stik på en Imac rev. A årgang ca. 1998/99?
Fra : Studio Smalbro

Dato : 06-02-03 21:01

Min svigerfar har en Imac rev. A. Det var den første Imac der kom på
markedet, og den har en USB-port, ethernet og så et bredt, fladt stik, som -
vist nok - er en printerport. Er der nogen der kan hjælpe mig: Hvad hedder
sådan et stik? Sagen er, er at jeg skal have fat i en printer, der kan
bruges til den og USB-porten kan den åbenbart ikke printe fra. Jeg har
allerede en HP 895 CXI farveprinter, som også har et bredt, fladt stik. (Og
det ved jeg i øvrigt HELLER ikke hvad hedder...) Den ville jeg jo gerne
bruge hvis det var muligt.

Kh
Bjørn Smalbro

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-02-03 21:28

Studio Smalbro <studio@smalbro.dk> wrote:

> [...]
> det ved jeg i øvrigt HELLER ikke hvad hedder...) Den ville jeg jo gerne

Et bredt stik på en iMac a?

Detlyder som en udvidelseskort der er sat i Mezzanin-porten.

Som standard har Imac'en kun 3 porte - telefon (RJ11) Ethernet (RJ45) og
USB (x2).

--
Peter - http://titancity.com/

Hvad er der galt i Danmark?
http://haxor.dk/artikler/galtidanmark.html

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 06-02-03 21:52

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Et bredt stik på en iMac a?
>
> Detlyder som en udvidelseskort der er sat i Mezzanin-porten.
>
> Som standard har Imac'en kun 3 porte - telefon (RJ11) Ethernet (RJ45) og
> USB (x2).

Var der et ekstra skærm stik, som på de efter følgende modeller ?
Der kan ihvertefald ikke sættes nogen printer til et sådant

--

Mvh.

Henrik Lindskou
----------------
Wow - kan man få Internettet på computer nu.
Homer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-03 03:20

Henrik Lindskou wrote:

> Var der et ekstra skærm stik, som på de efter følgende modeller ?

Nej, ikke mig bekendt....

> Der kan ihvertefald ikke sættes nogen printer til et sådant

Joh, hvis du har en SCSI-printer...

Men næppe her..., jeg forstod Bjørn sådan, at det var samme stik som på
printeren, og så kan der kun være tale om en SCSI controller med Centronics stik.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 07-02-03 03:32

Erik Richard Sørensen wrote:

> Nej, ikke mig bekendt....

> Joh, hvis du har en SCSI-printer...

En SCSI printer i et VGA skærmstik ?

> Men næppe her..., jeg forstod Bjørn sådan, at det var samme stik som på
> printeren, og så kan der kun være tale om en SCSI controller med Centronics stik.

Han skriver:

"Min svigerfar har en Imac rev. A. Det var den første Imac der kom på
markedet, og den har en USB-port, ethernet og så et bredt, fladt stik, som -
vist nok - er en printerport."
KLIP
"Jeg har
allerede en HP 895 CXI farveprinter, som også har et bredt, fladt stik.
(Og det ved jeg i øvrigt HELLER ikke hvad hedder...)"

Så der er nok ikke tale om det samme stik

--

Mvh.

Henrik Lindskou
---------------
To alcohol! The cause of... and solution to all of life's problems!
Homer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-03 05:13

Hej Henrik

Henrik Lindskou wrote:

> En SCSI printer i et VGA skærmstik ?

iMac.rev.A har ikke VGA stik. VGA stikket findes kun på nogle senere modeller af
Apples computere. Apple brugte derimod DB-15 stikket, som er lidt bredere end VGA
stikket. Det er bl.a. derfor, der blev medleveret en adapter til fx. StudioDisplay 17"
(den blågrønne). - Men ellers har du da ret, - man kan ikke bruge en skærmport som
printerport...

> [...]
> (Og det ved jeg i øvrigt HELLER ikke hvad hedder...)"
>
> Så der er nok ikke tale om det samme stik

Hvis du læser "...som også har et bredt..." mener jeg godt, man kan tolke det sådan,
at han mener den samme stiktype. - Og er der tale om et Centronics stik eller et DB-25
'System BUS' stik, så kan der kun være tale om et SCSI kort. - Især da netop iMac
rev.A kunne leveres med en SCSI controller...

mvh. Erik Richard

Fra : Ben Knudsen

Dato : 06-02-03 23:39

Det er næsten helt sikkert et af Formacs iScsi kort, gætter jeg.
Du kan bruge det til at koble scsi-enheder til mac'en (hvis det ER sådan
en svend - de ligger ikke på ethvert gadehjørne). Hvorfor kan den i øvrigt
ikke printe via USB? Det er eneste (og i øvrigt meget fornuftige mulighed)
bortset fra en netværksprinter.

Mvh Ben

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-02-03 00:08

On Thu, 6 Feb 2003 23:39:22 +0100, Ben Knudsen wrote
(in message <fc.0073fb6b04e643043b9aca0042b95449.4e6431c@net.dialog.dk>):

Det kan den også

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-03 03:15

Hej Bjørn

Det brede stik på iMac'en kan være et SCSI stik med 'Centronics' 50-pins
tilgang (form. fra en Adaptec 2930W eller en 2940UW controller). Jeg mener
ikke, det er et printerstik. Svjv. er der ingen af iMac'erne, der overhovedet
har den slags stik, men netop rev.A kunne fås med en indbygget SCSI controller
til brug for eksterne SCSI enheder.

Det brede stik (Centronics) på HP 895cxi er et parallelportsstik til brug på PC
computere med udprintning via COM2 porten. Den kan ikke bruges på Mac.

Hvis I vil forsøge at få HP printeren til at virke på en iMac, så skal I have
fat i en converter USB<->seriel adapter. Jeg mener, de kan fås for ca. 200kr..

Desværre tvivler jeg på, at I i det hele taget kan få printeren til at virke på
en iMac. - Den har jo en G3 processor. Jeg har bøvlet meget med at få en 870cxi
til at køre på en Beige G3, hvilket ikke vil virke - selv med nyeste HP
softrware, - har også forsøgt med softwaren til 895cxi. Det er ret surt, men
nok ikke desto mindre fakta. Og det selvom både 870 og 895 er fremragende
printere.

mvh. Erik Richard

Fra : Eliasen

Dato : 07-02-03 12:55

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in message

[...]

Som både du og Ben er inde på, er der _meget_ stor sandsynlighed for at det
er SCSI-kortet fra Formac. Til gengæld var det ikke et kort Apple på nogen
måde understøttede. Der gik endog _rigtig_ lang tid, før de overhovedet
erkendte, at der var mulighed for at smide et SCSI-kort i rev. A. Bondi
kunne _ikke_ leveres med kortet installeret fra samlebåndet og Apple har
aldrig supporteret mezzanin-porten i rev. A. I øvrigt krævede det også en
udvidet ledvogtereksamen at montere kortet fra Formac.

--
Eliasen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-03 16:38

Hej Eliasen

Eliasen wrote:

> Som både du og Ben er inde på, er der _meget_ stor sandsynlighed for at det
> er SCSI-kortet fra Formac. Til gengæld var det ikke et kort Apple på nogen
> måde understøttede.

Øh? - Kortet er da _understøttet_, men jeg går ud fra, du mener _suppoterede_?

En sjov lille ting i forb. med de Formac kort.... De blev faktisk mest brugt
sammen med audio hardware, - og kunne nærmest leveres som en del af flere
audiosystemer - bl.a. fra M Audio.

> Der gik endog _rigtig_ lang tid, før de overhovedet erkendte,
> at der var mulighed for at smide et SCSI-kort i rev. A.

Det er så ikke rigtig. Jeg var ved at købe en Bondi, da den kom frem, men da
jeg så snakkede med leverandøren om, at der jo ikke var SCSI kort i, sagde
han, at det var da ingen problem, - de kunne da bare montere et Adaptec 2930W
eller 2940UW til mig. Det havde de allerede gjort ved flere. - Han nævnte ikke
noget om Formac kortet.

> Bondi kunne _ikke_ leveres med kortet installeret fra samlebåndet og
> Apple har aldrig supporteret mezzanin-porten i rev. A.

Nu havde jeg den 'ære' at få lov til at låne nr. 2 iMac, der overhovedet kom
til Danmark i forbindelse med en messe, som jeg deltog i med det software, jeg
på daværende tidspunkt import3erede. I den var der monteret et SCSI kort. Om
det så var noget, firmaet selv havde gjort, eller det var fra Apple Danmarks
side, tør jeg ikke sige, - men SCSI var dér, - og jeg brugte det på messen
sammen med en LaCie D2 Wiking II ekstern HD!

> I øvrigt krævede det også en udvidet ledvogtereksamen
> at montere kortet fra Formac.

Det er vel samme 'eksamen' hvis man skal montere et andet kort... - Det er
rigtig, det er bøvlet. Det véd jeg fra andre, der har gort de erfaringer...

mvh. Erik Rcihard

Fra : Eliasen

Dato : 07-02-03 19:46

>Øh? - Kortet er da _understøttet_, men jeg går ud fra, du mener
_suppoterede_?

Nix! Porten var hverken understøttet - eller for den sags skyld supporteret.

> [...]
2930W
>eller 2940UW til mig. Det havde de allerede gjort ved flere. - Han nævnte

Det er muligt at leverandøren ville levere den med kortet monteret, men ikke
desto mindre forholder det sig sådan, at Apple i de første mange uger
nærmest nægtede eksistensen af mezzanin-porten.

>Nu havde jeg den 'ære' at få lov til at låne nr. 2 iMac, der overhovedet
kom
>til Danmark i forbindelse med en messe, <SNIP>

Du var for sent ude! :)
Jeg sidder her og kigger på den _første_! Direkte fra samlebåndet i Irland -
leveret til døren 4 dage før der kom maskiner til leverandører _eller_
AppleDK :)

Den er godt nok ikke fungerende længere, men den er sgudda meget sjov at ha'
når man kender historien.

--
Eliasen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-03 04:42

Hej Eliasen

Eliasen wrote:

> _suppoterede_?
>
> Nix! Porten var hverken understøttet - eller for den sags skyld supporteret.

Æh, jeg tænker altså ikke på det hardwaremæssige, men på, om Apple Support
leverede support, hvis kortet var installeret...

> Det er muligt at leverandøren ville levere den med kortet monteret, men ikke
> desto mindre forholder det sig sådan, at Apple i de første mange uger
> nærmest nægtede eksistensen af mezzanin-porten.

Det er helt nyt for mig. - Jeg var ellers meget involveret i promoveringen af
iMac'en her i landet, - faktisk helt fra det tidspunkt, hvor der blev officielt
åbnet for 'subscription' på maskinen. - Jeg købte ikke selv en, da skærmen er
for lille til mine dårlige øjne...

> [...]
> leveret til døren 4 dage før der kom maskiner til leverandører _eller_

Må jeg sige, hvad jeg tænker lige nu? ...BUH! - din heldige rad..!

> Den er godt nok ikke fungerende længere, men den er sgudda meget sjov at ha'
> når man kender historien.

Er den da i stykker, - eller bruger du den bare ikke? - Så få den da gjort
istand, hvis den har defekt. - Den er jo penge værd for en samler!

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-02-03 03:12

in article 3E43D2BF.B8B4811A@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 07/02/03 16:37:

> [...]
> eller 2940UW til mig. Det havde de allerede gjort ved flere. - Han nævnte ikke

Der kan ikke sidde et 2930 el. 2940 kort i en iMac. Det er PCI-kort og
iMac'en har ikke PCI-slots. Du husker forkert.

> [...]
> side, tør jeg ikke sige, - men SCSI var dér, - og jeg brugte det på messen
> sammen med en LaCie D2 Wiking II ekstern HD!

Igen er den gal med hukommelsen. Der gik en rum tid efter lanceringen før
det var muligt at installer 3. parts SCSI-kort i iMac'en.

--
/peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-03 19:35

> [...]
>
> Hvis I vil forsøge at få HP printeren til at virke på en iMac, så skal I
> have fat i en converter USB<->seriel adapter. Jeg mener, de kan fås for

Jamen, en HP 895cxi har da indbygget både parallel- og USB-port, har den
ikke?
<http://www.megapixel.net/cgi-bin/fs_loader.pl?p=http%3A//www.megapixel.
net/html/articles/hp895cxi.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-03 04:26

Hej Henrik

Hm.... På billederne ser det godt nok sådan ud. Men da jeg hentede softwaren
til 895cxi og installerede det for at prøve, om jeg kunne få det til at virke
på en 870cxi, - installerede jeg i 'Custom Install', og der var da ingen
drivere til USB dér - ikke i Mac softwaren ihvertfald. - Om det så findes til
OS X, véd jeg af gode grunde ikke....

Der var (er) kun de alm. drivere samt drivere til brug via AppleTalk....

Så lige nu er jeg lidt 'mystificeret'...(o*o)

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-03 11:35

> [...]
>
> Der var (er) kun de alm. drivere samt drivere til brug via AppleTalk....
>
> Så lige nu er jeg lidt 'mystificeret'...(o*o)

Er det ikke fordi, en HP 870cxi ikke har USB-stik? Det har en 895cxi.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-03 16:47

Hej Henrik

Læg lige mærke til, at jeg hentede softwaren til 895cxi og lavede en 'custom
install'. I 'custom install' er det _dig_, der bestemmer, hvad der skal
installeres og ikke installeren. Når det er dig, der bestemmer / vælger
komponenter, udfører installeren sådan set bare dine ordrer...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-03 23:44

> [...]
> skal installeres og ikke installeren. Når det er dig, der bestemmer /
> vælger komponenter, udfører installeren sådan set bare dine ordrer...

Nååh! Jeg mener bare helt bestemt, at HP 895cxi var en af de få printere
til USB og til Mac, man kunne få, da iMac først kom frem. Jeg købte en
Epson 740, der var en anden mulighed. Udvalget var ikke så stort i
starten. Derfor kan jeg ikke forestille mig, at man ikke kan bruge en HP
895cxi til en Mac med USB-port. Man skal bare have et USB A-B kabel og
sætte det til USB-porten i iMac. Men jeg kender ikke driveren. Kan det
tænkes, at den ikke giver muligheden for at installere USB-driver, fordi
din computer ikke har USB-port indbygget?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-02-03 05:33

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> til USB og til Mac, man kunne få, da iMac først kom frem. Jeg købte en
> Epson 740, der var en anden mulighed. Udvalget var ikke så stort i

Nej Epson og Canon var nok de mest fremherskende på Mac siden

> [...]
> tænkes, at den ikke giver muligheden for at installere USB-driver, fordi
> din computer ikke har USB-port indbygget?

Det tror jeg ikke. Jeg har prøvet på 2 maskiner, - den ene uden USB, - den
anden med USB. - Resultatet var det samme. Der er simpelthen ingen USB driver i
pakken til Mac OS 9.x - kun til seriel og AppleTalk. - Og som sagt, - kan man
altid installere al software, når man vælger 'Custom Install'¨

I øvrigt så er der en 'universal driver' til HP - 'HP PrintUtility 4.3', - ikke
engang den har en 895 til USB. Svjh. kun en HP 600 et-eller-andet - og kun en
HP 520 til seriel, - og det skulle være det nyeste overhovedet til Mac...

mvh. Erik Richard

Fra : Studio Smalbro

Dato : 07-02-03 07:56

Tak skal I ha' allesammen! Det var rigtigt dejligt. Nu har jeg noget at gå
videre med, når jeg skal over til svigerfar i vinterferien.
Kh og rigtig god weekend til Jer alle
Bjørn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-03 15:38

Hej Bjørn

Blot en enkelt ting... Kig lige i Apple Systemprofiler (æblemenuen), dér kan du
se, hvilket kort, det er, der er monteret.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-02-03 13:29

FJERNDETTEeliasen@mail1.stofanet.dk writes:
> I øvrigt krævede det også en
>udvidet ledvogtereksamen at montere kortet fra Formac.

Korrekt. Den skulle splittes grundigt ad.
Iøvrigt er det ikke det helt almindelige Centronics-stik, men en gusten
variant. SCSI3-ultraslim eller whatever. Kablet kostede en bondegård...

Jeg har forresten stadig sådan et kort (med indbygget tv/video-indgang)
til at ligge. Hvis nogen vil købe det, så råb op...
Det går både i rev a og rev b-modeller.

Ben

Fra : Eliasen

Dato : 07-02-03 14:06

"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> wrote in message
> FJERNDETTEeliasen@mail1.stofanet.dk writes:
>
> Jeg har forresten stadig sådan et kort (med indbygget tv/video-indgang)
> til at ligge. Hvis nogen vil købe det, så råb op...
> Det går både i rev a og rev b-modeller.

Hehe! Jeg har også stadig mit. Men du har tilsyneladende den avancerede
udgave med tv/video. Øv! :)

--
Eliasen