QXP->PDF laver forkert placerede billeder
Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 14-02-03 23:39

Hejsa

Når jeg prøver at pdf'e et quarkdokument gennem Distiller 4 (quark 4.1)
sker det nu, at billederne ligesom forskubber sig. Og det gælder både
egentlige billeder og baggrunde )altså hvis jeg laver et felt, som er
lidt større end min side og giver det en farve, for at siden i printet
skal have en farve.

Det ser fint nok ud, når jeg printer direkte fra Quark.

HVad har jeg lavet? Og hvordan slipper jeg af med det igen??

HJÆLP

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 15-02-03 00:43

Hej

Nu blev jeg en anelse klogere, jeg målte på det farvede felt (det som
skulle være didebaggrund) i mit pdf-dokument, dér er det 163 mm bredt;
mens det var min mening at æave det mindst 170 mm inde i Quark. Quark
skriver altså også, at det er >170 mm.

Er det ikke lidt sært?

/Sebastian

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-02-03 01:06

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> skulle være didebaggrund) i mit pdf-dokument, dér er det 163 mm bredt;
> mens det var min mening at æave det mindst 170 mm inde i Quark. Quark

Du skal nok give flere informationer, hvis vi skal hjælpe dig.
(og så må du sgu vente på fredagsfilmene

Er det i Acrobat Reader du har printet din PDF og derefter målt på
papiret - så kan det være krydskassen "scring to fit" der laver fejlen.

Har du skæremærker på dit Quarkdokument.
Hvor stort er dit dokument.
Har du sat bleed på ved udskrift.
Hvad størrelsen angiver du ved fremstillingen af ps-filen.

--
Preben Bødker Nielsen . preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 15-02-03 13:44

Hej Preben

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Du skal nok give flere informationer, hvis vi skal hjælpe dig.
> (og så må du sgu vente på fredagsfilmene

Nå, undskyld, dem så jeg ikke, skulle gerne have bladet afsted til
mandag morgen ,-(

> Er det i Acrobat Reader du har printet din PDF og derefter målt på
> papiret - så kan det være krydskassen "scring to fit" der laver fejlen.

Jeg har brugt Export to PDF i Quark (altså PDF XT'en), burger Distiller
4.0, og jeg målte med Exchanges måleværktøjsudvidelse ppå skærmen i
Exchange. I Quark "målte" jeg med dens oplysninger.

> Har du skæremærker på dit Quarkdokument.
Nej

> Hvor stort er dit dokument.

20 sider - opslag, hver side 170*240 ca 1.3 Mb + billeder

> Har du sat bleed på ved udskrift.

Dte tror jeg ikke, men det må jeg lige tjekke. Hvad betyder det?

> Hvad størrelsen angiver du ved fremstillingen af ps-filen.

Øh, 300dpi, er det det, du mener?

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 15-02-03 15:08

Hejsa.

Her er mere info, som jeg håber giver mening og oplysning.

Billederne er i øvrigt JPG, hvis det betyder noget.

men det har virket i andre dokumneter tidligere ,_(); men jeg har vel
fået lavet om på noget, *Suk*

Fra Quark:
farven, som smutter mærkeligt på siden er:
PANTONE 376 CVU, beskrevet som pantone uncoated

Jeg kiggede under diffusionsinfo, der står
standard og udsparing for både billede og baggrund

og på en anden side, står der standard og ingen for baggrunden

Jeg har foretaget flg valg inde i distiller:

#General:
Compatibility: Acrobat 3
Optimize PDF
Generate thumbnails
300dpi
Binding Left

#Compression
Intet valgt

#Fonts
Embed all fonts
(underembedding står der "Base 14 Fonts"

#Color
Leave color unchanged
Preserve overprint settings
Preserve under color removal and Black generation
Preserve transfer functions
Preserve halftone information

Allow postscript to override joboptions
preserve level 2 copypage semantics
save portable job ticket inside pdf file
Process DSC Warningsn
Resixe page and center artwork for eps files
Preserve EPS info from DSC
Preserve OPI comments
preserve document info from DSC

Default page size
width 17,00
Height 24,00 units centimeters
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 15-02-03 18:25

Hej.

Acrobat E. skriver i øvrigt fint nok, at min side er 170*240 mm, men
indholdet fylder bare ikke siden helt ud.

Og nu lykkedes det mig at finde ud af, hvor meget der er skubbet ind
rundt om mit dokument.

Ved hjælp af Enfocus Guides kan jeg se, at mit dokument befinder sig
6,00 mm fra toppen.
3,00 mm over bunden.

4,50 mm rykket ind fra venstre.
9,5 mm rykket ind fra højre.

Hmm, nu kom jeg lige til at måle på mit originaldokument og mit
pdf-dokument, og det ser ud til, at det samme område har anderledes
størrelse i de to versioner, som det ses:

bred høj (Q-PDF)/Q*100%
Quark 307,714 213,746 3,9%
PDF 295,72 206,69 3,3%

Så på en eller anden måde, er mit dokument blevet formindsket med
omtrent 4% undervejs fra Quark til PDF ,-(

Så må jeg jo bare finde ud af hvor.

Nogen gode forslag?
/Sebastian

Fra : Storm

Dato : 15-02-03 19:16

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Nogen gode forslag?

Jeg kan næsten ikke følge med i alle dine facts
Det lyder som om formatproblemerne stammer fra dine indstillinger i
Quarks udskriftsmenu.

Men Preben er jo inde på et par fejlkilder.
Det lyder måske også som om du er lidt i tvivl om hvorvidt du skal lave
en pdf med beskæring eller ej og om du skal have skæremærker eller ej.

Forudsat at du ikke skal have beskæring med (fordi du ikke har noget
element på siderne der går til kant), og forudsat at du ikke skal lave
pdf'en med skæremærker kan du:

Prøve at printe en .ps fil til dit skrivebord som du efterfølgende hiver
ind i din Distiller. Jeg bruger hotfolders og er ikke lige stiv i
pdf-export, men det burde jo være det samme.

Æble p

Dokument: Sørg for at skære-/pasmærker er fra og at der under Beskæring
står 0 mm.

Indstilling: Her skal papiret "stå op" i Retnings-ikonerne i bunden.
Printerbeskrivelse (Acrobat Distiller)
Papirstørrelse: Brugerdefineret
Papirbredde: 170 mm
Papirhøjde: Automatisk (vælg evt. 240 mm)
Formindsk eller forstør: 100%
Sideplacering: Venstre kant
Papirforskydning: 0 mm
Sideafstand: 0 mm
Indpas i udskriftsområde ej valgt.

Herefter kan du under Vis tjekke at din side fylder udskriftsformatet
ud, hverken mere eller mindre.

Det er under ovennævnte at fejkilder til dit format ligger.
Så kan der jo være noget med opløsning og farve, men hvad skal din pdf
bruges til?

Der er bl.a. vejledning at finde her:

<http://www.pressenshus.dk/usr/pressenshus/home.nsf/5f1842016a5f283dc125
676f002e013e/2c03679252212b97c12569fb003f508e?OpenDocument>

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 16-02-03 00:59

Hej Nina

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]

Snip

> [...]
> ind i din Distiller. Jeg bruger hotfolders og er ikke lige stiv i
> pdf-export, men det burde jo være det samme.

Jamen, du havde jo ret. Jeg skulle slet ikke bruge Exporter som PDF, det
vil jeg ellers sværge på, at jeg gjorde for 3 mndr siden.

Nå men nu virkede det omside. TAK

linket ser spændende ud, det skal jeg have kigget mere på.

Fra : Storm

Dato : 16-02-03 10:41

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Jamen, du havde jo ret. Jeg skulle slet ikke bruge Exporter som PDF, det
> vil jeg ellers sværge på, at jeg gjorde for 3 mndr siden.

Godt at det virker. Det burde nu være det samme med Exporter funktionen,
så længe det bare er Distiller der genererer pdf'en. Men det kræver jo
stadig at dine indstillinger er rigtige

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Svend Erik Andersen

Dato : 17-02-03 21:15

Storm wrote:

> Godt at det virker. Det burde nu være det samme med Exporter funktionen,
> så længe det bare er Distiller der genererer pdf'en. Men det kræver jo
> [...]

Jeg fik engang kørt film ud til en hel bog, som var 4% for små. Det får man,
hvis man i Sideopsætning, Postscriptvalg har check i nøjagtig justering af
punktbilleder. Det har altså ikke noget med Quark eller Distiller at gøre.

Med venlig hilsen
Svend Erik Andersen

Fra : Storm

Dato : 17-02-03 21:49

Svend Erik Andersen <sea-grafisk@mail.dk> wrote:

> Jeg fik engang kørt film ud til en hel bog, som var 4% for små. Det får man,
> hvis man i Sideopsætning, Postscriptvalg har check i nøjagtig justering af
> punktbilleder.

Av - den har jeg også selv været på. Men det er længe siden.
Dengang film var rigtig dyre (og et must) og i tilfældet var de _rigtig_
store, selv om de var 4% for små.
Desværre var det ikke noget jeg fik gjort, men noget jeg gjorde.

> Det har altså ikke noget med Quark eller Distiller at gøre.

Jo, du kan da stadig gøre fejlen fra Quark hvis du printer til en
ps.fil.
(Jeg kan ikke lige tjekke, men det mener jeg da.)

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Svend Erik Andersen

Dato : 17-02-03 22:45

> [...]
> ps.fil.
> (Jeg kan ikke lige tjekke, men det mener jeg da.)

Jamen Quark og Distiller er blot medaktører til det job, du bestiller. Det er
Laserwriter 8 (hvis du bruger Apples PS-driver) man indstiller med sideopsætning
og postscript-valg. Heldigvis var det ikke mig men en grafiker i England, der
havde sat checkmærket, så jeg klarede frisag.

Med venlig hilsen
Svend Erik Andersen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 18-02-03 21:59

Hej Svend Erik

> [...]

> punktbilleder. Det har altså ikke noget med Quark eller Distiller at gøre.

For f* da, det var jo da det, somjeg havde gjort. Nu fik jeg da tilsidst
løst problmet, uden helt at vide, hvad der havde forårsaget det, men det
skal nok passe, at jeg havde sat kryds dér. Det var da så smart - troede
jeg -()