forkert ejer.
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-02-03 17:10

Jeg har en hel mappe fyldt med undermapper og filer, som har forkert
ejer. Er der nogen måde at rette op på det i et hug?

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-02-03 18:07

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Jeg har en hel mappe fyldt med undermapper og filer, som har forkert
> ejer. Er der nogen måde at rette op på det i et hug?

I terminal:

sudo chown -R [ejer] [mappe-med-filer]

Altså: Hvis du vil skifte ejerskabet af en mappe der hedder "mac" og
alle dens undermapper til en bruger der hedder "martin", så skrives:

sudo chown -R martin mac

Hvis du også vil ændre gruppen, så skal der tilføjes lidt. Hvis gruppen
hedder "staff" ser det sådan ud:

sudo chown -R martin:staff mac

Du skal altså være i et trin over mappen i filhierakiet, så du kan se
den ved en "ls" kommando.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-02-03 20:25

Tak René, det sparede mig en hel del muse klikkeri

/Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-02-03 03:20

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Tak René, det sparede mig en hel del muse klikkeri

Ja, somme tider er en kommando-line altså smartere. Det kunne dog have
været klaret ad GUI-vejen med XRay (super program), men det er nu meget
sjovt at lege i terminalen.