fx Pentium 150MHz
> Er jeg helt galt afmarcheret ved at sammenligne med en PII 300 MHz ?

Problemet er, at man ikke kan sammenligne Mac'ernes hastigheder direkte med
hverken Pentium eller AMDs processorer, men som tidligere sagt, så ligger den
ca. omkring de tilsvarende PII 266mhz.

> Anyways - så synes jeg 800,- lyder helt fornuftigt - især hvis der stadig
> kan fås patroner til printeren - så jeg vil seriøst overveje at give
> hende sådan én.

Prisen er som sagt OK, og blækpatroner kan du sagtens få. Alle Styelwriter
modeller er lavet af Canon, så du kan bruge Canons patroner til den. Hvis det
er en Stylewriter II, så hedder patronen BC-01, og hvis det er en 1200, så
hedder den svjh. BC-02.

mvh. Erik Richaqrd

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 16-02-03 01:10

Hejsa.

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Med et modem kan den også komme på nettet, så skal du bare have mindst
> 7.6.1

Den burde da også kunne med 7.5.5, som vist i øvrigt er gratis
efterhånden. Eller var det 7.6.1, der var det?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-02-03 02:51

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Styresystemer skal du ikke tænke på......vi gør i alle versioner(fra 7
> og derudaf).

Den blev opr. leveret med System 7.5.3.

> Med et modem kan den også komme på nettet, så skal du bare have mindst
> 7.6.1

Det er nu ikke helt rigtig... Den er med indbygget Geoport modem, så den kan
sagtens køre direkte på nettet med det opr. System 7.5.3 med MacPPP eller OT/PPP.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-02-03 02:31

Hej Henning

"Henning Sørensen" wrote:

> I en anden køb/salg gruppe er der en
> Apple PowerPC Performa 5400/160 til salg.
> Det burde jo være en fin computer - kører vel som minimum en PII300 ?

Ja, jeg så godt den annonce. Køb dem begge til de 800kr., så får du jo
printeren med også Det er nok ikke helt galt, men måske lidt i overkanten, nok
nærmere svarende til en PII 266mhz.

> Min niece kunne vældig godt tænke sig en computer til "at skrive på".
> Måske var det en ide at give hende en sådan.
> Men - der medfølger vist ingen disketter - der er installeret MacOS7 på den.

Det er en alt-i-et ala iMac, så den fylder ikke ret meget, - ca. som en 17"
skærm. Den er en fortrinlig 'skrivemaskine til alt forefaldende
tekstbehandling. Den kan køre op til OS 9.1DK og 9.2.2US.

> Findes der noget freeware tekstbehandling til denne Mac ?

Ja, RagTime Solo kan downloades gratis, men ordbøger og stavekontroller skal
købes. De kan købes sprogvis - altså ét sprog ad gangen.
Link: <http://www.ragtime-online.com/> Klik på Product Info -> Ragtime Solo

Ligeledes Nisus Writer 4.1.6 er til fri download. Den kræver kun registrering,
så får man automatisk tilsendt reg.nr. Link: <http://www.nisus.com>.

I øvrigt kan den også køre både Office 98 og 2001 ganske godt endda. Og hvis
hun er skoleelev/studerende kan hun få Office 2001 til studenterpris.

> Kan OS stadig findes ? - til hvilken pris ?

System 7.5.5 kan hentes gratis på Apples hjemmeside ftp://ftp.apple.com ->
Danish -> System.

> Véd godt at det er en oldsag...Men den er vel stadig fin til lektierne...

Ja, ca. 1997, men det er en ganske fremragende maskine til almen brug. Den har
en endda rigtig ghod 15" skærm.

> Hov forresten er der hdd scsi i sådan én - fordi i så fald har jeg en 2GB
> liggende
> - den er jo *lidt* større end den 1.6 der ellers er i

Øh... Nu bliver jeg i tvivl, men jeg mener, det er en ATA disk, men SCSI CD
drev. Er det ATA, så kig på dk.marked.privat.drev, dér er der tit mindre ATA
diske til fornuftige priser. Fx. så jeg for nylig en Quantum Fireball 7200rpm
13,6gb ATA til 250kr., og en Seagate 9,1 ST34172N SCSI disk til ligeledes
250kr., - så uanset, om det er ATA eller SCSI, så kan du få forholdsvis billige
større diske. Jeg har selv købt gennem den gruppe et par gange nu. Det eneste,
du her skal være opmærksom på, er, at disken ikke må have været monteret og
formatteret i HP/Compaq maskiner, - så kan den ikke formatteres på en Mac.
Dette gælder for både ATA og SCSI diske.

mvh. Erik Richard

Fra : Magnus Rohde

Dato : 16-02-03 10:02

> [...]
> hun er skoleelev/studerende kan hun få Office 2001 til studenterpris.

WordPerfect er perfekt til dette, den er gratis, kommer med dansk
stavekontrol og den er ganske hurtig. Det eneste problem er at
kompatibiliteten med Mircosoft Office (til PC) ikke er så god. Så hvis
din niece har brug for at udveksle filer med andre (PC brugere) er den
ikke så god. Den findes ikke længere som download hos Corel, men den kan
hentes her:

http://acmfiles.csusb.edu/corel/wpmac.html

Magnus

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 16-02-03 23:45

Hej Erik

'Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> formatteret i HP/Compaq maskiner, - så kan den ikke formatteres på en Mac.
> Dette gælder for både ATA og SCSI diske.

Det lyder sygt; men kan de ikke bare lowlevelformateres i en anden PC
først???

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-02-03 01:18

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Det lyder sygt; men kan de ikke bare lowlevelformateres i en anden PC
> først???

To ting:

Der var på et tidspunkt noget med, at Compaq satte en jumper på
en måde, der gjorde at de SCSI diske de brugte i deres maskiner, havde
behov for en "spinup" kommando på SCSI kæden, inden de kørte. Det
problem kunne man dog nemt løse ved at sætte den relevante jumper.

Nogle diske med Compaq navnet på, havde fået en anden ROM der
identificerede disken som en Compaq disk. Lidt frygtløs ResEdit
redigering i Disk Setup kunne sørge for, at det ikke betød noget.

Resten af historien må Eriks blakkede ry og rygte stå for.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-02-03 22:06

Hej Thomas

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> [...]
> behov for en "spinup" kommando på SCSI kæden, inden de kørte. Det
> problem kunne man dog nemt løse ved at sætte den relevante jumper.

Aha,. kan du finde et link/ tektsten, så vil jeg gemme den til, hvis jeg
skulle få brug for det?

> Nogle diske med Compaq navnet på, havde fået en anden ROM der
> identificerede disken som en Compaq disk. Lidt frygtløs ResEdit
> redigering i Disk Setup kunne sørge for, at det ikke betød noget.

Aha, kan du også sende mig, hvorledes dette gøres?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-02-03 22:44

> Aha,. kan du finde et link/ tektsten, så vil jeg gemme den til, hvis jeg
> skulle få brug for det?

Det afhænger af din disk. Du kan som regel finde specifikationerne på
fabrikantens hjemmeside.

> Aha, kan du også sende mig, hvorledes dette gøres?

Pas. Det er lang tid siden jeg har rodet med det. Prøv at søge på
groups.google.com. Lidt søgen efter "compaq disk setup" i
comp.sys.mac.* kan sikkert give dig resultater

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 18-02-03 21:59

Hej Thomas

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

[snip]
> Det afhænger af din disk. Du kan som regel finde specifikationerne på
> fabrikantens hjemmeside.
[snip]

Jeg takker for tipsene.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-03 01:07

Hej Sebastian

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Det lyder sygt;

Årsagen er, at på HP/Compaq vil der ved formattering blive lagt nogle bestemte
koder ind på både harddiskens absolutte rod samt i den lille chip, der sidder på
selve harddisken.

> men kan de ikke bare lowlevelformateres i en anden PC
> først???

SCSI diske kan low-level formatteres, men det kan ATA diske ikke. Du kan
muligvis fjerne de informationer, der lægges på selve disken, men de infos, der
bliver lagtr ind i styrechippen kan du ikke fjerne. Så det hjælper ikke at bruge
en anden PC til en omformattering.

Jeg har desværre selv oplevet det med et par diske, som ikke ville lade sig
formattere, og da jeg kontaktede fyren om evt. hvorfor og spurgte hvilken
maskine de havde siddet i, var svaret en HP og en Compaq. Han havde også Mac, så
han vidste godt, at det ville give problemer, men havde glemt, at diskene var
fra hans PC'ere. Han foreslog selv, vi skulle lade handlen gå tilbage, så det
gjorde vi.

mvh. Erik Richard