SCSI båndmaskine/xserver/retrospect :-(
Fra : Michael Holm

Dato : 07-02-03 11:08

Jeg har en lacie båndmaskine (med en SONY SDX-300C indeni) koblet på via
SCSI til en en Xserver (OS X 10.2.3 Server) kan se den i Apple
Systemprofiler men ikke via Restrospect (version 5.0.238) det
sony drev skulle ellers være understøttet ifølge deres hjemmeside...

Nogen der kører lignende op mod en Xserver hvor det fungere ?

inden i Retrospect, kommer den med en meddelse om at den ikke kan finde
nogen "Backup devices" + at den skriver at "devices" skal være forbundet
og tændt før Retro. + at "Removable cartridges such s Zip, Jax
Superdisk, DVD-RAM or MO must be mounted on the desktop." Hvad er "MO"
??
Gode råd modtages

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Alex

Dato : 07-02-03 11:22

Michael Holm wrote:

> [...]
> og tændt før Retro. + at "Removable cartridges such s Zip, Jax
> Superdisk, DVD-RAM or MO must be mounted on the desktop." Hvad er "MO"

Hej Michael

MO - er megnetisk-optisk drev. Det var dengang man brugte 3,5" 230 MB og
senere 640 MB optiske RW-diske.
Det er laaaang tid siden. (ca 3-4 år)

Hvorfor bruger du ikke STORE/billige firewire harddiske i stedet for?

Hilsen
Alex

Fra : Michael Holm

Dato : 07-02-03 11:49

Alex <Alex.Sobocki@get2net.dk> wrote:

> [...]
> senere 640 MB optiske RW-diske.
> Det er laaaang tid siden. (ca 3-4 år)
>
> Hvorfor bruger du ikke STORE/billige firewire harddiske i stedet for?

Tak Alex,
Jeg vil helst bruge bånd, da vi engang før min tid har købt tons af bånd
+ vi har investeret i SCSI kortet da vi købte xserveren, så vi kunne
bruge vores gamle båndmaskine der virkede perfekt på den gamle G4
server, og den kære forhandler sagde at det bare virkede

hvis jeg skal noget andet bliver det nok en ekstra harddisk (så har vi 2
ekstra) til Xserveren man kan tage den ud og opbevare et andet sted ,
mens der bliver backet op på den anden...
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-02-03 12:31

michael.holm@anthro.ku.dk writes:
>Gode råd modtages

Får forhandleren til at tage SCSI-kortet retur og anskaf i stedet en
firewire-baseret båndmaskine. Hold evt forhandleren op på, at han havde
lovet, at scsi-løsningen skulle virke.
Så slipper du for at rode mere med det - husk at din arbejdstid også
koster penge

Mvh Ben

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-02-03 13:24

Michael Holm wrote:

> Gode råd modtages

DAT back-up er da noget frygligt besværligt og langsomt noget,
dets force var en meget lav Megabyte pris, men det kan næsten
ikke svare sig længre.

Hvis det handler om løbende back-up til sikkerhedskopi, så er
store harddiske og raid systemer faldet så meget i pris, at de
er mere attraktive løsninger.

Hvis det handler om, at der løbende skal gemmes større mængder
data væk, så vil jeg anbefale permanente medier som CD'er, og
nu også DVD'er, de er mere fleksible, der er jo direkte adgang
til de arkiverede data.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-02-03 14:53

On Fri, 07 Feb 2003 13:23:53 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>DAT back-up er da noget frygligt besværligt og langsomt noget,
>dets force var en meget lav Megabyte pris, men det kan næsten
>ikke svare sig længre.

Det er skam ikke den eneste force. Sikkerhed er også en ganske
interessant faktor i forbindelse med backup.

>Hvis det handler om løbende back-up til sikkerhedskopi, så er
>store harddiske og raid systemer faldet så meget i pris, at de
>er mere attraktive løsninger.

Ikke til seriøs backup. Selvom vi har et SAN stående med en
forfærdeligt masse store diske i RAID, så har vi alligevel en
båndrobot til backup (HP Ultrium, 200GB pr bånd, 20 bånd i robotten).
Harddiske har ikke noget med backup at gøre. Et mirrored RAID forøger
datasikkerheden, men der skal alligevel tages backup hvis man mener
ens data er noget værd.

> [...]
>data væk, så vil jeg anbefale permanente medier som CD'er, og
>nu også DVD'er, de er mere fleksible, der er jo direkte adgang

De er bare ikke gode til inkremental backup og store datamængder.
Desuden er det en ret langsom metode.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-02-03 15:53

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Harddiske har ikke noget med backup at gøre. Et mirrored RAID forøger
> datasikkerheden, men der skal alligevel tages backup hvis man mener
> ens data er noget værd.

I vore dage er det til gengæld ikke urealistisk at flytte de
_virkeligt_ vigtige data til en server langt, langt væk (som så fx kan
køre RAID alt muligt).

Her vil man nok bruge noget tid på at kryptere tingene grundigt.
http://bigfoot.com/~thunderbear