Åbne vinduer, diske mm i kolonneo
Fra : Peter Theglev

Dato : 31-01-03 08:16

Hej

Selvom jeg i "Finder-indstillinger" har sat hak i "Åbn nye vinduer i
kolonneoversigt" synes der ikke at være nogen konsekvens.

Vinduerne åbner totalt tilfældigt – dog lader det til, at hvis jeg een
gang HAR valgt at klikke på "Kolonne-ikonet", så husker Mac'en det, men
det er jo latterligt hvis man har sindssyg mange mapper, diske, servere osv.

Nogen forslag?

(OSX 10.2.3)

Peter

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 31-01-03 18:17

Peter Theglev <peter.theglev@adpeople.dk> wrote:

> [...]
> gang HAR valgt at klikke på "Kolonne-ikonet", så husker Mac'en det,
> det er jo latterligt hvis man har sindssyg mange mapper, diske, servere

Jeg tror du åbner "gamle" mapper! Hvis du vælge æble-N burde det virke!

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Storm

Dato : 03-02-03 09:44

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Jeg tror du åbner "gamle" mapper! Hvis du vælge æble-N burde det virke!

Afhænger det ikke af hvorfra man åbner? Hvis jeg åbner en mappe på
skrivebordet kan jeg ikke få den til at åbne på nogen konsekvent måde,
uden at vælge for hver enkelt mappe.

Mine Finder - View - preferencer virker kun når jeg går via home.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-02-03 20:59

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> uden at vælge for hver enkelt mappe.
>
> Mine Finder - View - preferencer virker kun når jeg går via home.

Hvis jeg opretter en ny mappe på skrivebordet og åbner den - så vil den
have den standard-oversigt som jeg har indstillet at "Alle vinduer" skal
have. Det gør den uanset hvorfra jeg åbner den. Men det er vel noget
andet hvis du har oprettet den tidligere og så efterfølgende åbner eller
alternativt har oprettet den som en anden bruger!

Stig
--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Storm

Dato : 07-02-03 09:10

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

[klip]

> [...]
> andet hvis du har oprettet den tidligere og så efterfølgende åbner eller
> alternativt har oprettet den som en anden bruger!

Nyoprettede mapper på skrivebordet åbner i "View" - as icons, selv om
jeg har Finder Preferences sat til "Open new windows in Column View".
Er der andre steder at indstille View-preferencer?

Er det noget med brugerrettigheder og det at smide noget på skrivebordet
tror du? Det er faktisk noget jeg er lidt usikker på, men skrivebordet
hører jo under home, så der burde da ikke være nogen problemer.
- Jeg er den eneste bruger og admin-bruger.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 08-02-03 13:26

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> hører jo under home, så der burde da ikke være nogen problemer.
> - Jeg er den eneste bruger og admin-bruger.

Nyoprettede mapper vil åbne sådan som du har sat det til i
Oversigts-menuen->Oversigtsvalg (Du må selv lige oversætte til eng) når
"Alle vinder" er valgt. (Man kan gøre det for enten "Alle vinduer" eller
kun det aktuelle vindue).

Finder-preferencen "Open new windows in Column View" træder i kraft når
du med æble-N vælger et nyt vindue! Hvis ikke du har gjort dette valg,
vil nye vinduer dukke op sådan som du sidst valgte et "nyt vindue".

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Storm

Dato : 11-02-03 18:51

> [...]
> Oversigts-menuen->Oversigtsvalg (Du må selv lige oversætte til eng) når
> "Alle vinder" er valgt. (Man kan gøre det for enten "Alle vinduer" eller

Pingligt, men jeg fatter det simpelthen ikke.
Det må jo være View - Show View Options, men den afgør efter min
forståelse ikke om det er list eller icon eller column view. Det gøres
kun i Finder-preferencen, eller den enkelte mappes menu. Jeg kan ikke
sætte View Options til noget generelt i den sammenhæng.

> Finder-preferencen "Open new windows in Column View" træder i kraft når
> du med æble-N vælger et nyt vindue! Hvis ikke du har gjort dette valg,
> vil nye vinduer dukke op sådan som du sidst valgte et "nyt vindue".

Jeg har gjort dette valg, men det har ikke indflydelse på nye mapper jeg
opretter på skrivebordet - når jeg dobbeltklikker på mappen fra
skrivebordet. Hvis jeg vælger mit ønskede view for hver ny mappe husker
den det til gengæld.

Hvilken vigtig pointe er det jeg mangler.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-02-03 09:46

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> opretter på skrivebordet - når jeg dobbeltklikker på mappen fra
> skrivebordet. Hvis jeg vælger mit ønskede view for hver ny mappe husker

Det er lige præcis min iagtagelse. Det, du gerne vil have, er at en ny
mappe lavet på harddisken åbner i kolonne-view når du klikker på den og
den mulighed mangler.

> Hvilken vigtig pointe er det jeg mangler.

Apple har her blandet gammelt og nyt. Med den nye "Kolonne-oversigt" er
det meningen at du kun skal navigere rundt med den. Her skal du slet
ikke "åbne" en mappe i gammeldags forstand, men blot klikke på den og så
få indholdet at se i næste kolonne o.s.v.
Skal du navigere rundt og flytte ting fra den ene til den næste kan du
have flere af disse kolonne-views åbne og trække imellem dem m.m.

Jeg gætter på, at det er derfor Apple ikke har givet den mulighed, men
det kan da være at det kommer i en senere revission.

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 13:44

> [...]

> Jeg gætter på, at det er derfor Apple ikke har givet den mulighed, men
> det kan da være at det kommer i en senere revission.

Det kunne også være for at få switchere til at skifte lettere......det
er jo sådan en windows-ting, ikk´?
M.
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-02-03 21:02

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Det kunne også være for at få switchere til at skifte lettere......det
> er jo sådan en windows-ting, ikk´?
> M.

Joh, det er nemlig windows-agtigt, men var faktisk den eneste måde at
gøre tingene på i de tidligste versioner af X. Der skulle et brugerpres
til for at få Apple til at ændre det, således at det blev mere
Apple-agtigt! (Sådan opfattede jeg det, men det kan være Apple havde
gjort det alligevel).

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 21:38

> [...]

> til for at få Apple til at ændre det, således at det blev mere
> Apple-agtigt! (Sådan opfattede jeg det, men det kan være Apple havde

Det samme hér, Stig
Hej fra
Morten

Fra : Storm

Dato : 13-02-03 16:45

OK - så misforstod jeg bare da du skrev:

>Det, du gerne vil have, er at en ny mappe lavet på harddisken åbner i
>kolonne-view når du klikker på den og den mulighed mangler.

Jamen så indstiller jeg eksperimenterne.

> [...]
> Skal du navigere rundt og flytte ting fra den ene til den næste kan du
> have flere af disse kolonne-views åbne og trække imellem dem m.m.

Ja, sådan gør jeg også. Faktisk ville jeg gerne have at nye mapper på
skrivebordet kunne åbnes i list-view, mens resten kørte i column-view.
Det savner jeg også at kunne gøre inde fra column-view.
Men hvis man dobbeltklikker med æble tasten nede på en mappe under
column-view åbner den pågældende mappe i et nyt vindue (ja, man kan
vælge mange og æble dobbeltklikke) som så også kan stilles til list-view
- og huske det fremover.
(Dobbeltklik med alt lukker vinduet bagved, som i gamle dage - og her
kan man også vælgge mange mapper på en gang).

Det kan være uhandy med flere column-view oppe, det afhænger...

> Jeg gætter på, at det er derfor Apple ikke har givet den mulighed, men
> det kan da være at det kommer i en senere revission.

En lille, men vigtig ting angående brugertilpasning.

--
Venlig hilsen
Nina Storm