PM9600/8600
Fra : Tommy Bernholm

Dato : 30-01-03 15:01

Hej

Er der nogen der kender disse maskiner (powermac 8600 eller 9600-
forskellen? ) og hvad kan de bruges til idag ( filserver/firewall eller som
arbejdestation )?

Kan måske købe en til 800,- ,med style laser writer og 17² Apple skærm ,
samt PC kort i.

MVH

Tommy

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-01-03 15:38

Tommy Bernholm <tommy.bernholm@dpcweb.dk> wrote:

> [...]
> arbejdestation )?
>
> Kan måske købe en til 800,- ,med style laser writer og 17" Apple skærm ,

9600 er en fed Mac, men:

RAM er svine dyrt

HD er svine dyrt

det meste af det udstyr du kan koble på kan ikke køre OS X

800,- er dog ikke så dyrt

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 30-01-03 15:50

On 30/01/03 15:38, in article 1fplvdi.4hibfy189jlhtN%jesper@gylling.net,
"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> 9600 er en fed Mac, men:
>
> RAM er svine dyrt
>
> HD er svine dyrt
>
> det meste af det udstyr du kan koble på kan ikke køre OS X
>
> 800,- er dog ikke så dyrt

Hej Jesper

Ja, nu har jeg sgu købt den. Aner dog stadig ikke om det er en 8600 eller
9600 (har kun set et billede).

Når du siger det er dyrt så er det vel fordi de er special ram eller hur.
Den kommer med 66 mb. Hvilket system skal man hælde på sådan en fætter (os
8 eller 9)?

Jeg har set på macxpres at man kan smække et 500mhz G4 kort i for under
2000,-

Aner stadig ikke hvad jeg skal bruge den til, da jeg har en Cube med
fladskærm allerede og børnene en pc.

MVH

Tommy

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-03 03:29

Hej Tommy

Tommy Bernholm wrote:

> Ja, nu har jeg sgu købt den. Aner dog stadig ikke om det er en 8600 eller
> 9600 (har kun set et billede).

Se også min anden mail. - Så slemt, som Jesper gør det til, er det nu ikke...

> Når du siger det er dyrt så er det vel fordi de er special ram eller hur.

Den bruger alm. DRAM 168-pins DIMM. Og ja, det er dyrt herhjemme - ca. 800kr. +
moms for 128mb, men i USA kan du få det til $24USd for 128mb. Jeg købte 512mb til
min ene 9600, og det kom alt i alt til at koste mig $129USd til kurs 7,39 + moms,
så det er meget billig. Du kan checke det på www.otherworldcomputing.com. De
sender også til Danmark.

> Den kommer med 66 mb. Hvilket system skal man hælde på sådan en fætter (os
> 8 eller 9)?

Som jeg skrev, så kan den køre 9.2 engelsk, tysk, fransk og 9.1 dansk, men med den
mængde RAM, så er det lige lidt nok til at køre 9.2.2. Så indtil du får fat i
noget mere RAM, så vælg en OS 8.6

> Jeg har set på macxpres at man kan smække et 500mhz G4 kort i for under
> 2000,-

Med hensyntagen til 50mhz BUS'en, så vil det svare til ca. 400-425 ægte G4, - det
er ikke galt. Den G4/800mhz, jeg henviser til koster i USA $395USd.

> Aner stadig ikke hvad jeg skal bruge den til, da jeg har en Cube med
> fladskærm allerede og børnene en pc.

Brug den så som webserver, mailserver, filserver osv.. Der er jo indbygget 10BaseT
netkort, så det skulle ikke blive noget problem at lave et 'home network'. - Men
du skal have mere RAM som noget af det første.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 30-01-03 15:53

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> 9600 er en fed Mac, men:
>
> RAM er svine dyrt
>
> HD er svine dyrt
>
> det meste af det udstyr du kan koble på kan ikke køre OS X
>
> 800,- er dog ikke så dyrt

Hvilken hastighed er der tale om? Der er vist flere udgaver af den maskine.
9600 har fordelen af 6 pci pladser, hvoraf en plads dog er optaget af et
skærmkort.

Hvis man kan lide analog video in/out er 8600 helt fin, og den har faktisk
plads til ret mange drev, og hvis scsi er for dyrt kan man jo overveje et
ATA-pci kort.

For begge maskiner gælder det forresten, at man ikke kan blande
processorkort fra og med 250MHz og opefter sammen med processorkort der
kører langsommere end 250 MHz.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 30-01-03 16:08

On 30/01/03 15:53, in article b1be8u$i31$1@sunsite.dk, "Henrik G. Jacobsen"
<sunsite@brakmark.dk> wrote:

> [...]
>
> For begge maskiner gælder det forresten, at man ikke kan blande
> processorkort fra og med 250MHz og opefter sammen med processorkort der

Det er vist kun en 200 mhz 604e (tror det en en single, meen de findes vist
også som dual).

Jeg forstod ikke helt din sidste sætning. Kan man ikke opgradere en 200 mhz
til noget hurtigere end 250 mhz eller hur ?

MVH

Tommy

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-01-03 16:14

> [...]

> Jeg forstod ikke helt din sidste sætning. Kan man ikke opgradere en 200 mhz
> til noget hurtigere end 250 mhz eller hur ?

Jo.

Men maskinen har en flaskehals:

bussen

Hvad skal den bruges til ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 30-01-03 16:47

On 30/01/03 16:13, in article 1fplx0v.l3vumvhnj1q2N%jesper@gylling.net,
"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> Jo.
>
> Men maskinen har en flaskehals:
>
> bussen
>
> Hvad skal den bruges til ?

Hej Jesper

Ja, jeg er klar over at en 50 mhz bus nok ikke giver G4 ydelse. Men jeg
havde nu heller ingen planer om at kører OS X på den.

Kan Linux køre på den ?

Eller hvad med at bruge dem som fil eller webserver ?

MVH

Tommy

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-01-03 16:51

Tommy Bernholm <tommy.bernholm@dpcweb.dk> wrote:

> Hej Jesper
>

> Ja, jeg er klar over at en 50 mhz bus nok ikke giver G4 ydelse. Men jeg
> havde nu heller ingen planer om at kører OS X på den.

Den kan sagtens kører OS X.

> Kan Linux køre på den ?

Ja.

> Eller hvad med at bruge dem som fil eller webserver ?

Det synes jeg godt nok er synd. En 9600 er en rigtig arbejdshest og at
bare gøre den til en passiv ftp server er overkill. Vi har en 7500
stående som ftp og den virker upåklageligt.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 30-01-03 16:58

On 30/01/03 16:50, in article 1fplyot.19y42dvyd7739N%jesper@gylling.net,
> [...]

> bare gøre den til en passiv ftp server er overkill. Vi har en 7500
> stående som ftp og den virker upåklageligt.

Den var billig, det var såmænd derfor jeg købte den. Hvis jeg ikke finder ud
af noget kan jeg vel altid sælge den igen. Det er muligt min kone synes jeg
er åndssvag og ikke vil have den indenfor døren, men hvis den nu ikke larmer
så meget, så kan den jo erstatte den G4/dual 867 MDD jeg også har.

MVH

Tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-01-03 22:57

> [...]

> er åndssvag og ikke vil have den indenfor døren, men hvis den nu ikke larmer
> så meget, så kan den jo erstatte den G4/dual 867 MDD jeg også har.

Den larmer ikke _så_ meget. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mikael Kern

Dato : 30-01-03 18:18

> Den kan sagtens kører OS X.

Citat, Apple:

Mac OS X Version 10.2 requires a Power Mac G3, G4, G4 Cube; iMac;
PowerBook G3, G4; iBook; or eMac computer; at least 128MB of physical
RAM and a built-in display or a display connected to an Apple-supplied
video card. Mac OS X does not support the original PowerBook G3 or
processor upgrade cards.

> Ja.

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-03 04:02

Hej Mikael

Mikael Kern wrote:

> [...]
> RAM and a built-in display or a display connected to an Apple-supplied
> video card. Mac OS X does not support the original PowerBook G3 or

604e og 604ev kan køre med 10.1.5 installeret med XPostFacto 2.2.x

Alle nye Sonnet G3 og G4 kort understøtter fuldt ud Jaguar også på en PM
8600 eller 9600

Check www.otherworldcomputing.com under Allelerators.

Men det er da stadig både synd og skam 'kun' at bruge Linux på den.

mhv. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-03 03:46

Hej Tommy

Tommy Bernholm wrote:

> Det er vist kun en 200 mhz 604e (tror det en en single, meen de findes vist
> også som dual).

Ja - 200MP

> Jeg forstod ikke helt din sidste sætning. Kan man ikke opgradere en 200 mhz
> til noget hurtigere end 250 mhz eller hur ?

Det betyder ganske enkelt, at du ikke kan bruge fx. en 300 eller 350mhz 604ev
fra en 9600 eller en 300mhz 604ev fra en 8600 og sætte den i en PM 8600/200 og
PM 9600/200 PM 9600/233. Fra og med 250mhz versionen blev der brugt et andet
bundkort.

Du kan sagtens opgradere en 200 eller 233 til en G3/500 - også til en G4/800,
men med det gamle bundkort, vil ydelsen være mindre end med det nyere bundkort.

mvh. Erik Richard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-01-03 18:14

In article <BA5EEEB8.1091%tommy.bernholm@dpcweb.dk>, Tommy Bernholm wrote:
> [...]
> arbejdestation )?
>
> Kan måske købe en til 800,- ,med style laser writer og 17² Apple skærm ,

9600 kan køre Linux, æder standard gammel RAM. Og så kan du
køre OS X ovenpå Linux. Har overvejet at teste med min gode
gamle Apple Network Server 700/200

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-03 03:11

Hej Tommy

Tommy Bernholm wrote:

> Er der nogen der kender disse maskiner (powermac 8600 eller 9600-
> forskellen? )

Der er flere - og på nogle af dem - store forskelle. Der bruges 2
processortyper hhv. 604e og 604ev. PM 8600 har desuden indbygget lyd- og
videokort - den man kalder for 'composite' med RCA phonobøsninger + S-HHS
ind/ud. Det har ingen af PM 9600 modellerne. Til gengæld kan du få en 9600 i
både 300 og 350mhz.

PM 8600 fås i 200-250-300mhz, 250mhz og 300mhz er med 604ev.
PM 9600 fås i 200-200MP-233-300-350, 300 og 350mhz er med 604ev
Begge modeller har 50mhz BUS, 512kb eller 1mb L2 cache
PM 8600 har 3 PCI pladser, PM 9600 har 6 PCI pladser.

> og hvad kan de bruges til idag ( filserver/firewall eller som
> arbejdestation )?

Både og... De er begge velegnet til alt alm. computerarbejde. men dog især fra
250mhz og op. Jeg bruger selv en 9600/350 som ren IT maskine, og den har rent
faktisk hurtigere loadning af websider end min G3/333AV. Du kan også med god
ydelse bruge +250 til webserver. Begge maskiner kan køre med OS
9.2.2US/UK/IE/FR/DE og 9.1 i andre sprog inkl. dansk. Svjh. kan modellerne med
604e også køre OS X op til X.1.5. Udvikleren af XPostFacto fraråder at køre X
på lavere hastigheder og på 604ev. - Og selvfølgelig er der de sædvanlige
problemer med printere og andre enheder der bruger de serielle porte.

En test med programmet 'Altivec Fractal Carbon og OS 9.1 giver tal på
gennemsnitlig ca. 260 megaflops. Topmåling på min 9600/300 var 314megaflops og
342 megaflops på min 9600/350. Min G3/333AV ligger konstant omkring 290-317
megaflops afhængig af målemetoden....

Begge modeller har desuden dual FastSCSI-2 kæde til ialt 12 enheder - 6 interne
+ 6 eksterne. 8600 har dog kun FastSCSI på intern kæde. Det samme gælder for de
to små 9600.

> Kan måske købe en til 800,- ,med style laser writer og 172 Apple skærm ,
> samt PC kort i.

Så slå til omgående! - især, hvis det er en 9600. Her får du jo muligheden for
de mange PCI pladser. 8600 er derimod bedre til lyd, da den jo har det
indbyggede AV kort. - For øvrigt samme kort, som sidder i de Beige G3AV
modeller.

Hvis det er en 9600, så vil det faktisk kunne betale sig at opgradere den til
en G4/800mhz, hvis du køber delene hjem fra USA. Når man tager 50mhz BUS'en i
betragtning vil jeg regne med, at du opnår ydelser svarende til en ægte
G4/600-650mhz. - Og der er plads til masser af RAM (8 i 8600 og 12 i 9600), de
bruger alm. DRAM 168-pins DIMM, som er rasende billig i USA. Og smider du så et
billigt USB / Firewire kort i, ja så har du bare det hele. - PCI pladser er der
jo nok at tage af... - Jeg har smidt en RapidFire USB/FW 2+2 eksterne + 1
intern USB i de to store 9600, jeg har.

Så helt klart er både 8600 og 9600 de to bedste ikke-G3/G4 maskiner. - Så kan
du få et helt system til 800 uanset om det er en 8600 eller 9600, så slå til!

mvh. Erik Richard