For de tekno-nysgerrige...
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 08-02-03 14:34

Jeg arbejder for tiden på min powerPC-oversigt:

http://titancity.com/articles/ppc.html

Der kan i se lidt om PowerPC'en udvikling gennem de sidste 10 år.

--
Peter - http://titancity.com/
http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 08-02-03 17:26

in article 1fq2gec.16xoxdi1tqwvewN%no_spam@invalid_email.com, Peter Bjørn
Perlsø at no_spam@invalid_email.com wrote on 08/02/03 14:33:

> Jeg arbejder for tiden på min powerPC-oversigt:
>
> http://titancity.com/articles/ppc.html
>
> Der kan i se lidt om PowerPC'en udvikling gennem de sidste 10 år.

Og hvis du støder på forklaringen på hvorfor PPC kun skulle emulere en 68020
og ikke en 040, så skriv det endelig ned. Det vil jeg nemlig gerne vide.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-03 17:58

Hej Henrik

Der er et eller andet, derforesvæver mig om, at det hænger sammen med hele USAs
forsvarspolitik. Vi er jo stadig derhenne, hvor firmaerne skulle have
tilladelse til at lave hurtigere processorer, før de sendte dem på markedet. -
Det er samme grund, - at vi førhen skulle have tilladelse til at bruge Netscpe
Communicator i først 40bits, 56bits og senere i 128bits versionerne, - hvor den
officelt tilladte standard var 32bits.

En personal computer måtte jo endelig ikke være hurtigere og bedre end de
computere, som det amerikanske forsvar havde til rådighed.... - Så for at finde
noget skriftligt, så tror jeg man skal ind i Pentagons arkiver, - og det er
ikke noget, man bare lige får...

mvh. Erik Richard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-02-03 18:13

In article <BA6AEE1B.835D%nospam@brakmark.dk>, Henrik G. Jacobsen wrote:
> [...]
> og ikke en 040, så skriv det endelig ned. Det vil jeg nemlig gerne vide.

Der er vist ikke den store forskel på at emulere 030 og 040,
de har samme instruktionssæt.

Mit bud er, at den væsentlige grund til ikke at emulere nyere
processorer var at fremskynde forbrugernes skift over til den
nye teknologi.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 09-02-03 11:30

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> Og hvis du støder på forklaringen på hvorfor PPC kun skulle emulere en 68020
> og ikke en 040, så skriv det endelig ned. Det vil jeg nemlig gerne vide.

Måske fordi der er flere 68K programmer der var kompatible med 020'eren
end 040'eren. Og fordi 020'eren er nemmere at emulere - det er en
simplere chip.

Men det er bare et gæt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-02-03 23:59

I <BA6AEE1B.835D%nospam@brakmark.dk> Henrik G. Jacobsen ytrede:
> Og hvis du støder på forklaringen på hvorfor PPC kun skulle emulere en
> 68020 og ikke en 040, så skriv det endelig ned. Det vil jeg nemlig
> gerne vide.

FPU/MMU?